Tänkte förlägga PEM slang till diverse olika saker i trädgården. Det skall bla gå till ett utekök, ett/två extra vattenutkast, självbevattningssystem till olika delar i trädgården. Blomlådor, buskar mm.

Funderar på popup sprinklers i gräsmattan. Är det lönt anser ni?? Vill man ha ett automatiserat system för gräset, risken är väl att det kostar mer än vad det smakar om vattnet skall gå varje gång det blir lite torrt ute?
Men kanske är det gött att det bara finns där, och att man kan slå på det vid behov!
Eller vad tycker ni, ris eller ros? Någon som har detta idag?

Fungerar Gardenas automatiserings produkter OK? Eller finns det bättre produkter i samma prisklass?

Och till slut, vilken dimensionering bör jag använda utav Pem slangen till detta? Den är ju så jäkla styv så jag hade gärna nöjt mig med 25mm max om det räcker?
Gardena har ju en egen förläggningsslang på 3/4” som dom har massa tillbehör till, vinklar, förgreningar osv. Men är detta samma som PEM slang? Eller är deras slang mjukare för att funka med deras tillbehör? Funkar deras tillbehör med PEM slang? Är det kanske bättre att dra deras förläggningsslang med en gång då det är deras automatik produkter jag hade tänkt använda mig av?

Jag har tänkt dra en slang från vattenutkastet på garaget under mark fram till altanen. Och under altanen ha fördelare och alla kopplingar och dom tekniska prylarna sammlade. Där blir det lättåtkomligt när man behöver mecka!

Vågar man ha vattenutkastet ALLTID PÅ, vid garaget när man sedan har detta inkopplat?
Finns det något man koppla in som bryter vattnet ifall man skulle få läckage, hur den nu skulle känna skillnad på läckage och en vattenkran vet jag ju dock inte... :rolleyes:
 
Redigerat:
L
Vilket tryck ska sprinklern ha för att fungera ,kan bli lite tunt med koppling till utkast om slangarna är långa ut , däremot går det ha PEM 20 som är 3/4 ut till olika tappställen och
grena av i mark , Finns kopplingar i plast som fungerar utmärkt och bra pris
Du måste kunna tömma slangar på vintern , bra med nedförsbacke på hela anläggningen och en ventil att öppna för tömning
 
  • Gilla
nabbor
  • Laddar…
Inte en aning, hittar ingen info om vilket tryck som krävs från gardena?

Förstår inte riktigt, menar du att PEM 20 vore bättre?
 
  • Gilla
ricaxe
  • Laddar…
Pem klarar att frysa, däremot kan kopplingar stryka med. Vet inte om plastkopplingarna klara frysning. Men att det står kvar lite vatten i slangen skall inte vara ngt problem iaf.
 
L
Din pump som du har , vad ger den i bar samt vilken typ är det , borrhål eller pumpautomat ,
det har mycket med hur många liter den ger
Det med PEM är om du gräver ner slangen och gardena är en vanlig slang som ligger uppe och inte i mark
 
Liteavvarje: Gardena har en slang för nedgrävning som hör till deras bevattningssystem.
 
Blås ut slangen med tryckluft, när säsongen är slut.
 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
L
13th Marine 13th Marine skrev:
Liteavvarje: Gardena har en slang för nedgrävning som hör till deras bevattningssystem.
Vet mycket väl det , och vad som hör till eller inte till är en prisfråga , det vet varenda människa ( nästan ) att tillbehör är dyrt , nu frågade jag om lite andra uppgifter som ska ligga till grund för något som kan fungera
Man måste för att få en anläggning bra , starta på ruta 1
 
Okej, för så tolkade jag (bevisligen) inte ditt inlägg.

crazytok: Jag har funderat en del på bevattning, går att köpa Hunter på Rinkabyrör, ska man ha många kan det vara värt att köpa från staterna.

Man tappar fort tryck i små slangar, kolla denna tabell: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
 
L Liteavvarje skrev:
Din pump som du har , vad ger den i bar samt vilken typ är det , borrhål eller pumpautomat ,
det har mycket med hur många liter den ger
Det med PEM är om du gräver ner slangen och gardena är en vanlig slang som ligger uppe och inte i mark
Jag har ingen pump alls, tänkte bara koppla på vattenutkastet? :oops:

13th Marine 13th Marine skrev:
Liteavvarje: Gardena har en slang för nedgrävning som hör till deras bevattningssystem.
Precis den jag tänkte på, är det någon skillnad på den och PEM?

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Blås ut slangen med tryckluft, när säsongen är slut.
Absolut kan man göra så, men helst hade jag ju velat ja det självdränerande!
 
Vet faktiskt inte, du får klämma på den.

Gardena funkar nog tillräckligt bra för mindre installationer. Det är när man behöva många delar som det börjar löna sig att kika på andra leverantörer.
 
L
C crazytok skrev:
Jag har ingen pump alls, tänkte bara koppla på vattenutkastet? :oops:
Vilket vattentryck har du , om du kopplar på utkastet med trädgårdsslang ( 15 mm ) och lägger en vanligt slang på backen fram till sprinkler , så kanske inte vattenmängden räcker till
Därav frågan hur du hade tänkt , gör en skiss på hur du tänker med placering av olika delar
så syns det bättre hur det bör vara för att fungera
 
Det har jag inte en aning om, vad är ett normalt vattentryck från utkastare? Allt är nybyggt så det bör väl hålla någon form av standard i vattentrycket kan man tycka.

Men i värsta fall får man väl koppla in någon form av pump. Men samtidigt, det kommer ju inte mer vatten ur utkastet bara för att jag kopplar på en pump väl?
 
Mängden vatten kan du lätt kolla genom att fylla en hink och klocka tiden.

Gardena har ju en bevattningsplanerare nu när jag tänker på det, borde gå att nyttja den.
 
L
C crazytok skrev:
Det har jag inte en aning om, vad är ett normalt vattentryck från utkastare? Allt är nybyggt så det bör väl hålla någon form av standard i vattentrycket kan man tycka.

Men i värsta fall får man väl koppla in någon form av pump. Men samtidigt, det kommer ju inte mer vatten ur utkastet bara för att jag kopplar på en pump väl?
Det gör det faktiskt , eftersom en pump suger åt sig , det som kan begränsa vattenmängden är
rör och slangars storlek
Ex kanske inte vetenskapligt , i en slang 15 mm tryck 8 bar och en slang 20 mm 6 bar
så transporteras ungefär samma mängd vatten i liter sett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.