Hej
Vi är lite oroliga att vårt nybyggda hus inte kommer värderas till den summan vi har lagt ut på det.

Så min fråga är vad ni har för tips på billiga åtgärder som höjer värdet på huset
Eller åtgärder man bör ha gjort innan man värderar huset

Ett exempel jag funderar på är att låta huset värderas på vintern eftersom vi troligast inte kommer hinna gräva till tomten ordentligt (så det inte synt att det inte är klart).
 
Är det frågan om ren värdering (och inte en försäljning) tror jag inte att mäklaren lägger så stor vikt vid billiga åtgärder som är viktiga för en "normal" köpare. Att tapetsera en fondvägg eller lägga pengar på snygga detaljer tror inte jag påverkar så mycket.

Istället tror jag det viktiga är att huset uppfattas som så "färdigt" som möjligt och att all dokumentation finns. Speciellt viktig är dokumentationen om det är så att huset inte byggts vida någon av de stora husleverantörerna.

På samma sätt tror jag inte att det spelar någon roll för värderingen om det syns att tomten är klar eller inte - en mäklare kommer ändå att i sin värdering ta med att tomten inte är färdigställd.

Lycka till!

/Krille
 
Det är ren värdering

Men frågan är då vad man ska lägga pengarna på, vad ökar värdet mest utifrån er erfarenhet?
Och hur har värderingen gått till?
 
Antar att ni vill ha värderingen för banken och lånets skull? Säg till mäklaren vad ni lagt ut och att ni gärna ser att värderingen hamnar däromkring. Tror inte mäklare är omöjliga i ett sånt läge. Nyproduktion kan vara svårt att värdera ändå, speciellt om det är ett nytt område.

När vi förhandsvärderade vårt hus för byggnadskreditivet fick vi värderingen tillsammans med en fråga "är ni nöjda med denna värdering?"
 
På många håll är det alldeles normalt att ett nytt hus har ett marknadsvärde som underskrider totala byggkostnaden.
Det är därför man gör så mycket arbete som möjligt själv och det är därför man amorterar så mycket man kan och det är därför som man här i Finland överhuvudtaget inte kan få ett bostadslån om man inte kan betala 10% med egna besparingar.

Mitt råd är att göra alla tomtarbeten själva och se till att göra dem både billigt och bra. Man kan göra mycket åt en tomt med 2000 kronor och ett halvårs hårt arbete på helger och semestrar.
Finns det någonting annat ni kan färdigställa själva?
Om ni måste ta en värdering för bankens skull tar ni den lämpligtvis när ni har färdigställt tomten själva för en snygg tomt höjer ju värdet.
Sedan är det bara att börja amortera så mycket kassan tål så ni får en säkerhetsmarginal.
 
Behöver ni göra någon värdering av huset om det bara är för bankens skull? Vår bank gjorde en förhandsvärdering innan vi började bygga och vi diskuterade aldrig en ny värdering in samband med att huset var klart och vi skulle lägga om byggnadskreditivet till ett vanligt bolån.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.