Försökte få liv i ett vevhandtag till min Arboga pelarborrmaskin. Slutade med att jag svarvade av lite delar på skiten i hopp om att få in någon rostlösare för att få allt att rotera igen.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Bild av en verkstadsdel med vit vägg, staplade lådor, verktygsskåp och arbetsstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trixar vidare med snickeriet. Detta är en bild mot svetsdelen. Ska upp någon verktygstavla samt så ska elen göras färdig sedan kan svetsarna, kap, bockmaskiner osv rullas in. Det är den mindre delen av snickeriet och är ca 23m2. Trädelen är ca 28m2 och kontorsdelen ca 5m2

Får avvakta tills nästa år innan det blir målat.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fixat det sista(?) på Arbogan. Någon tidigare ägare hade dragit sönder insexspåret i aluminiumbiten som håller fjädern till pinolen. 3D-printade en eget verktyg för att vrida runt fjäderhållaren. Höftade dimensionerna med ett skjutmått, passningen blev lite bättre än jag förtjänade.

arbogatool.jpg

Fixade även en fastrostad pinnen med mässingsrör till en av vevarna. Mässingsröret gick inte att vrida på pinnen, fullt med rost. Svarvade av brickan som satt fast i änden på pinnen och som låstes av att pinnen var stukad. Fick av röret, rengjorde, smorde och sedan svarvade jag till en ny bricka och fäste denna med en M4 som gängades in i nytt hål i pinnen.

arbogavev.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Sågen lyser, vet inte riktigt vad jag tycker än.
Är ju fint med ljus underifrån när man optiskt vill se att något ligger helt kloss mot klimgen vid inställning. Men återkommer med tankar efter några projekt. Sågbenk med ljus under skärenhetens spår för precision vid inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg på arbetsbänk med LED-belysning underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg med belyst ledstång nära en träbit och klimgen, visar precision vid inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg med upplyst sågblad och linjal på arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 4 till
  • Laddar…
Improviserat pingisbord skapat av två hopställda bord med en nätspärr gjord av orange tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Nu är alla luckorna färdiglimmade så det fick bli en runda med slipmaskinen runtom. Lyckades bättre med fräsningen den här gången så passformen blev bättre (=mindre slipande) men furu ä ju otroligt känsligt så en del småmärken behövde slipas bort.

Färdigslipade träluckor i furu för provmontering står i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även med lite "provmontering", har gamla knoppar som jag tror att jag skall använda - blir dock en hel del putsning för att få till allihop.

Nyslipade furuluckor med paneler och knoppar på arbetstbord för provmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskåplucka i furu med frästa detaljer och monterad gammal knopp av metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Nu är alla luckorna färdiglimmade så det fick bli en runda med slipmaskinen runtom. Lyckades bättre med fräsningen den här gången så passformen blev bättre (=mindre slipande) men furu ä ju otroligt känsligt så en del småmärken behövde slipas bort.

[bild]

Hann även med lite "provmontering", har gamla knoppar som jag tror att jag skall använda - blir dock en hel del putsning för att få till allihop.

[bild]
[bild]

Snyggt jobbat, gillar profilen har du länk till frässtålet?

Vad kör du för mtrl i mitten?
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Länken funkar inte men jag vet vilket kitt det är. Funkar det bra? Har suktat länge efter ett sånt. Är ju på rea ganska ofta
 
För mig fungerar länken fint men det kanske beror på att det var jag som lade in den...

Kitet funkar också fint även om jag bara använt just profil/kontrofilstålen, har faktiskt provat två sådana här kit eftersom jag fick låna ett kit av en snäll forummedlem innan jag köpte mig ett eget. Båda levererade! Jag var lite orolig för furufräsningen eftersom det brukar bli lite fransigt men det funkade som sagt fint!
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Tack, kitet jag har kommer från Rutlands: [länk]

Jag använder 6,5mm björkplywood som speglar, förra projektet var en badrumsmöbel men då använde jag ask till ramen men det verkar hållt ihop bra. Det finns en tråd om den möbeln på möbelsnickeriforumet.
Det var det jag trodde, när jag såg färgen men de är lite för dyra för att köpa på chans.

Åter igen snyggt blir det.
 
S
Kantfräst lite björkplywood med GKF,n:)
 
  • Gilla
Hedens och 2 till
  • Laddar…

Håller på och prototypa ett svetsbord. Detta är såklart puttigt men det är för att testa toleranser osv från laserskärarna. Vad tror ni?

Utgått från en design jag sett mycket av i USA men tycker mitt bord är smartare, man behöver inte massa tvingar för att få ihop bordet och dessutom lägger man inte ner värme i bordet. Och behöver man shimsa skivan efter många timmars svetsande så är det fritt fram att shimsa mellan skelettet och topen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Seglartokig och 2 till
  • Laddar…
Kapstation och arbetsbänk med träplank och klämmor i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med verktyg och en kap- och gersåg, omgiven av organiserade lådor och hyllor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsfylld arbetsyta med geringssåg och mätverktyg i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gersåg och verktyg på ett städad arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite framsteg även ikväll.
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 5 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Kantfräst lite björkplywood med GKF,n:)
Jag köpte också en sån där. Bra komplement till överhandsfräsen. Smidig och stabil maskin.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.