Vet du hur deras plan ligger för stängning av KC eller lokalstation? Det sker som jag sett i ganska rask takt nu och då tar de ju ner allt ändå. Kanske inte ligger så långt fram i tiden.
 
Ingen aning, får väl fråga. På måndag. :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
De brukar inte vilja bli kvitt det gamla så fort som möjligt,
De brukar vilja bli kvitt det gamla så fort som möjligt, skulle det ju stå! :)
 
Nu har jag ringt Skanova. Svaret jag fick är att jag fick/kunde ta ner ledningen från närmsta stolpe själv, annars kunde de dröja. Det visade sig också att de stolparna som står på min mark används till grannens (använda) telefon via jordledning i marken. Mummel... mummel...
 
M -MH- skrev:
Nu har jag ringt Skanova. Svaret jag fick är att jag fick/kunde ta ner ledningen från närmsta stolpe själv, annars kunde de dröja. Det visade sig också att de stolparna som står på min mark används till grannens (använda) telefon via jordledning i marken. Mummel... mummel...
Dags för ett snack med grannen.
 
Det blir nog svårt, han gick bort i förförra veckan. Änkan bor kvar så vitt jag vet. Ingen fiber har de heller.
 
Vad händer om man tar ned kopparledningen och nästa husägare vill köra koppar igen?
 
Hos oss fick man fiber samma väg som koppartråden. Inget annat alternativ erbjöds. Då kändes det bra att jag inte orkat jaga Telia för att få bort stolparna. Koppartråden klippte vi av några år innan.
 
M -MH- skrev:
stolparna som står på min mark används till grannens (använda) telefon via jordledning i marken.
Undrar hur du eller Skanova menar med detta.
På vilket sätt är en jordledning beroende av dessa stolpar?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Telefonin kommer via luften från telestationen och vid den sista stolpen vid mitt hus splittas det ner en jordledning till grannen.

Några meter längre bort blir det tvärt om där kommer elen nergrävd från min transformator och går upp i luften för att gå till grannen åt andra hållet. El och tele kommer från olika håll, och när det grävde ner elen la de väl ner telefonin också där de sammanföll.

Hoppas det var tillräckligt förvirrande!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad händer om man tar ned kopparledningen och nästa husägare vill köra koppar igen?
Det kommer aldrig att hända ;)

Jag klippte vid stolpen vid fritidshuset. Kan se det som försäkring att inte åskan hittar in den vägen och lägga undan några kronor varje år i försäkringspremie till mig själv.
Då räcker det till att betala att spänna upp en ny tråd om jag säljer och den nye ägaren vill ha luftledning igen. (vilket är extremt osannolikt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.