Efter att ha röjt upp i verkstan förra året har jag återigen lyckats samla på mig oändligt mycket 'nyttiga' prylar. Sambon jobbar idag så är ensam med småbarnen så inte någon tid för verkstaden idag för att mäta rummet men tror det är ca 3m*2.5m.
Upplever att jag blir lite hemmablind och fastnar i oordningen. Så tänkte att om jag postar upp lite bilder så kanske ni alla kan hjälpa mig med tips på möbleringen och vilka saker jag kanske inte behöver ha kvar..
Börjar meden vild från entrén, vi befinner oss i en källare som ni alla ser, taket är lågt, 5cm isolering och lakan utanpå gör det ännu lägre. Det blå på höger sida är min 14" bandsåg. Lådan mitt på golvet är förvaring för alla små träbitar.

Verkstad med trähantverksmaskiner och material på lågt tak, med verktyg på hjul och virkesföråd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direkt till höger om ingången står kontursåg, lilla bandsågen, och därefter min inca bordsåg. Hylla med lim, skärmedel, lite allmänt kem.

Verkstadsutrymme med bordsåg, bandsåg, olika verktyg och hyllor fulla av kemikalier och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brevid bordsågen står hyveln, båda är modell med motor under. Alla verktyg är på hjul för att kunna flyttas ut i mitten vid användning. Bakom hyveln anas mitt minimala fräsbord och en borr i borrstativ. Längst till vänster står 3dskrivaren (innan den fick sitt bo, nu inbyggd i trä/plexi) men samma plats.
Välorganiserad verkstad med verktygstavla, 3D-skrivare, arbetsbänk och diverse maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kommer grov-arbetsbänken, med verktygsskåp ovanpå och lådor under, försöker göra allt slip och metallarbete här. Vad som inte syns på bilderna är att under bänken (tänk på golvet, längst in, bakom massa bröte) så ligger metallsvarven en hobbymat md65 och en pelarborr från gamla saabmotala,Remdrivet, 100kg, östtysk, i väntan på uppfinning.
En överbelamrad verkstadsbänk med verktyg och en 3D-skrivare i en rörig källarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsinteriör med verktyg, hyllor och arbetsbänkar, tydligt använd och något oorganiserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsrum med verktyg och material utspridda; hyllor med handverktyg, arbetsbänkar och en planslip synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer arbetsbänken, virkesförådet är bakom bänken, i övrigt är jag inte kan förvara särskilt mycket virke hemma, lite ligger på nåder i garaget. Verkstad med verktyg och trämaterial på arbetsbänk, tvingar på vägg och diverse utrustning i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter man varvet runt syns min andra bordsåg, en coronet international woodworker och bandsåg ejca b-50. Bakom dem finns det två garderober jag inte kan ta bort i nuläget, där är alla renoveringsprylar till huset.
Verkstad med bandsåg, små träbitar, hyvel, fräsbord, borrstativ och arbetsbänk i oordnad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Tittar man noga ser man en hyvel på ejcan som bara ska hitta en låda för att sen skickades till en forumsmedlem)

Sen en bild på mina tvingar (de flesta iaf) och golvet, där material för cyklon, slipmaskin mm akumuleras..
Virkesföråd med diverse träplankor och tvingar i en trång verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsröra med träbitar på golvet, verktyg och säckar i en trång källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska försöka göra en enkel planskiss med mått så snart tiden tillåter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Jag måste ju säga att jag är lite imponerad av hur mycket du lyckas få in i den lilla verkstan. Min är marginellt större och jag har inte lyckats få in hälften av grejerna du har i din och tycker ändå det känns trångt. Min första tanke är att man nog måste kompromissa och nöja sig med en maskin av varje sort när man inte har mer plats. Dvs jag tror nog att du borde göra dig av med en av bordssågarna och minst en av bandsågar att. Jag har förståelse för önskan om att han flera likartade maskiner för att slippa ställa om för olika moment och så, men med det klart begränsade utrymmet har jag svårt att se att det går att motivera.
Möjligtvis att du kan tycka att en liten och en stor bandsåg går att motivera beroende på vad du brukar göra. Jag saknar ibland en mindre bandsåg med ett tunnare blad för enstaka moment. Men om man ska ha en liten bandsåg med ett tunt blad så kanske man ska fundera på om man kan motivera att han kvar kontursågen då de till viss del kan anses ha överlappande funktionalitet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag måste verkligen säga att jag är sjukt imponerad. Jag har ett tips som jag har applicerat i mitt pågående verkstads projekt.

