Hej!

Har fått en massa MDF bitar tillsågade åt mig på ett stort byggvaruhus. De tillhandahåller en tjänst där de för en billig penning sågar åt dig på deras sågbord. Dock är resultatet inte exakt det som jag beställt. Vad kan jag förvänta mig?

Det är 50 bitar totalt och många är 1 mm för breda. Vissa mer än så. Vill jag ha bitar som är 100x720 mm och de jag får är 101x720, är det skäl nog att lämna in det och be att få det omgjort?

En del bitar är flera millimeter för stora eller för små och snedsågade dessutom. Dessa kommer jag be att få omsågade, men när det gäller 1 mm, är det för petigt att bry sig om det? Är det svårt att få exakt på millimetern på ett sågbord? Det skulle ju underlätta för mitt bygge om bitarna är på millimetern rätt.

Hur skulle ni gjort?
/Jens
 
Det kanske inte alltid är den millimeterprecisionen du beskriver som krävs.
Uttryckte du vid beställningen att just precisionen var betydelsefull för dig?
 
Hej!
Nej jag uttryckte inte det. Jag kan ju alltid slipa ner den extra millimetern, dock blir det ju en massa merjobb, speciellt då jag inte har slipmaskin och får göra det för hand.

Men då kanske de är för mycket begärt att be att få bitarna med 1mm fel omsågade?

Det är totalt 11 st bitar som är 2mm fel eller mer. Dessa vill jag ha omsågade. Antal bitar som är 1mm fel har jag inte räknat men det är merparten av de totalt 50 st jag fått. Jag kan ju alltid höra av mig till dom och se om de går med på att såga om.
 
Är det en vertikal skivsåg så kan det vara att den är skev och då blir det lite sisådär med precisionen. Vi hade det problemet med vår såg att den stod för ostadigt och då sågade den fel på +-2mm.
Annars är det bra precision i de sågarna, men visst på millimetern kan vara svårt då skalan är en millimeterstock med ett plåtbleck som indikering.

MrS
 
Jag tycker inte att du kan förvänta dig millimeterprecision om du har brädgården att såga upp åt dig. De är en återförsäljare och inget snickeri. Hade du fört materialet till ett snickeri hade du fått det exakt, hur mycket tror du det hade kostat då? Hade fem gånger mer räckt?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Du bygger väl spaltpanel? Då är 1 mm på bredden inom ramarna för ok.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Du bygger väl spaltpanel? Då är 1 mm på bredden inom ramarna för ok.
Jo precis det är till musikstudiobygget. Ok, då är det ingen skillnad för akustiken då?

Jag får ta de bitar som är värst då och be dom göra om dom. Sen får jag använda resten. Vissa bitar skall sättas ihop kortsida mot kortsida, dessa får jag väl slipa om ena kortsidan är 1 mm bredare.

Angående priset så kostade det 495 spänn för sågningen minus materialkostnad då. Känns spontant väldigt billigt.
 
Är det en binär ”slats-panel” spelar det ingen roll. Är det en avstämd Helmholtz-panel är det lite mer känsligt. Dock är 1 mm avvikelse på några paneler inget du behöver oroa dig för.
 
Ja det är ingen lufttät box. Akustikern snackade om att det inte behövdes då jag har en så tjock vägg (40 cm stenull, 20 cm luft). Men det skall vara en form av helmholz effekt det vet jag. Tack vare all absorbtion bakom så får den ett väldigt brett Q-värde och den verkar över en bredd av frekvenser, så den är inte hårt stämd. Det är vad jag vet.
 
J JensHaglof skrev:
De tillhandahåller en tjänst där de för en billig penning sågar åt dig på deras sågbord
Jag tycker det är rätt kasst sågat, en del beror på sågen o resten på operatören. Har du sett sågen i fråga?

Gamla Bulltofta Bygg i Malmö hade en digital formatsåg, där fick jag mycket uppsågat och det var alltid på tiondelen i mått och vinkelrätt.

Väggsågarna ger jag inte mycket för när det gäller precision.
 
Frågade byggvaruhuset i fråga och de sågade gärna om bitarna, de som var 2 mm fel eller mer. Enligt akustikern så var det inte så noga om det var 1 mm bredare eller smalare. Det är mest för utseendets skull. Så det var ju bra!
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.