I nuläget spelar det kanske ingen roll men i framtiden kan politikerna se det som en möjlighet att ändra takbeloppet på småhus. Vi slår i taket redan idag ( 7.412:- )
Vi har fått ett taxeringsvärde på 3.439:- som skall vara 75 % av marknadsvärdet.
Skattemyndigheten beräknar alltså att vi skall få 4.585.333:- för fastigheten vilket är helt orimligt.
Vi har flera fastigheter i vårt närområde som är byggda ungefär samtidigt och med liknande standard.
De har sålts ungefär för 3,2 miljoner och då stått till försäljning under lång tid.

Våra farhågor är att om vi accepterar taxeringsvärdet och skattetaket tas bort av klåfingriga politiker kommer det att vara svårt att få rätsida på detta om man nu är tyst och inte protesterar får betala alldeles för mycket i fastighetsavgift i framtiden.

Vi har nu protesterat över detta men skriver här på forumet för att höra era åsikter och farhågor.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi sitter i ett liknande dilemma.
Huset köptes förra året för 3.3M, backräknar man förslaget till taxeringsvärde så anser de att hyset är värt ~4M.

Hur har du protesterat?
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Du har säkert drabbats av samma problem som vi drabbades av i vårt förra hus. Vi hade ett hus och en obebyggd tomt bredvid som vi ägde. Eftersom detta var i glesbygd såldes inte många hus och vi blev sammanklumpade tillsammans med ett stort område av andra hus, där de flesta hade havsnära läge (oftast tomt gränsande till vatten och hus som mest 10 meter från vattnet). Vi hade däremot våra hus och tomt en bra bit från vattnet, närmare en kilometer och längre längs med farbar väg.
Tomten värderades av mäklare till i princip inget, eller kanske upp till 50 papp om vi hade tur. Skatteverket däremot värderade tomten till över 350 tusen. Det är tyvärr inget som biter på Skatteverket. Vi lyckades endast få ner priset genom att anordna så att det inte längre fanns en tillfartsväg till tomten och ingen möjlig anslutning för el, vilket gav cirka 120-150 tusen i rabatt.
Huset var inte lika illa, där var nog taxeringsvärdet bara typ 10-20 % högre än marknadsvärdet.
Sammanfattningsvis, du måste nog hitta andra relevanta argument, för de delar upp områdena och bara värderar upp utifrån övriga egenskaper.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Du har säkert drabbats av samma problem som vi drabbades av i vårt förra hus. Vi hade ett hus och en obebyggd tomt bredvid som vi ägde. Eftersom detta var i glesbygd såldes inte många hus och vi blev sammanklumpade tillsammans med ett stort område av andra hus, där de flesta hade havsnära läge (oftast tomt gränsande till vatten och hus som mest 10 meter från vattnet). Vi hade däremot våra hus och tomt en bra bit från vattnet, närmare en kilometer och längre längs med farbar väg.
Tomten värderades av mäklare till i princip inget, eller kanske upp till 50 papp om vi hade tur. Skatteverket däremot värderade tomten till över 350 tusen. Det är tyvärr inget som biter på Skatteverket. Vi lyckades endast få ner priset genom att anordna så att det inte längre fanns en tillfartsväg till tomten och ingen möjlig anslutning för el, vilket gav cirka 120-150 tusen i rabatt.
Huset var inte lika illa, där var nog taxeringsvärdet bara typ 10-20 % högre än marknadsvärdet.
Sammanfattningsvis, du måste nog hitta andra relevanta argument, för de delar upp områdena och bara värderar upp utifrån övriga egenskaper.
Hur de räknar vill jag veta. Det säljs tillräckligt många hus i grannområdet så att få till ett bra underlag för vad man kan få för fastigheten borde kunna förklaras.
INGA villor har passerat 3.2 miljoner under de fem senaste åren.

Vi bor 5 km från havet om det kan påverka taxeringsvärdet.
Om vårt område räknas till de små fastigheterna som ligger längst ut vid havet med havsutsikt
som oftast inte är mer än 50-70 kvm kan jag förstå att de tycker att vår villa måste vara betydligt högre pris på. Nu är inte verkligheten sådan utan vi får vara nöjda om huset överstiger 3 miljoner.
Vi skall inte sälja nu men jag ser problemet om politikerna ser en möjlighet att få in skatt via fastighetsskatten som det en gång var.
 