Vita väggar vi möbler vita luckor sen så mycket som möjligt bakom stängda släta dörrar.

Sen skulle jag när det kommmer till Fräsbord borrstativet en av bordssågarna tänka förvaring på höjden. Tänk garderobs stome som du kan rulla in bordssågen i. Sen hållare för hyllplan som övriga maskiner är monterade i. Tänk brickvagn...

Virkes förvaringen brukar jag ha i tre riktiningar på.

1-Projekt som inte kommer ske inom 2mån-> upp i kattvind

2-pågående dvs <2mån eller att det år plats i virkes fack

3- öppna spisen


Allt gott
/
J
 
Ja lite 'hoarder' är jag ju ;)
Två bandsågar kan jag åtminstone logiskt försöka försvara.. men det rimliga är nog att låna ut eller säljs både lilla bandsågen och en av bordssågarna på sikt. Bara velar om vilken jag ska behålla. (I väntan på att hitta en tredje, större, bättre, som motiverar att båda de två andra säljs.)

Alla tips är välkomna, även de som innefattar fullständigt 'hela havet stormar' och ett par verktyg åker ut för att de inte hittar stol när musiken tystnar. Jag har som sagt fastnat lite i mitt tänk (och samlande)
 
Jag tycker det ser bra ut. Den som har mest saker när man dör vinner!

Lite mer seriöst. Du har det bra med maskiner på hjul så bygg hyllor så du an förvara saker ovanför maskinerna.

Min enda egentliga poäng är att tänka på längden när du planerar bänkar och hyllor. Min personliga preferens är att man bara har saker längs långsidorna i sitt rum så man ger sig själv möjlighet att arbeta med långa ämnen. Eller att man har en rullbar bänk på kortsidan som man kan flytta på när man behöver arbeta med något långt.
 
Så mycket som möjligt bakom dörrar, enkelt att städa. Och man kan då använda väggskåp från kök, där jag kapat ned stommen på vissa för att minska djupet och inte ta onödigt utrymme då du har så pass litet utrymme.
 
Jösses. Jag brukar gå igång på snickeriplanering på begränsat utrymme...men allt det där inklämt på 7.5 kvadrat orsakade syntax error i mitt huvud. Ber att få återkomma efter omstart:)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Är det inte farligt att jobba med maskiner och ha så mycket prylar runt?

Jag hade nog börjat med att fundera över att ha allt "material" alltså brädor osv någon annan stans och sen koncentrerat på att ha 1 bra sak av varje, vissa maskiner ser ju inte ens ut som att de går att använda med placeringen de har i dag, eller flyttar du runt allt när det behövs?
 
Kunde varit min verkstad... som jag ska städa upp och organisera vilket år som helst nu. Följer tråden med intresse...
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
:surprised: Lakan i taket? :thinking:
 
P Pumba skrev:
Är det inte farligt att jobba med maskiner och ha så mycket prylar runt?

Jag hade nog börjat med att fundera över att ha allt "material" alltså brädor osv någon annan stans och sen koncentrerat på att ha 1 bra sak av varje, vissa maskiner ser ju inte ens ut som att de går att använda med placeringen de har i dag, eller flyttar du runt allt när det behövs?
Ser ingen fara med alla prylar (mer än att man sparkar i med tårna). Alla användning av maskiner kräver säkerhetstänk och omförflyttning, man tömmer mitt-ytan kör dit maskinen, flyttar alla andra prytlar till där maskinen stog, genomför operationen, flyttar bort prytlarna, tillbaka med maskinen :)

Finns för närvarande inget alternativ till virkesförvaring, det är verkstan som gäller, annars anser sambon det vara ved och eldar upp det.


Lakanen i taket för att jag slipper se isoleringen, det reflekterar ljus, är lätt att ta ut och skaka vid behov, och jag tappar inte ytterligare cm i höjd. (Jmf med gips)
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
orsakade syntax error i mitt huvud. Ber att få återkomma efter omstart
Hade jag kodat fel?
"
'Möblera verkstad
FIT "Allt" into 2.5*3.5
END
"
?

