Hej!

Har fått erbjudande att köpa en gård med tillhörande mark och skog.

Boningshuset har på senare år enbart använts som sommarboende då det saknas avlopp.
¨
Vatten och el finns indraget.

Hur mycket skulle värdet på huset påverkas om man drog in nytt enskilt avlopp?
 
Det skulle möjligtvis kunna öka motsvarande kostnaden att dra in det enskilda avloppet. Möjligtvis lite mer när det var högtryck på hus men nu känns det som att det har planat ut.
Hur ser det annars ut med planer för kommunalt avlopp i området?

OM det finns planer på kommunalt avlopp med tvångsanslutning på sikt som är betydligt kortare än livslängden på det enskilda avloppet så inverkar det ju negativt på värdet av det nya enskilda avloppet.
Köparen är ju inte så sugen på att betala för både ett nytt enskilt avlopp och anslutningsavgiften på ett kommunalt.
 
Fairlane
Jag skulle påstå att det är en fråga som inte går att besvara med känd information.
Det blir lite som att fråga om värdet på valfri fastighet utan att säga var den finns.
 
Skulle säga att det inte ökar i samma grad som kostnaden.
Vatten avlopp värme och el förväntar sig en köpare. Det är alltid svårt att motivera att det är ett mervärde att sånt finns.
 
Om huset är säljbart utan avlopp så är det väl inte orimligt att värdet kan gå upp mer än bara den faktiska kostnaden för avloppet. Att slippa söka tillstånd, begära in och utvärdera offerter etc har ju ett värde för många också.

Om jag t.ex. skulle ha möjlighet att köpa två i övrigt liknande fritidshus där det ena har ett fungerande avlopp och det andra har möjligheten till det så skulle jag nog värdera det första högre än det andra. Men något generellt svar på frågan finns nog inte.
 
M MagHam skrev:
Skulle säga att det inte ökar i samma grad som kostnaden.
Vatten avlopp värme och el förväntar sig en köpare. Det är alltid svårt att motivera att det är ett mervärde att sånt finns.
Håller inte med. Man kan förvänta sig hur mycket som helst men det trollar ju inte fram ett avlopp för det. Vänd på det och säg att huset säljs utan fungerande avlopp. Hur mycket kommer en köpare vilja "pruta" då. Mellanskillnaden där är ju hur mycket köparen värdesätter ett fungerande avlopp. Sen beror det ju helt så klart på vilken köpare det är. En köpare med god kunskap och tillgång till egna maskiner kanske hellre köper huset utan avlopp och installerar sedan avloppet till en kostnad av endast inköpspriset för materialet. För en sådan köpare är ju ett färdigt avlopp mindre värt än för en köpare med tummen mitt i handen
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.