Hej,

Jag bor idag i en lägenhet med litet badrum,

Tanken är att jag ska installera en tvättmaskin jag köpt, det först jag tänkte var att jag skulle ha den brevid duschen, se bild, nu ser jag att detta blir lite trångt.

Funderar därmed på om man kan bygga om så man istället ställer den under handfatet, givetvis måste detta byggas om för att få det att fungera, tänker att man har två vägar att gå

alterantiv 1
1) köper ett handfat som ni ser i länken nedan som är byggt för att man ska ha en tvättmaskin under

https://www.vvsochbad.se/Badrum-Tva...ring-oever-slimline-tvaettmnaskin-789579.html

alterantiv 2
2) Bygger upp nån möbel runtom typ som länk nedan, nackdel blir att handfatet blir lite högre, dock snyggare

https://www.styleroom.se/forum/1947-kommod-med-plats-for-tvattmaskin


Vad tror ni? Vad ser ni som för och nackdelar?
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Är det en bild som du har glömt att ladda upp?
CHS123 CHS123 skrev:
det först jag tänkte var att jag skulle ha den brevid duschen, se bild,
 
Här kommer bild/film på badrummet så ser ni hur det ser ut
 
  • Ett litet badrum med vita kakelväggar, duschhörna, handfat, toalett och en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Alt. 1: Är tvättmaskinen verkligen max 37 cm djup som är det mått som Claro Mini är anpassat för?

Får tvättmaskin + tvättställ + blandare plats under spegelskåpet? Fast du är kanske beredd att byta ut det också.

Har du någon möjlighet att byta tvättmaskinen mot en toppmatad som är grundare och inte tar lika mycket golvutrymme i duschen?
 
Hej,

Den är 46 cm djup, har hittat en annan (se länk nedan) den är ok för upp till 47 cm så borde vara ok. Dock tycker jag inte dessa är speciellt snygga. helst hade man ju velat bygga in tvättmaskinen på något sätt.

De minsta toppmatade jag hittat är 40 cm, så skulle spara 5 cm i djup, vilket inte gör allt för stor skillnad.

https://www.vvsochbad.se/Badrum-Tva...erunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad
 
Vad tror ni om att bara ta ett vanligt handfat, och ha det lite högre än vanligt? Eller går det inte med rören kanske?
 
BirgitS
CHS123 CHS123 skrev:
Vad tror ni om att bara ta ett vanligt handfat, och ha det lite högre än vanligt? Eller går det inte med rören kanske?
Om du tittar på bilderna till tvättstället du länkade till nu så ser du att avloppsröret är i bakkanten i stället för i mitten av handfatet, som är det vanliga. Med ett vanligt tvättställ så bygger du nog upp väldigt mycket ovanför tvättmaskinen. Du kan ju ta bort dina lådor i kommoden och se hur avloppsröret går. De där Claro-paketen förutsätter väl också att avloppsröret i golvet är så nära väggen att det inte är i vägen för tvättmaskinen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du tittar på bilderna till tvättstället du länkade till nu så ser du att avloppsröret är i bakkanten i stället för i mitten av handfatet, som är det vanliga. Med ett vanligt tvättställ så bygger du nog upp väldigt mycket ovanför tvättmaskinen. Du kan ju ta bort dina lådor i kommoden och se hur avloppsröret går. De där Claro-paketen förutsätter väl också att avloppsröret i golvet är så nära väggen att det inte är i vägen för tvättmaskinen.
Kan det finnas special rör att sätta på ett "vanligt" tvättställ som är mindre skrymmande? Tänker mig som bilden nedan fast rör som går längs väggen? Hur väljer man "rör" eller ingår det vi köp av kran?

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...handfat/tvattstall-duravit-vero-0454/p-181846
 
CHS123 CHS123 skrev:
Vad tror ni om att bara ta ett vanligt handfat, och ha det lite högre än vanligt? Eller går det inte med rören kanske?
Det är mestadels mindre i termer av djup, i övrigt liknande storlek som jag har, så tror inte den hjälper så mycket, men tack för tipset:)
 
BirgitS
CHS123 CHS123 skrev:
Det är mestadels mindre i termer av djup, i övrigt liknande storlek som jag har, så tror inte den hjälper så mycket, men tack för tipset:)
Där tvättmaskinen står idag gör ju några cm i skillnad på djup väldigt mycket till och från.

CHS123 CHS123 skrev:
Kan det finnas special rör att sätta på ett "vanligt" tvättställ som är mindre skrymmande? Tänker mig som bilden nedan fast rör som går längs väggen? Hur väljer man "rör" eller ingår det vi köp av kran?

[länk]
Visst finns det avloppsrör som kröker av men du kan ju inte komma undan med mindre än måttet från handfatets ovankant till några cm under utloppet. Är det acceptabelt att ha handfatet kanske 25 cm ovanför tvättmaskinen?

Var är avloppet under ditt handfat idag?
Fungerar det att förlänga vattenrören så de når upp till ett handfat som sitter högre upp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Där tvättmaskinen står idag gör ju några cm i skillnad på djup väldigt mycket till och från.


Visst finns det avloppsrör som kröker av men du kan ju inte komma undan med mindre än måttet från handfatets ovankant till några cm under utloppet. Är det acceptabelt att ha handfatet kanske 25 cm ovanför tvättmaskinen?

Var är avloppet under ditt handfat idag?
Fungerar det att förlänga vattenrören så de når upp till ett handfat som sitter högre upp?
Sant att det hade gjort skillnad, grejen är dock att främsta anledningen att jag vill bygga in den är av estetiska skäl, och tycker då inte att det gör så stor skillnad

Gällande fråga 2 är jag lite osäker hur avlopppet ser ut, skickar en film se nedan. Jag tänker att det kan vara ok att ha handfatet lite högre. Dock kanske det känns väldigt konstigt?
 
Här är filmen
 
BirgitS
Angående filmen står det fortfarande att den håller på att konverteras till ett format som alla kan se.

Men om det gäller estetiska skäl undrar jag om inte andra kommer att reagera minst lika mycket på att handfatet är onormalt högt upp som på att det står en tvättmaskin där. Här har vi låtit duschdraperiet vara kvar fast vi har duschdörrar och så kan vi dra draperiet framför tvättmaskinen för att slippa se tvättmaskinen i badrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Angående filmen står det fortfarande att den håller på att konverteras till ett format som alla kan se.

Men om det gäller estetiska skäl undrar jag om inte andra kommer att reagera minst lika mycket på att handfatet är onormalt högt upp som på att det står en tvättmaskin där. Här har vi låtit duschdraperiet vara kvar fast vi har duschdörrar och så kan vi dra draperiet framför tvättmaskinen för att slippa se tvättmaskinen i badrummet.
Kan du visa en bild hur ni har löst det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.