Som rubriken säger, hittade bara trådar ifrån 2004 - 2007 så många har säkert mer input nu.

Har liten 3.5 m2 toalett med toa + handfat, (ingen golvbrun eller utsätts för vatten i riklig utsträckning) = så inget våtutrymme.

Fråga 1; ni som lagt laminatgolv funkar det med toan? Man lägger laminat mycket i kök och jag tror inte mina barn spiller mer när dom borstar tänder än när jag lagar mat. Funkar det för er?

Fråga 2: OM jag ändå lägger matta, kan jag vika upp mattan på OSB sedan gipsa? Så man slipper se fula mattan om jag tapetserar toan? Tänkte montera en svartlackad L-profil i botten som skyddar gipsen som den står på. Så mattan hamnar lite innanför.
Eller vad säger regelboken?

Hittar ingen detalj på just hur mattan ansluts mot exempelvis målad/tapetserad vägg, man viker bara upp den på gipsen? (kaklar man slipper man ju se fula mattkanten.

Tack sålänge!
 

Bästa svaret

Även i ett wc utrymme måste du ha ett tätskikt, normalt så är ju plastmattan tätskiktet, i ditt fall så måste du ha antingen matta eller lika tätskikt som man har under klinker.
Ang mattans uppvik så är det ju bara att tapetsera över, kan inte rekommendera att sätta gips efter att mattan är lagd.
Är även tveksam till laminat i en wc.....
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Såg det nu på BKR :rolleyes:
"
Toalett utan dusch eller golvbrunn. Ska man ha tätskikt på sådant golv?
Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas
"

Jag var också lite tveksam till att gipsa efter matta, känns inte optimalt.
Men blir det inte fult att gå med tapeten över mattkanten? måste ju bli luft bakom?
Eller man kanske gör så.

Det lutar åt matta ändå, men visst hade gått att använda spillet ifrån när jag sätter tätskikt på den andra toan till golvet. Men då tappar man lite grejen med att bara kasta in ett laminatgolv på nån h.

Tack för svar Jörgen, jag släpper mina tankar om laminatgolv tror jag :D
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Såg det nu på BKR :rolleyes:
"
Toalett utan dusch eller golvbrunn. Ska man ha tätskikt på sådant golv?
Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas
"

Jag var också lite tveksam till att gipsa efter matta, känns inte optimalt.
Men blir det inte fult att gå med tapeten över mattkanten? måste ju bli luft bakom?
Eller man kanske gör så.

Det lutar åt matta ändå, men visst hade gått att använda spillet ifrån när jag sätter tätskikt på den andra toan till golvet. Men då tappar man lite grejen med att bara kasta in ett laminatgolv på nån h.

Tack för svar Jörgen, jag släpper mina tankar om laminatgolv tror jag :D
Bra där...strunta i laminatet!(y)
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.