AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så för att folk inte kan planera vettigt och ha en vettig inkomst efter pension ska alla straffas? Har du råd med att äga ditt boende (eller ja rätten att bo där för äganderätten finns inte i detta land) så har du nog råd sätta in en ramp den dagen du kapar båda benen under tunnelbanan
Lite samma med ungar. Skaffar man barn kan man likväl få betala både förlossning och skola själv! Varför ska mina pengar gå till de små parasiterna?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag anser inte att staten skall ha några åsikter om mitt hus överhuvudtaget så länge det inte riskerar grannarnas säkerhet.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Lite samma med ungar. Skaffar man barn kan man likväl få betala både förlossning och skola själv! Varför ska mina pengar gå till de små parasiterna?
jag tycker att första steget är att man ska kunna avsäga sig offentlig sjukvård och då heller inte behöva bidra till den via skatten.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
AndersPS AndersPS skrev:
Lite samma med ungar. Skaffar man barn kan man likväl få betala både förlossning och skola själv! Varför ska mina pengar gå till de små parasiterna?
Ja hade man sluppit betala skatt så hade man haft råd med det utan problem :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag tycker att första steget är att man ska kunna avsäga sig offentlig sjukvård och då heller inte behöva bidra till den via skatten.
OK, så det är första steget. Vad är nästa steg?
Nej tack polisen, ni behöver inte komma om jag blir överfallen, det löser jag med fb (försäkringsbolaget).
Nej tack räddningskåren, jag har kontrakt med en egen ambulansfirma.
Nej tack brandkåren, här släcker vi eldsvådor själva.
Nej tack Jordbruksverket, jag kollar själv mycket billigare om mina frukostägg har salmonella.
Nej tack skolan, jag stannar hemma i tolv år och ser till att mitt barn får gymnasiekompetens.
Nej tack...

Nej tack Anders!
 
  • Gilla
mstenl och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag tycker att första steget är att man ska kunna avsäga sig offentlig sjukvård och då heller inte behöva bidra till den via skatten.
Är du helt säker på att du vill bo i Sverige? Det finns ett antal länder att flytta till där man får/måste betala sina sjukhusräkningar själv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Jag tror herr Malmgren läst för mycket Ayn Rand på fina våningen och tappat kontakt med verkligheten.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Fairlane
Alla kan få ett barn med en funktionsnedsättning. Det är lätt att slå sig för bröstet att man minsann kan betala allt själv inklusive en ombyggnation av badrummet. När man har betalat 3 hjärtoperationer, månader på sjukhus så har man kanske vare sig ork eller pengar kvar. Tro det eller ej, inkomsten påverkas rejält när båda föräldrarna ligger på sjukhus med barnet.
 
  • Gilla
jonko och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur du renoverar din toalett skiter jag i. Hur du förstör stadsbilden bryr jag mig mer om
Så lagar och bestämmelser som är ämnade att underlätta för utsatta grupper i samhället är skit och ett övertramp emot äganderätten.
Istället kan man bra kan köra över äganderätten när det gäller såna lagar och restriktioner som endast finns till för att inte skapa "irritation" och sjuka ögon hos några lite bättre människor med smak för högkultur och bättre arkitektur?

Du kan inte vara på riktigt, det här är en trolltråd.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är du helt säker på att du vill bo i Sverige? Det finns ett antal länder att flytta till där man får/måste betala sina sjukhusräkningar själv.
Sverige kunde varit bästa landet i världen, titta bara på vad vi kan åstadkomma, litet land med egna stridsplan tex. Svensk ingenjörskonst är en av de bästa världen...

Tyvärr de senaste hundra åren har individualismen fått en törn och äganderätten har totalt urholkats. Ytterst tråkigt att se.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Alla kan få ett barn med en funktionsnedsättning. Det är lätt att slå sig för bröstet att man minsann kan betala allt själv inklusive en ombyggnation av badrummet. När man har betalat 3 hjärtoperationer, månader på sjukhus så har man kanske vare sig ork eller pengar kvar. Tro det eller ej, inkomsten påverkas rejält när båda föräldrarna ligger på sjukhus med barnet.
Köp inte en bostad som inte är anpassad då, om du vill leva i konstant oro för att du eller någon av dina närmsta ska bli invalid är väl det smart? Det fins med marknadsekonomi är att du kan välja
 
Fairlane
Jag tror inte din pengar räcker särskilt långt helle I Det läget. Jag är inte orolig då jag ser att samhället hjälper mig i det läget, även om det kommer att påverka min ekonomi rejält. Du å andra sidan vill ju betala allt själv. Jag tror faktiskt inte du klarar det.

Det är rätt uppenbart att du vill ha så lite som möjligt med samhället att göra och vill ha rätten att bestämma så mycket som möjligt själv. Statens uppgift är bara att bestämma i frågor där de har samma syn som du. Hade kulturarvet haft ett genuint värde för dig så hade du såklart byggt en hög tröskel till badrummet.

Gillar du inte hur grannarna förändrar statsbilden sånär väl lösningen densamma som för folk som tycker grannarna förstör deras utsikt, köp det du vill ha kontroll över.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte din pengar räcker särskilt långt helle I Det läget. Jag är inte orolig då jag ser att samhället hjälper mig i det läget, även om det kommer att påverka min ekonomi rejält. Du å andra sidan vill ju betala allt själv. Jag tror faktiskt inte du klarar det.
Sjukvård? Du har ju privata försäkringar?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr de senaste hundra åren har individualismen fått en törn och äganderätten har totalt urholkats. Ytterst tråkigt att se.
Menar du på allvar att vi hade det bättre för 100 år sedan?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukvård? Du har ju privata försäkringar?
Om man valt fel försäkring eller helt enkelt inte haft råd med en då?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Var tvungen att berätta om er galningar för kollegorna på jobbet. En av dem berätta en intressant historia. Han skulle bygga om sitt sekelkiftshus, en 1.5 våningsplanare skulle bli en 2 planare, mao nedervåningen påverkades inte av renoveringen, men för att få godkänt krävdes att nedervåningen handikappanpassades. Detta är ett gansak litet hus, så stora delar av nedervåningen fick alltså tas för att få plats med en toalett. Det är helt befängt
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.