Fairlane Fairlane skrev:
Om du vill ha det tidstypiskt så vill du väl ha de höga tidstypiska trösklarna?
Ledsen, det du vill ha är tidstypiskt när det passar dig och annars inte. Det är inte att vilja ha det tidstypiskt. Det är att vilja ha det som man själv vill ha det.
Hög ful tröskel
Tröskel i trä mellan badrum med svart golv och korridor med rött golv, vid toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snygg tröskel i vår lgh
Tröskel mellan rum med klinkergolv och trägolv i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Jag håller helt med dig om att den senare tröskeln är snyggare, men den är väl inte tidstypisk?
 
Martin_B
A AndersS skrev:
Finns inga lagar med krav på att kommunen ska betala för att anpassa en bil så du kan köra den om du under viss period pga skada/sjukdom är förhindrad.
Finns inga lagar med krav på kommunen att bilen ska anpassas om du pga ålder har svårt att köra den i normalutförande.
Nej, det må vara så, men blir det ändå inte en kostnad för samhället om bilen man äger inte är handikappanpassad? Får man inte subventionerad färdtjänst osv.? Jag misstänker ju förstås det.
Så om det är så, så är ju jämförelsen kanske inte så dum ändå.

Jämförelsen syftar också till att tydliggöra att det finns mycket här i världen som man skulle ha kunnat göra si och så, för att få mer utav det, ifall det blir si och så. Många om och ifall liksom.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller helt med dig om att den senare tröskeln är snyggare, men den är väl inte tidstypisk?
Detta är ett hus från 1920 så jo

edit: fast detta glider bort från ämnet
 
Martin_B
Jag förstår de som anser att det är bra att kommunen "tvingar" den enskilde till dessa åtgärder vid ombyggnad/renovering över en viss omfattning.
Men jag förstår de ännu mer, som anser att man skall få göra som man vill i sitt hem, förutsatt att man följer byggtekniska regler, så huset blir säkert. För jag gillar helt enkelt heller inte om kommunen skall lägga sig i hur jag skall ha min planlösning, någonting som säkert inte alls är ovanligt måste ändras för att kunna klämma in handikappanpassade badrum med mera.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hög ful tröskel
Extraknäcker du som fotograf hos någon mäklare? De något "partiska" valen av fotovinklar får mig att misstänka det. :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Nej, det må vara så, men blir det ändå inte en kostnad för samhället om bilen man äger inte är handikappanpassad? Får man inte subventionerad färdtjänst osv.? Jag misstänker ju förstås det.
Så om det är så, så är ju jämförelsen kanske inte så dum ändå.

Jämförelsen syftar också till att tydliggöra att det finns mycket här i världen som man skulle ha kunnat göra si och så, för att få mer utav det, ifall det blir si och så. Många om och ifall liksom.
Lite OT, men:

För tillfälliga skador får du inte bilanpassningsbidrag och inte färdtjänst, inte heller handikapparkeringstillstånd, trots att det senare i praktiken inte kostar något mer än utredningen av ansökan. För att få något av det ska det vara permanenta elelr mycket varaktiga skador.

Dåliga knän får man tex inget av det för, eftersom de räknar med att det blir bra om man opererar, dvs det är inte varaktigt. Och absolut inte ett brutet ben eller höft. Förhoppningsvis har man en olycksfallsförsäkring som bekostar taxiresor.

Bilanpassningsbidrag får man, om man då har en varaktig skada, för att anpassa en ny bil man köper. Just nu tror jag det är vart 11:e år man kan få det. Normalt sett får man det bara för helt nya bilar, men min kompis lyckades få en delanpassning av en begagnad bil, eftersom reglerna säger att man inte kan ansöka om anpassning om man inte har körkort. Och du kan ju inte övningsköra om inte bilen är anpassad. Därför var de tvungna att köpa en begagnad med någorlunda rätta anpassningar, så att endast ett par små detaljer behövde fixas.

Hon är nu en av de första i Sverige med ryggmärgsbråck som övningskört privat med handikappanpassad bil och tagit körkort, och det bara några veckor efter 18-årsdagen. De flesta åker på intensivkurs på annan ort.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Jahapp, där ser man.
 
Martin_B
Rent krasst, om kommunerna vill spara pengar, så bör de ju förbjuda all rökning och all onyttig mat. :D
Varken sjukdomar till följd av rökning eller till följd av fetma är en billig historia för kommunerna, staten. Den besparingen hade förmodligen varit många, många gånger om så stor, som besparingen på handikappanpassade toaletter som byggare själv får ordna :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
De gör ju så gott de kan med rökningen.
 
BirgitS
Blir ju inte billigt om det behöver nyanställas poliser som ska kontrollera att folk inte röker eller äter onyttigt ;)
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Blir ju inte billigt om det behöver nyanställas poliser som ska kontrollera att folk inte röker eller äter onyttigt ;)
Billigare än poliser är ju i så fall att förbjuda cigaretter helt. Både i affärer i Sverige och som import. Då måste de smugglas in, och inte jättemånga procentuellt skulle göra något sådant.

Hur många som sedan skulle springa runt alldeles galna och desperata de första veckorna är en annan fråga :D ...försäljningen av nikotinplåster hade ju gått upp rätt fint, helt länsat i affärerna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
Att förbjuda onyttig mat blir ju svårare... men då får man väl införa skatt efter BMI :D

I ärlighetens namn hade ju alla tjänat på det... hur galet det än låter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Billigare än poliser är ju i så fall att förbjuda cigaretter helt. Både i affärer i Sverige och som import. Då måste de smugglas in, och inte jättemånga procentuellt skulle göra något sådant.

Hur många som sedan skulle springa runt alldeles galna och desperata de första veckorna är en annan fråga :D ...försäljningen av nikotinplåster hade ju gått upp rätt fint, helt länsat i affärerna.
Bara jag får min cigarr till Cognacen så är jag helt med på förbud.Vidrigt med folk som röker på allmän plats som uteserveringar osv
 
Martin_B
Ja, och även rökarna själva borde rimligtvis tacka staten längre fram i livet, när de slipper avlida i lungcancer, för att ta en av många sjukdomar man kan få av rökning.

Samma med fetma också, egentligen.

Hade man exempelvis infört obligatorisk motion, så hade jag blivit glad. För då hade jag blivit illa tvungen att göra slag i saken och röra mig mer än jag gör :)
Och då rör jag mig ändå mycket. Men klart som tusan man hade velat vara ordentligt aktiv, bara det att man är väl för lat och har för mycket att göra, prioriterar fel osv. Byggahus.se's fel. :D

Fast Byggahus.se är perfekt när jag har jouren på natten, för då vill jag ändå döda lite tid under lugna dagar, tid som inte alltid är lämplig för motion, tyvärr :)
 
  • Gilla
vbg-1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.