;)


Tillägg: Ah! Skulle såklart använt "Allt+mycket till"..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det här med mycket verktyg/prylar och för lite plats tror jag att vi alla lider av. Jag har mer plats än dig men samma problem. Jag har verkligen inte alla svaren här, men vill ge lite tips ändå. Grunden utgår från att verkstan ska vara ett trevligt ställe att jobba på, inte att det blir ett effektivt flöde eller något liknande, det är bara att glömma på 7m2.

1) Förhållande prylar/plats måste vara på rätt nivå. Har du för mkt prylar (som nu) måste du skaffa mer plats eller gör av med saker. Kan du inte enkelt fixa mer plats får du börja röja. Börja med det enklaste - kolla igen all kem/färg etc och kasta allt som är för gammalt, eller kulörer du aldrig kommer att använda. Kasta eller elda alla småbitar...de kan komma till nytta men risken är större att de bara hindrar dig i vad du vill göra (dvs snickra). Börja med tråkigt virke, sen bitar som är för korta för att hyvlas i vilket fall. Blir det något över så skicka dem till Jac, han gillar småbitar:)

2) Var listigare med virkesförvaringen. Det är jättetråkigt att ha virke i snickeriet. Det står bara ivägen och står ofta länge innan det är just den plankan men behöver. Kan du inte utnyttja tex utrymme under säng/soffor där inne?

3) Prioritera bland verktygen. De flesta av oss har ett antal av samma handverktyg (tex polygriper i samma storlek) men föredrar egentligen att alltid använda samma. Gör av med resten. Verkar dumt nu, men när du har lagom mkt verktyg och mer plats att arbeta med dem du har så känns det mkt bättre. Detsamma gäller tex borrmaskiner - du skriver att du har en pelarborr men ändå ser jag ett borrstativ med handborrmaskin - den måste väl vara helt överflödig? Lyx med flera verktyg av samma slag (tex bandsågar eller pelarborrmaskiner för trä resp metall) är väl mer lämpligt om man har större plats.

4) (denna är egentligen viktigast) - Varje sak, precis varenda lite pryl du har i ditt snickeri, måste, absolut måste, ha sin egen plats. Finns det inget ställe att lägga/hänga ett verktyg så kan du inte heller städa rent, för då bara flyttar man sakerna till en annan plats. Detta är helt centralt för att kunna vara effektiv.

5) Tänk 3D! Utnyttja tomrum ovanför och under maskiner. Ofta kan man bygga förvaring för saker som inte används så ofta högt upp. Skickar med en bild på ett enkelt men stabilt skåp i mdf och spillbitar som jag har monterat ovanpå bandsågen. Givetvis segt att komma dit, men där sitter bara sågblad som jag inte bytar så ofta ändå. Och skåpet stör inte övrigt verksamhet på något vis.
Mdf-skåp monterat ovanpå bandsåg i verkstad, med slangar och sågblad ordnat på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6) Att ha hjul på saker o flytta runt och att ha samma höjd på alla bords/bänk/maskinytor är redan givet gissar jag.
 
  • Gilla
PO Snickare och 10 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
borrstativ med handborrmaskin
Pelarborren är under renovering så borrstativet gästspelar bara. :)

Hur kan en träbit bli för liten för att hyvla?

Mjo, blir nog att avyttra en del av maskinerna (eller låna ut på obestämd tid) men den lilla perfektionisten i hjärnan (finns faktiskt en där, trots brötet till verkstad) envisas med att jag då måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst först..
Får nog använda tråden till att få rätsida på vad som ska vara kvar och inte. Kanske kan motivera mig till fler bilder och lite maskin-heads-up.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
jag då måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst först..
De bästa får du gärna ställa hos mig på obestämd tid! Skulle du någon gång behöva dem så är det bara att komma, jag bjuder jag på elen och lite fika! ;)

För övrigt håller jag helt med Daniel, jättebra lista! En verkstad som är trevlig att jobba i är nog viktigare än man kan tro!

Själv försöker jag åtminstone att efter varje avslutad session dammsuga och plocka undan det värsta för att inte mötas av kaos nästa gång jag kommer in i snickeriet, men känner ändå ett konstant behov av ta ett helhetsgrepp över (o)ordningen. Så roligt är det inte att se virkeshögar och verktygshögar varje gång man går in i verkstaden, att behöva leta efter verktyg, flytta runt grejor o.s.v.

Men att få en bra ordning är betydligt svårare gjort än sagt... :thinking:
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.