useless useless skrev:
Köp en foliehatt åt honom mot ljudet
Det där var iofs kul, men saknar relevans här! Den gamle mannen blir uppenbarligen störd.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad har det med det att göra? Hålet suger ju värme inte bara i djupet utan hela vägen ända upp. Inte för att jag tror att källaren kan ppåverkas med just den förklaringen är fel.
Ju kortare hål desto mer värme per meter måste man ta ut, tänker jag, vilket borde resultera i ett kallare hål. Men jag är långtifrån expert och vi vet ju faktiskt inte hur djupt hans hål är så jag ska nog inte säga så mycket mer om det.
 
Det här problemet verkar min son också råkat ut för. Bott i en lägenhet i snart 10 år och i somras installerade flera grannbostadsrättsföreningen bergvärmepumpar, modell större. Nu hörs det konstigt nog i lägenheten han bor i,på sjätte våningen, överst men det hörs inte så mycket i källaren!!!
Undersökning, undersökning. Konsulter ifrån HSB och fler ställen försöker konstatera vad är det för fel??? Skall själv åka och hälsa på om någon vecka och lyssna på eländet. Så visst kan någon pump ifrån annat ställe störa på ditt ställe. Nu vet man inte säkert om det är den som man pekar på som är felet, det kan finnas fler i ytterligare ett hus. (Så skojigt då, lugn och ro med värmepump!). Jag återkommer när jag vet mer skall ta med mig öronproppar när jag åker dit...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
R
M MrXman skrev:
Även ljudnivån på pumpar har förbättrats väsentligt i takt med att folk klagat. Gamla pumpar lät rejält mycket. Min lilla IVT Greenline lät fasiken så mycket mer än min fullstora 2007:a från Thermia.

Men vi saknar viktig info från TS.
Vad?
 
R
P Paxman skrev:
Chillechrill nämner en lösning på ena "problemet": be grannen stänga av pumpen och be sedan den gamle bekante visa var han tycker ljudet är som starkast. Om han då visar en plats och säger något i stil med: "Hör ni vad det väsnas?" så är saken klar gällande ljudet.

Det andra påståendet är svårare att bevisa att det är felaktigt (för det är jag övertygad om att det är), och risken är att hur mycket fakta man än presenterar för den äldre herrn så kommer han aldrig vika sig på den punkten. Då återstår väl bara att låta honom polisanmäla grannen för egenmäktigt förfarande eller någon annan passande brottsrubricering.

Det som är lite mysko i den här historien är att TS först nu ställer den här frågan. Den åldrige bekante måste ju ha haft sömnsvårigheter i många år, eftersom bergvärmen tydligen är mycket gammal. Vad initierade TS att starta denna tråd nu?
Han kom och klagade nu när en annan borrade.
 
R Rignin skrev:
Han kom och klagade nu när en annan borrade.
Min fråga är ju hur han mår... Hur har han det med besök och mänsklig kontakt?

Att oroa sig vad alla andra håller på med brukar ju inträffa när de äldre blir ensamma och används för kontaktsökande.
 
R
Appendix Appendix skrev:
Min fråga är ju hur han mår... Hur har han det med besök och mänsklig kontakt?

Att oroa sig vad alla andra håller på med brukar ju inträffa när de äldre blir ensamma och används för kontaktsökande.
Ja så var det också då det blev en lång utläggning så jag lämnade ett skriftligt svar på hans inlagor och funderingar, med uppmaning att han ska skaffa internet där han snabbt kan hitta svar.
 
L
Tror inte det med internet är bra , bjud in personen på kaffe och prata om det
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
R
L Liteavvarje skrev:
Tror inte det med internet är bra , bjud in personen på kaffe och prata om det
Jo så han kan fråga själv på nätet. Vi bad honom stanna redan då och ska bjuda in då det är en gammal bekant och arkitetkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.