Ska sätta in klinkers i min tvättstuga, men hur gör jag med gamla golvbrunnar.
Själva brunnen är okej, men gallret ser ej bra ut. Det sitter en plastmatta där. Vill inte bila upp den och sätta i ny med ett finare galler......... Nån som vet om det finns nå på marknaden som man sätta dit.....
Har två brunnar, ett som är litet vanligt och en som är ca: 25 i diameter.. Har ej sett några nya brunnar som lika stora.....
Nu är hjul helgen räddad.............
 
lite sent kanske..

Men ofta 99% av fallen?? så ser själva brunnen helt Ok ut. jag böt min (bilade loss den) och det rör som går i från brunnen till en muff som sitter i hop med brunnen. Den var endast 1 mm tjock i överkant. Annars såg brunnen 100% ok ut. Så där det först blir hål är inte själva brunnen utan röret som går ut från brunnen. Underkant var röret sökert 4 mm tjockt. Brunnen var nog endast 50 år gammal ;)

Jafo & purus gör brunnar iallafall.. tror dom även har gjutjärns brunnar om man nu vill ha en sådan. Även reservdelar om jag inte minns fel.. annars får du väll blästra & måla så blir den som ny :cool:
 
Det blev att bila upp golvet och sätt i nya brunnar.. skönt, nu slipper jag att bry mig om dem i ca:50/60 år..........
Nu är det bara resten kvar, det blir imorgon på nyårsafton........................
Gott nytt år från Hiawhata
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.