Det kan säkert vara så som du skriver, ditt värdeområde innefattar många små hus med havsutsikt så kan det bli samma problem för dig som för mig.

Jag har inte jättekoll, men de lär räkna ut ett snittkvadratmeterpris som sen ligger till grund för taxeringen. De tar också hänsyn till skicket på huset, du kanske fick en krysslista att fylla i? Där finns det om jag minns rätt saker som ålder på kök, badrum, kvalitet mm. Kolla länken som sblixten skrev där uppe så ser du ditt värdeområde.

Du kan ju också ringa till Skv och fråga, det är något de bör kunna svara på.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Vi har endast målat om huset sedan förra beskedet kom från skatteverket 2015 och de har höjt taxeringsvärdet med drygt 820.000:-.
Huspriserna i grannskapet har legat stilla i många år förutom just de små attraktiva gamla fiskestugorna som sommarboende vill ha.
Vi skriver till skatteverket och frågar hur de tänker :thinking:
 
Om fastighetstaxering


Värdeområden och riktvärdeangivelser
Tjänsten Värdeområden har kopplats ned
Ett tekniskt fel har inträffat. Var vänlig försök igen senare. Om felet kvarstår, kontakta Teknisk Support.

Återgå till välkomstsidan och försök logga in igen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Heja Skatteverket :thumbdown:
 
Om taxeringsvärdet felar med + 50-70% och höjs med ca: 15% / år måste någon tänkt fel.
I dagsläget spelar det ingen roll eftersom vi ändå nått "taket" på 7.412:-
Mina farhågor är att de går tillbaka till det tidigare systemet utan en övre gräns.
 
F
Samma för oss med. Dom drog iväg vårt taxeringsvärde från 3,4 till 4,6 och då är vårt hus feltaxerat för vi saknar tydligen tvättstuga. Jag skall skicka in korrigeringen där jag talar om att nu har vi minsann tvättstuga och samtidigt erbjuda masjäveln att köpa huset för 6,1 för det är tydligen vad det skall kosta...
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vårt gamla taxeringsvärde gjordes 2015, fick då 675tkr. Fick brev igår om att de skulle vara 878tkr.
Köpte huset förra våren för 2,5mkr, fått vårat omvärderat nu i veckan till 3,3mkr efter garagebygge m.m.

För en nybliven husägare, känns detta ok?
När betalar man den? Eller sker det samtidigt som med deklarationen?

Mvh Jonas
 
Att skriva att fråga hur de tänker är nog ingen bra ide, eftersom ingen har tänkt. Det finns ett mycket väl definierat system som räknar ut värdena. Läs på hur det funderar och klaga sedan istället specifikt på de omständigheter som gör er värdering helt felaktig. T.ex. kanske statistikområdet är irrelevant och behöver ändras. Bifoga skriftlig värdering från mäklare.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför det förefaller vara så omöjligt att knalla upp till Skattemyndigheten, lägga upp bevis för sina påståenden och sedan ta diskussionen med dem.
Om fler gör så kommer förmodligen besluten att bli mer genomtänkta och myndigheten mer effektiv.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Jag försökte diskutera med skattemyndigheten om ett för högt taxseringsvärde i förhållande till vad jag köpt huset för (detta var med det gamla taxeringssystemet utan tak ) mitt hus hade eftersatt underhåll och jag ville då sänka värdet eftersom det inte hjälpte mig att grannarnas hus såldes för högre priser detta ville inte myndigheten med hänvisning till att jag gjort en bra affär,
Detta har gjort att jag struntat i att fylla i de förbättringar jag gjort så att min kostnad har genom åren jämnat ut sig.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Fick förslaget på sommarstugan häromdagen. Där har närliggande stugor sålts för runt miljonen och däröver, men ändå hamnade det bara på 470000kr trots milsvid havsutsikt och nära till havet
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.