SysterNett SysterNett skrev:
Tror du ser mer svårighet än du tror, Att bygga på en våning kräver andra åtgärder samt att du tar utav yta för trappen.

Jag hade tv-Rum till tjejerna. De använder det inte så nu blir det hel omflyttning här hos oss i höst. Följ mil tråd för inspiration!
Kanske vi gör men våra barn hänger alltid i deras vardagsrum. Sen är det omöjligt i min värd att bygga ut med stenhus och få fasaderna att smälta ihop eller?
 
Svårt att ens hitta en naturlig plats för en trappa om man ska lägga på en våning på delar av huset. Jag skulle rekommendera att man bara bygger på i vinkeln, och då får två sovrum över de befintliga och möjligen ett litet badrum också.

Om man vill ha kvar lilla vardagsrummet så intakt som möjligt kanske man kan offra rummet bredvid föräldrasovrummet och börja trappan där. Förmodligen kräver det en lite lurigare taklösning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att ens hitta en naturlig plats för en trappa om man ska lägga på en våning på delar av huset. Jag skulle rekommendera att man bara bygger på i vinkeln, och då får två sovrum över de befintliga och möjligen ett litet badrum också.

Om man vill ha kvar lilla vardagsrummet så intakt som möjligt kanske man kan offra rummet bredvid föräldrasovrummet och börja trappan där. Förmodligen kräver det en lite lurigare taklösning.
Ja trappan låter vi vara till sist :) vi har iofs funderat på att ska vi höja takstolarna på huset så gör vi DDT på hela tänkte jag.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Ingenting är omöjligt. Finns Kertobalk som klarar av det. [länk]
Absolut, de takstolarna vi har idag kostade ca 50, med kerto så landade dom på 190 på offert 1
 
Vad har ni för begränsningar i detaljplanen? Gissar att huset inklusive garage är på dryga 250 kvm. Verkar vara att ta i att dubbla den ytan för att få ett sovrum till och gissar därtill att DP inte tillåter så stort hus i två plan.

Man kan iofs tänka sig ett 1,5 plans hus med öppet i nock i sällskapsdelen. Om man prompt vill ha samma höjd på hela huset men inte behöver så mycket mer yta.
 
Om du skall bygga på en våning, så tror jag att du bör fundera på trappan väldigt tidigt. Trappans placedring styr den möjliga planlösningen både på ovanvåningen och nedervåningen väldigt mycket. Om du ex. bygger på till 1,5 plans hus, så kan det vara svårt att placera trappan mot en yttervägg, eftersom det då är för låg takhöjd där den kommer upp, vilket ev. kan lösas med en takkupa där.

Ofta vill man ha trappan nära entren, så att de som har sovrum på övervåningen inte skall behöva gå igenom hela huset till och från ytterdörren.

När vi byggde om vårt hus, så var huvudfrågan att flytta entren, som inte låg mot gatan (gatan är nyare än huset). Vi ville också göra köket större, genom att låta tamburen, som ju inte längre hörde till entren bli en del av köket. Och köket fick därmed direktutgång mot trädgården.

Vi hade även en diffus tanke om att expandera det väldigt lilla badrummet på andra våningen lite. Entren skulle flyttas till en del av huset som bara hade ett plan.

Problemet med planen var att trappan som nu var vid bef. entre skulle hamna i andra änden av huset i förhållade till nya entren.

Det lite "tokiga" lösningen blev att bygga på en våning på den delen, och därmed bygga en trappa vid nya entren. Iom. den nya våningsdelen på 40 kvm, så blev det gott om plats att bygga nytt större badrum, ett litet allrum och ett sovrum, eller rättare sagt ett bef. sovrum blev badrum. Så den nya våningen blev ett extra allrum där trappan kommer upp, och ett nytt stort sovrum.

VI behöll den gamla trappan, så vi har nu två trappor. Den gamla trappan har ett räcke/stängsel i form av ett konstverk som "måste bevaras".
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har ni för begränsningar i detaljplanen? Gissar att huset inklusive garage är på dryga 250 kvm. Verkar vara att ta i att dubbla den ytan för att få ett sovrum till och gissar därtill att DP inte tillåter så stort hus i två plan.

Man kan iofs tänka sig ett 1,5 plans hus med öppet i nock i sällskapsdelen. Om man prompt vill ha samma höjd på hela huset men inte behöver så mycket mer yta.
Ja DP säger inte mer än 2,5plan med inredd vind :)

Precis vad vi med är inne på, och ovan garage kan jag ha en hobby hörna och ovan tvättstuga mitt kontor. Sen öppet upp till nock i kök/matplats/vardagsrum. Frågan är bar hur man ska ta sig upp till plan 2 då.
 
