Bolånen är bankernas core business.
Inte ens om de sitter längst ut på akterdäck långt upp i luften när skeppet bryts itu och snabbt börjar sjunka tror jag de kommer säga att det var hål i skrovet. Det ligger väldigt långt från deras intressen att ens antyda att det finns några problem.
 
Helt riktigt. Jag har inget problem med om en sprucken bubbla beror på faktiska ekonomiska omständigheter. Däremot är det problematiskt med krigsrubriker som kan ge helt irrationella beteenden. Det borde vara spöstraff på sånt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Om nu byggahus är just "oberoende på konsumentens sida" så tycker jag inte att "Kvällstidningsrubriker" ska användas för att jaga "klick". Skribenten i fråga varnade också redan 2011 för att bopriserna skulle falla och jag kan inte se att det har inträffat ännu:

https://www.byggahus.se/ekonomi/bopriserna-kommer-att-falla

/Krille
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu tycker jag att vi hade en prisjustering nedåt runt 2010 -2011. Den var inte jättestor men i alla fall 10 %. Och kanske inte i stockholm, men här i alla fall
 
harry73 harry73 skrev:
Nu tycker jag att vi hade en prisjustering nedåt runt 2010 -2011. Den var inte jättestor men i alla fall 10 %. Och kanske inte i stockholm, men här i alla fall
Var hittar du den statistiken? Jag har själv svårt att hitta statistik men allt jag hittar tyder på att priserna skulle ha gått ner mer än marginellt just 2010 till 2011. Däremot ser jag ingen nedgång från 2011 och framåt.

Linjediagram som visar prisutveckling från 1996 till 2016 med en markering år 2010-2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor/arshistorik

/Krille
 
harry73
Var inte baserad på statistik men på egen erfarenhet från den tiden för mitt eget område.
 
harry73 harry73 skrev:
Var inte baserad på statistik men på egen erfarenhet från den tiden för mitt eget område.
Yes, här är prisutvecklingen för skåne, din erfarenhet stämmer så sett:

Linjediagram som visar prisutvecklingen i Skåne från 1996 till 2016 med uppåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
problemet med diagrammet är att den visat K/T faktorn och taxeringsvärdet höjs hela tiden.
Jag säger inte att siffrorna är fel, men det blir svårt för mig att granska eller förstå värden
 
harry73 harry73 skrev:
problemet med diagrammet är att den visat K/T faktorn och taxeringsvärdet höjs hela tiden.
Jag säger inte att siffrorna är fel, men det blir svårt för mig att granska eller förstå värden
Jag håller med dig, jag föredrar verkligen snittpris per objekt (inte per kvm ens). Vet inte om man kan få ut det någonstans?
 
SCB hade svaret, här är faktiska snittpriser i skåne län:

Tabell med snittpriser i Skåne län för åren 2000 till 2016 enligt SCB.
 
harry73
Se där, och i en marknad där det byggs nya dyrare hus, och äldre och mindre hus rustas upp och byggs ut, kan medelvärdet stiga eller ligga konstant, medan de enskilda objekt minskar i värdet.
 
Jepp.
 
Nederländerna är också lite missvisande eftersom det var en stor intervention som helt djupfryste marknaden. De gjorde nästan i ett svep så att belåningsgraden justerades, det blev tvingad amortering och ränteavdraget drogs ner kraftigt. Detta i sin tur fick de som syndikerar banklån och rating institut att omvärdera värdet på bankernas låneportföljer vilket resulterade i en nära nog omöjlighet att låna pengar till att förvärva ett objekt för samma pris som det var sålt för innan.

Man skall vara väldigt försiktig när man exogent petar i nuvarande regler. Det är svårt att ex ante beräkna effekterna eftersom det är otroligt många samspelande variabler. Sverige tycker jag har varit rätt bra på att lösa lite av problemet vi har. Istället för att faktiskt ändra regler så försöker de ändra ett beteende genom att "hota" med tvingade förändringar om vi inte gör det själva. Skulle vara intressant att veta hur många fler som har börjat amortera på sina lån utan tvång de senaste åren.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det som jag ser som det enskilt största problemet är inlåsningeffekter på bomarknaden. Jag skulle vilja ha ett system mer likt det i England där att sälja sin permanentbostad sker utan reavinst medan andra fastigheter taxeras högre. Då får vi en mer rörlig bomarknad där transaltionsavgifterna är lägre och äldre som nu sitter med väldigt stor inlåst vinst i sin bostad istället realiserar detta och flyttar till något mindre. Är inte ok att en ensamstående 85åring bor i en 4a på 125kvm och en familj om 4 bor i lägenheten mittemot i en tvåa om 72kvm. Självklart skall det vara tvärtom.

Det går dock inte helt att ta bort skatteintäkterna utan vi måste begränsa permanentbostad lite snävare, dvs säga när du avlider så taxeras din tillgångsmassa istället. Dvs återinförande av arvsskatten. Enligt mig var denna ett dåligt försök till att populistiskt säkerställa att inte några väldigt rika personer lade ägandet av sina bolag i stiftelser i utlandet (enligt mig helt lönlöst för dessa pengar kommer ändå aldrig långsiktigt gagna Sverige). Privatpersoner med normal tillångsmassa har nog mindre problem att efter sin död betala en del av skatten till staten (dvs uppskjuten skattebörda).

Då kan äntligen farmor sälja sin lägenhet utan att behöva avskiljas får "sina" pengar och 4 barnsfamiljen kan köpa lite större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.