Hej,
Har fått en FatBoy av en bekant, men nu när den kommit in i vårt hus märks en viss cigarettrök lukt från den, inget jag vill att ungarna ska rulla runt i.
Den är ju fyld med såna små kulor av frigolitliknande material och yttersäcken är av kraftigt tyg.

Vad tror ni om att ställa in den i en garderob och ställa in ättiksprit tillsammans med den?
Tror att lika mkt lukt sitter i själva säcken som i kulorna innuti.
 
Ättika fungerar bra, frågan är bara hur mycket ättika du behöver...
jag köpte en begagnad bilbarnstol som luktade rök. Kände ingen lukt när jag köpte den, men på trappan utanför stank det. Tvättade tyget och la det i en back med lock och en skål med ättika. Lät det ligga några veckor och lukten försvann.
En hel fatboy blir nog en utmaning, men värt ett försök. Ogräsättika i dunk är säkert billigare än perstorps matättika.
Lycka till!
Går det att ta ut kulorna kanske det är lönt att försöka tvätta dem, i ättika om de tål det.
 
S
Annars så funkar ozon.
 
skulle sätta den i en box med ozonmaskin nån dag. använde en 12Vmodel när min kära bror spillde en dunk bensin i skåpbilen. >_<
 
Får kolla på detta med ozon, låter vettigt men dyrt
 
H
G ekaa88 skrev:
Får kolla på detta med ozon, låter vettigt men dyrt
deposition 2000kr
utkörning 160kr
hyra 290kr allt exkl moms
dock vill den maskinen arbeta med minst 20kvm
 
S
När en ny kostar 1800 så känns det inte som ett alternativ med en ozonmaskin. Mitt tips är att använda galltvål och varmt vatten och tvätta av säcken. Det är nylon och borde gå att skrubba av.
 
S Stadsfiskalen skrev:
När en ny kostar 1800 så känns det inte som ett alternativ med en ozonmaskin. Mitt tips är att använda galltvål och varmt vatten och tvätta av säcken. Det är nylon och borde gå att skrubba av.
Kommer testa nått liknande fast jag tänker använda tvättmedel för bilinredning. Tackar för alla tips och ideér
 
En uppdateringer, 1vecka stående i en garderob med 1liter ättika. Något bättre men den åker in igen, gissar på minst 1 månad och märker nu att kulorna har mkt av lukten i/på sig.
 
M
Prova även att vända på den varje dag, det är ju viss (stor) risk för att varje enskild kula luktar :(
 
G ekaa88 skrev:
En uppdateringer, 1vecka stående i en garderob med 1liter ättika. Något bättre men den åker in igen, gissar på minst 1 månad och märker nu att kulorna har mkt av lukten i/på sig.
Ja det var en bra idé. Sen får man väl börja fundera på hur mkt arbete detta är värt...
 
G ekaa88 skrev:
Ja det var en bra idé. Sen får man väl börja fundera på hur mkt arbete detta är värt...

Nu när du väl börjat rena säcken så kostar det bara en minimal insats, min första tanke var:
- jösses, köp en ny!
Tänker jag sedan till lite (uppenbarligen ingen stark sida hos mig) så gör du helt rätt.
Vi kastar alldeles för mycket idag.

Mvh P-A
 
Byt ut kulorna o kör den tomma säcken i tvättmaskinen. Det finns påfyllning att köpa.
 
O Otsef skrev:
Byt ut kulorna o kör den tomma säcken i tvättmaskinen. Det finns påfyllning att köpa.
Inte ekonomiskt försvarbart, 100liter kulor kostar runt 200-300kr, är 300l i den.
Den är redan tömd och tvättad med ättika i tvättmaskinen, löste det inte
 
M
G ekaa88 skrev:
Inte ekonomiskt försvarbart, 100liter kulor kostar runt 200-300kr, är 300l i den.
Den är redan tömd och tvättad med ättika i tvättmaskinen, löste det inte
Luktade säcken fortfarande?

Om du tar ut några nävar med kulor, luktar dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.