hej!
Vi renoverar ett hus från 1971 och mekaniska frånluften ska ha lagt av förra vintern.
Idag hade vi dit en elektriker, han konstaterade att lådan på taket fungerar som den ska.

Gamla ägaren hade en alliancefläkt men fanns ett konstigt hål i kaklet i köket.
Andra bilden har vi rivit ut så den röda dosan är den som var där i .
Renoverat kök med borttagen inbyggnad, exponerade ledningar och avlägsnat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av kök med osammanhängande möbler och öppnad vägg där en röd dosa syns, indikerar tidigare ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Når elektrikern stoppade in en pinne i nån knapp i röda dosan där så började fläkten på taket att snurra. Han kunde verkligen inte förstå hur detta fungerade. Har någon nån aning?

Har det suttit något reglade där tidigare som styrt ventilationen? Någon som sett något liknande förut? Är inte alliancefläkt enda vägen att få mekaniska frånluften att fungera eller har dom haft någon strömbrytare förut? Men då borde dom ju inte heller valt en alliancefläkt om den styrdes på annat vis.
 
Förmodligen har köksfläkten varit dragen till frånluftfläkten och via en knapp har man växlat mellan grundventilation och forcerad ventilation.
 
Såhär ser den ut, fläkten var monterad i ett eluttag och ena kabeln från röda dosan går till fläkt och andra till elcentral. Trycker vi på svarta avlånga knappen i dosan går fläktsystemet igång.
Öppen eldosa med kablage, Schneider elektrisk utrustning och knapp för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är det tänkt att det ska vara kopplat ens? Kan vi sätta in en alliancefläkt och vad gör vi med den där dosan? Förstår inte riktigt varför dom sa att det var ventilationen var trasig? Och vart ska dom där vita "sockerbitarna" gå?
 
V Vickman skrev:
Såhär ser den ut, fläkten var monterad i ett eluttag och ena kabeln från röda dosan går till fläkt och andra till elcentral. Trycker vi på svarta avlånga knappen i dosan går fläktsystemet igång.
[bild]
Hur är det tänkt att det ska vara kopplat ens? Kan vi sätta in en alliancefläkt och vad gör vi med den där dosan? Förstår inte riktigt varför dom sa att det var ventilationen var trasig? Och vart ska dom där vita "sockerbitarna" gå?
Det på bilden är en Kontaktor(som en strömbrytare fast med möjlighet till 3-fas)
Styrs av en manöverkrets, det är väl brytare till den kretsen som sitter i röda dosan.
Jag skulle nog ifrågasätta elektrikerns kompetens om han inte vet hur en Kontaktor fungerar...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Bilden visar en kontaktor och ett motorskydd så det måste ha funnits nån brytare i fläktkåpan som styrde det hela.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har samma, min köksfläkt från 1984 har 3 hastigheter som stegas med samma knapp.
Manöverspänningen till kontaktoren som styr takfläkten kommer från köksfläkten. Fungerat perfekt i över 30 år
 
Det är tydligen normalt att det styrs via köksfläkten, brorsan hade likadant i sitt förra hus, jag tyckte det var helskumt.
 
Upptäckte nu att det var 4 sladdar från gamla alliancefläkten och fanns bara 3 kablar dit den var kopplad så en sladd från fläkten var inte kopplad, vi testade och såklart så var det bara vanliga köksfläkten som gick inte inte hela ventilationen oavsett vilka lägen vi körde på fläkten.

Vad borde vi göra då? Bara låta en brytare styra ventilationen och skippa alliancefläkten? Eller kopplar man alliancefläkten ihop med den där kontaktorn? Eftersom det bara finns 3 sladdar och behövs 4 i elen som går ner till fläkten så finns det ju ingenstans för oss att koppla in den fjärde till alliance?
 
Min alliance är kopplad så att centralfläkten matas från en transformator i köksfläkten. I normalläge så får centralfläkten ca 100V som grundventilation men ökas när man startar köksfläkten eller trycker på knappen för forcerad ventilation.

Har dock ingen kontaktor som ts har
 
Förtydligar att hos mig har köksfläkten 4 trådar i anslutningskabeln. 3 normala fas/nolla/jord och den 4e är "utgående" matning till centralfläkten. Extratråden ska alltså kopplas som "fas" till ventilationsfläkten.


Lustigt nog så förstod inte heller min elektriker hur det skulle kopplas. Han klippte helt sonika kabeln, satte stickpropp i stället och kopplade 230V direkt till fläkten så den gick på max hela tiden.Ännu lustigare är att grannens elektriker inte heller fattade hur det fungerade när de renoverade.
 
Redigerat:
Det borde inte vara så svårt att räkna ut hur det fungerar. Men för att förenkla borde det gå att hitta installationsmanualer till prylarna. Har du några modellbetecknigar fläkten i köket och den på taket?
 
U Ursidae skrev:
Lustigt nog så förstod inte heller min elektriker hur det skulle kopplas. Han klippte helt sonika kabeln, satte stickpropp i stället och kopplade 230V direkt till fläkten så den gick på max hela tiden.Ännu lustigare är att grannens elektriker inte heller fattade hur det fungerade när de renoverade.
Klassiskt elektrikerbeteende. Det kommer nog bli ganska överventilerat om man matar på med 230v till frånluftfläkten med allt vad det innebär. Dragigt, dyra uppvärmningskostnader m.m.

Ett alternativ om man nu satt en "vanlig" köksfläkt och inte en alliance med transformator för extern styrning av takfläkten är att man monterar en tyristor till takfläkten istället för att köpa en ny alliancefläkt. Lite varning för att tyristorer kan brumma och låta lite störande vid låga volt dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.