Jag anser att jag måste ta ut en besiktningsperson som kan kontrollera om det finns fukt / vattenskador i huset och om det finns skador/ myrgångar efter hästmyror som ännu inte gett upp kampen trots två Anitcimexbesök.
En arkitekt ska komma och hjälpa mig planera huset på ett bättre sätt än idag. Huset köpt av kronofogden förra året så jag har ingen att rådfråga. Någon som vet vad fuktmätning enligt RBK- manual betyder?
Kanske också behöver termografering- täthetsprovning också för det känns kallt med dålig isolering eller ingen alls. Vet inte heller om man kan specificera vad man vill få gjort eller om dessa besiktigare prickar av efter en lista?:)Snälla hjälp en nybörjare i djungeln av lagar och regler! Tack!
 
L
Ålder på huset samt om du vet något om det ???
Börja med att fota delar av det du undrar över , så kommer det säker en massa härifrån
Kanske för mycket , men bättre det än inget alls , senare kommer säkert frågor om mera foton
 
L Liteavvarje skrev:
Ålder på huset samt om du vet något om det ???
Börja med att fota delar av det du undrar över , så kommer det säker en massa härifrån
Kanske för mycket , men bättre det än inget alls , senare kommer säkert frågor om mera foton
Jag bor i Stockholm och huset befinner sig 35 mil bort och nu har jag inga bilder sända. Kan nämna att huset hade stått tomt minst 1,5 år så vattenrör och toalettstol hade fruset sönder. Elen var avstängd, förmodligen en längre tid, eftersom den tidigare boenden inte betalt elräkningen. Huset är byggt 1940 och tillbyggt 1977. Tacksam för hur bäst gå vidare.
 
Har du inga egna planer? På din beskrivning låter det som att du har en del renoveringsjobb framför dig, vilket från din beskrivning inte bör komma som en överraskning.
Att huset har ett tätt tak och fungerande vatteninstallationer är ju primära saker att reda ut och fixa.
 
L
Sydväst , regnrock och täta stövlar är ett måste på ett hus , då står dom kvar
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Känns lite trist att ingen svarar på mina frågor. Jag vill veta om någon kan tipsa om duktig besiktningsperson och vad som kan ingå i besiktningen, ingenting annat.:rolleyes:
 
Det är svårt att svara på vad en besiktning ska innehålla med så lite information. Men det viktiga är att det inte läcker in nytt vatten utifrån.

Då kan du i nästa steg fokusera på att åtgärda skadorna från dom frusna vattenledningarna. Min gissning är att det behöver rivas upp golv/väggar för att kontrollera skadornas om fattning och torka ut huset.

Mitt tips är att snarare ta dit en kunnig snickare som kan hjälpa till att kontrollera att skalet är tätt och samtidigt riva och kontrollera efter andra skador.
 
Jag har i mer än tio års tid levt med en man som varit i byggbranschen i över femtio år. Vi har helt olika uppfattning om hur mitt hus ska åtgärdas. Därför skrev jag i detta forum. Han vill jag ska dit en besiktningsman. Rören är åtgärdade i badrummet, men ändå svårt veta hur mycket som hunnit läcka ut eftersom jag inte har vetskap om när rören frusit sönder.
Det är säkert så som du skriver att väggar/ golv måste tas upp vilket jag drar mig för. Finns ingen form av" röntgen/ mätning" idag där man kan se hur stora skadorna är utan att tillgripa våld? Ser att du bor i Västra Götaland. Själv har jag mitt hus på en ö utanför Mariestad. Känner du kanske någon med "röntgenblick" i krokarna?
 
Torsö? Tror du gör bäst i att ringa runt till några besiktningsfirmor och rådfråga vad som är aktuellt utifrån den info du har. Att ta dit en snickare som sätter igång och åtgärdat saker kan bli bortkastade pengar. Gör en grundlig besiktning, finns ingen "röntgen" men du kan nog få en ganska utförlig besiktning ändå utan större ingrepp. Vänd dig till några som gör husbesiktningar, alltså de man oftast anlitar inför husköp.
Sen får du utifrån detta lägga upp en plan och se var det är mest akut att lägga pengarna på.
 
Tack för ett bra svar!
 
Om man har fixat de ledningar som antas vara sönderfrusna, så kan man provtrycka, och därmed se om det är tätt i övrigt. Ett sätt att slippa riva väggar bara för att titta.

En risk är att rör kan vara deformerade av frysningen, men som inte läcker just nu. Men då är det lite otur.

Om det finns gamla stålrör (oftast bara kallvatten) från 1940, så bör de nog bytas oavsett om de läcker nu.

Samma sak om det finns avloppsledningar i huset från 1940, så bör man byta iallafall i de rum där det ändå renoveras. Avloppsledningar påverkas normalt inte av frysning.
 
  • Gilla
elinar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.