H hempularen skrev:
Om du skall bygga på en våning, så tror jag att du bör fundera på trappan väldigt tidigt. Trappans placedring styr den möjliga planlösningen både på ovanvåningen och nedervåningen väldigt mycket. Om du ex. bygger på till 1,5 plans hus, så kan det vara svårt att placera trappan mot en yttervägg, eftersom det då är för låg takhöjd där den kommer upp, vilket ev. kan lösas med en takkupa där.

Ofta vill man ha trappan nära entren, så att de som har sovrum på övervåningen inte skall behöva gå igenom hela huset till och från ytterdörren.

När vi byggde om vårt hus, så var huvudfrågan att flytta entren, som inte låg mot gatan (gatan är nyare än huset). Vi ville också göra köket större, genom att låta tamburen, som ju inte längre hörde till entren bli en del av köket. Och köket fick därmed direktutgång mot trädgården.

Vi hade även en diffus tanke om att expandera det väldigt lilla badrummet på andra våningen lite. Entren skulle flyttas till en del av huset som bara hade ett plan.

Problemet med planen var att trappan som nu var vid bef. entre skulle hamna i andra änden av huset i förhållade till nya entren.

Det lite "tokiga" lösningen blev att bygga på en våning på den delen, och därmed bygga en trappa vid nya entren. Iom. den nya våningsdelen på 40 kvm, så blev det gott om plats att bygga nytt större badrum, ett litet allrum och ett sovrum, eller rättare sagt ett bef. sovrum blev badrum. Så den nya våningen blev ett extra allrum där trappan kommer upp, och ett nytt stort sovrum.

VI behöll den gamla trappan, så vi har nu två trappor. Den gamla trappan har ett räcke/stängsel i form av ett konstverk som "måste bevaras".
Ja det där med trappan är alltså inte alls lätt. Vi vill ju inte ge upp ett badrum för en trappa men man kanske ska fundera på om badrummet direkt till vänster ska rivas för en trappas skull och sen klädkammaren bredvid görs om till en wc utan dusch.
 
Jag tror också att det rimligaste är att offra ett av badrummen ner för att få till en trappa. Vilket är väl lite tycke och smak, men man vill ju ha en gästtoalett nere. Jag skulle nog offrat det stora badrummet och gjort gästtoalett av del av det. Men man måste nog rita på det fram och tillbaka, för visst är det ett bättre badrum att behålla, allt annat lika.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också att det rimligaste är att offra ett av badrummen ner för att få till en trappa. Vilket är väl lite tycke och smak, men man vill ju ha en gästtoalett nere. Jag skulle nog offrat det stora badrummet och gjort gästtoalett av del av det. Men man måste nog rita på det fram och tillbaka, för visst är det ett bättre badrum att behålla, allt annat lika.
Hur tänker du då med trappan? I det stora så finns ju dubbelvask, badkar, stor dusch samt wc. I det andra så finns bara vask,wc och dusch. River man det så kan man göra om klädkammaren till gästwc med vask sen kommer det en dusch på plan 2.
 
Du har nog rätt, bäst att offra lilla badrummet. Man kan ju då dela tänka sig att det skulle gå att klämma in en minitoa bredvid trappan – handfat i hörnet mot ytterdörren och toastol på väggen mot klädkammaren. Då ryker nog bara ett hörn av klädkammaren också. Eller så har man en uformad trappa med start på klädkammarens vägg mot korridoren, då ryker nog bara dusch och fönster i badrummet.

Det första ger nog möjlighet till en lite modernare trappkänsla (men kräver en jäkligt tight toalösning och/eller smal trappa) medan det andra ger en lite privatare, närmast undangömd trapplösning (men med enklare möjlighet att få till bra funktionalitet).
 
A Andreas Ziegenfeldt skrev:
Ja DP säger inte mer än 2,5plan med inredd vind :)
Utan kvm-begränsning!? Ja, då är ju det inte ett problem.
 
Ang. Vilket badrum som skall offras. Tänk på att du behöver ha ett badrum som uppfyller tillgänglighetskraven för att få bygglov.
 
Det enklaste anser jag är att dela allrummet och göra ett nytt sovrum mellan "sovrum 10,7" och "sovrum 12,2". Nackdelen är att "allrum 25,1" krymper avsevärt. Mitt förslag är att blåsa ur hela den flygeln och göra tre sovrum på ca 8 kvadrat och ett allrum på ca 20 kvadrat.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.