Jag beställde ett gäng Sandkörsbär plantor för drygt två månader sedan och hade inte trott att de skulle levereras men nu dök de upp... Lagom till första frostnätterna här i Stockholm... :(

De ska planteras i en sandig slänt och ligger där rätt grunt.
Funderingen nu då är om det är bättre för dem att lägga dem längs husväggen övertäckta eller att gräva ner dem?
 
Claes Sörmland
Det är en utmärkt tid att plantera nu. Kanske den bästa tiden med undantag för extremt kalla delar av landet.
 
Ja, snabbt ner i marken med dom. Men kolla till dom till våren så inte tjälen tryckt upp dom eller liknande. Det kommer förmodligen inte vara mycket rotaktivitet under vintern, det är nog redan för kallt för det.
 
Jag ringde plantskolan och de rekommenderade att ställa dem i garaget eftersom de redan tappat alla blad...
 
Konstigt råd. Vad har du för temperatur i garaget? Det får ju inte vara för varmt för då vaknar dom för tidigt och helst inte för kallt heller. Dessutom får du hålla reda på fuktigheten i jorden, det får inte torka ut helt även om träden är i dvala
 
Claes Sörmland
Nej inte garaget. Antingen är det för kallt och då fryser rötterna. Eller så är det varmt och då blir det torrt och eländigt samt de vaknar i mars. Vad gör man med en grönskade buske i mars som inte kan få komma ut förrän kanske framåt slutet av maj?

Plantera dem. Går det inte att plantera dem så jordslå dem (gräv ned rotklumpen på ett väldränerat ställe).
 
Pratade med en trädgårdsmästare här i området och hon sa bestämt, "Plantera nu!".

Nu är de i jorden och jag lade markduk runt stammarna så det blir lite frostskydd nu inledningsvis...
 
Har du lindat in stammarna i markduk? Jag undrar om det är så bra, det bildas fukt som stannar kvar och som kan leda till svampangrepp, stammar skall ha det luftigt.

Dessutom blir det inte varmare med markduk, möjligen lite vindskydd men det blir lika kallt som utomhus om man inte har en värmekälla.
 
Nej, bara markduk på marken runtomkring... Det skulle enligt trädgårdsmästaren hindra frosten från att komma åt de ytliga rötterna nu medan de är känsligare...
 
Okej, jag missförstod dig. Lycka till med planteringarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.