Hej. Kan man koppla in en ackumulatortank utan att tömma systemet?
Har tänkt att köpa en 750l eller två st 500.
Vart på pannan/rör ska jag koppla in.
Kommer använda en laddomat.
Det finns två anslutningar med pluggar uppe på pannan /bild.
 
  • Värmepanna i källare med två avtäckta anslutningar, mätare och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en etikett på en panna som anger FRAM- eller RETURLEDN. Anslutning med plugg syns nedanför skylten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Vad har du tänkt att få ut mera med en tank , mer info om din tanke i din ide behövs
 
Är väl ganska självklart vilken nytta man får. Det påverkar dessutom inte frågeställningen.

Du måste töms pannan. Om du har kranar på radiatordlingan så behöver du inte tömma den. Lämpligen monterar du kranar så attdu inte behöver tömma hela systemet vid framtida underhåll.
 
L Liteavvarje skrev:
Vad har du tänkt att få ut mera med en tank , mer info om din tanke i din ide behövs
Som det är nu så får jag elda på morgonen innan jag åker på jobbet. Jag kan bara lägga i pannan två gånger innan tempen blir för hög.
Tanken är att jag bara ska behöva elda en gång om dagen.
 
D Daniel 109 skrev:
Är väl ganska självklart vilken nytta man får. Det påverkar dessutom inte frågeställningen.

Du måste töms pannan. Om du har kranar på radiatordlingan så behöver du inte tömma den. Lämpligen monterar du kranar så attdu inte behöver tömma hela systemet vid framtida underhåll.
D Daniel 109 skrev:
Är väl ganska självklart vilken nytta man får. Det påverkar dessutom inte frågeställningen.

Du måste töms pannan. Om du har kranar på radiatordlingan så behöver du inte tömma den. Lämpligen monterar du kranar så attdu inte behöver tömma hela systemet vid framtida underhåll.
Det finns två stycken kranar ovanför pannan.
 
  • Gamla värmepannan i källare med två kranar och rörtillkopplingar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du kommer då att ta ut till elementen från pannans shunt , det blir lite av rundgång på vattnet
då , ett konstnat flöde mellan panna och tank med en pump , det går även att få till det lite mer sotikerat så tanken töms sakta över till pannan , men det måste skissas på
Har du två kranr på de rör som går ut till elementen ska du vara glad , då behöver du bara tömma så mycket att anslutningspunkterna går att komma åt ,
Inget vatten i huset ramlar ner ( ett uttryck )
 
Det är svårt att se vad de kranarna är till. Men minst en verkar uu vara returen. Du har även en kran under cirkulationspumpen. Dock tenderar de att läcka om man stängt dem.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är svårt att se vad de kranarna är till. Men minst en verkar uu vara returen. Du har även en kran under cirkulationspumpen. Dock tenderar de att läcka om man stängt dem.
Ja jag vet inte hur det är draget. Bägge kranarna sitter iaf på rören som har med elementen att göra.
 
  • Rörsystem med elementanslutning och två kranar i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är en inbyggd shunt i pannan , då är det lite svårare att få ihop det bra med laddning och drift på värmen på ett bra sätt ,ta en bild till på vänster sida om pannan , med samma avstånd som förut
 
L Liteavvarje skrev:
Det är en inbyggd shunt i pannan , då är det lite svårare att få ihop det bra med laddning och drift på värmen på ett bra sätt ,ta en bild till på vänster sida om pannan , med samma avstånd som förut
Kommer inte riktigt åt att ta en bra bild där. Shunten i pannan är sönder. Den är stum.
 
  • Värmepannrum med synliga rör, ventiler och en cirkulationspump, svårtillgänglig bildvinkel som visar en defekt shunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med en röd ventil, rör, en cirkulationspump och en delvis synlig panna i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt att sätta in ventiler där anslutningarna kommer till att börja med.
 
Redigerat:
L
Att shunten är stum , inget bra då kanske hetvatten går ut på systemet i stället för shuntat
Som det ser ut nu så är det två rör ut från pannan varav det verkar som att källaren har rör i golvet och det är där ventilerna sitter , men uppåt finns inga ventiler vad jag kan se
Den del som pumpen sitter på är ut från pannan och är svårt att ändra från den shunt som sitter i pannan
Är det hett vatten på röret ovanför pumpen som går , så har du troligtvis termostater på elementen för att reglera värmen i huset
Att ja frågar är för att få ett grepp på vad du har nu , man måste försöka starta på ruta ett , innan man gör eller föreslår något
 
L Liteavvarje skrev:
Att shunten är stum , inget bra då kanske hetvatten går ut på systemet i stället för shuntat
Som det ser ut nu så är det två rör ut från pannan varav det verkar som att källaren har rör i golvet och det är där ventilerna sitter , men uppåt finns inga ventiler vad jag kan se
Den del som pumpen sitter på är ut från pannan och är svårt att ändra från den shunt som sitter i pannan
Är det hett vatten på röret ovanför pumpen som går , så har du troligtvis termostater på elementen för att reglera värmen i huset
Att ja frågar är för att få ett grepp på vad du har nu , man måste försöka starta på ruta ett , innan man gör eller föreslår något
Ja det är termostater på elementen. Shunten har fastnat på "8av10" så den matar ut riktigt hett vatten. Rör man den börjar den läcka enligt tidigare ägare. Stämmer att ventilera sitter på rören som går ner i plattan. Dom som kommer från övervåningen går via tkors ner i pannan. Inga ventiler.
 
D DavidSaxen skrev:
Ja det är termostater på elementen. Shunten har fastnat på "8av10" så den matar ut riktigt hett vatten. Rör man den börjar den läcka enligt tidigare ägare. Stämmer att ventilera sitter på rören som går ner i plattan. Dom som kommer från övervåningen går via tkors ner i pannan. Inga ventiler.
Pannan är från då huset byggdes 1980.
 
Vilken av dom nedre anslutningarna kan jag använda? Den lilla "avtappning" eller den större.

Kan jag använda den befintliga anslutningen (övre pilen)
 
  • Eldstad med rörledningar och tre röda pilar pekar mot anslutningar för fråga om användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.