Som MrXman skrev: Är det två fristående hus det rör sig om, eller radhus? Det är ju avgörande för frågan.
Är det fristående, ja då är ju frågan avgjord: Inte skuggan av en chans att höra grannens bergvärmepump då! Ja om det inte är nåt alldeles galet med kompressorn, som Jehu antyder.
Är det radhus, nja då får man utreda placering på pump och grannens "avlyssningsställe". Men är ju ganka långsökt.

Att det skulle komma något ljud från själva borrhålet in till grannens källare? Ja det finns ju bara inte. Oavsett placering, eller längd på borrhål.
 
C
Tinnitus är troligast (om de nu inte bor vägg i vägg kanske bör förtydligas).
Har två liknande exempel. En arbetskamrat hade liknande "problem" med sin granne som klagade på ljud från arbetskamratens bergvärme. Han stängde sonika av bergvärmen i några veckor och gick sen och frågade grannen om vad de skall göra åt ljudet, och om han hörde något fortfarande. Det gjorde han, trots att den var avstängd!
Det andra exemplet är frugan som hörde ljud hemma. Vi mätte och mätte med olika avancerade mätare, stängde av allt, och mätte. Gick runt i kvarteret och mätte. Till slut åkte vi långt ut i skogen och lyssnade och mätte. Och ja, "ljudet" var kvar, så tyvärr är det tinnitus!
Tinnitus kan uppenbarligen vara så beskaffat att det är oerhört svårt för den som får det att avgöra om ljudet är verkligt eller inte.
Att det skulle bli kallare är helt orealistiskt, om nu inte grannen har installerat markvärme under "gamlingens" hus...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A
Vid 90 börjar kylan krypa på från benen och hörseln är det inte mycket kvar av...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Får man göra sig lustig över att den som kan höra sin grannes talgkörtlar har en hörsel utöver det vanliga!
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Chillechrill nämner en lösning på ena "problemet": be grannen stänga av pumpen och be sedan den gamle bekante visa var han tycker ljudet är som starkast. Om han då visar en plats och säger något i stil med: "Hör ni vad det väsnas?" så är saken klar gällande ljudet.

Det andra påståendet är svårare att bevisa att det är felaktigt (för det är jag övertygad om att det är), och risken är att hur mycket fakta man än presenterar för den äldre herrn så kommer han aldrig vika sig på den punkten. Då återstår väl bara att låta honom polisanmäla grannen för egenmäktigt förfarande eller någon annan passande brottsrubricering.

Det som är lite mysko i den här historien är att TS först nu ställer den här frågan. Den åldrige bekante måste ju ha haft sömnsvårigheter i många år, eftersom bergvärmen tydligen är mycket gammal. Vad initierade TS att starta denna tråd nu?
 
electroluxaren skrev:
Vid 90 börjar kylan krypa på från benen och hörseln är det inte mycket kvar av...
Säg inte det ;) Min morsa fyller 94 i november och henne kan man föra samtal med i vanlig nivå (tyvärr är hon dock "glömsk")
 
C Chrillechrill skrev:
Tinnitus kan uppenbarligen vara så beskaffat att det är oerhört svårt för den som får det att avgöra om ljudet är verkligt eller inte.
Jag har problem med tinnitus, men det är enkelt att avgöra vilka ljud som är verkliga. Försvinner inte ljudet (eller blir svagare) när man håller för öronen så beror det på tinnitus.

Kan inte garantera att det funkar så för alla, men rimligtvis borde det göra det.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Försvinner inte ljudet (eller blir svagare) när man håller för öronen så beror det på tinnitus.
Är det lågfrekvent ljud, så kan det nog tränga igenom ändå.
Högfrekvent ljud kan man kanske skärma av så.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Helt omöjligt att något ljud från en bergvärmepump kan genereras till någon granne, inte ens om borrhålet skulle gå in under hans hus. Jag har helt nyligen installerat en bergvärmepump med ett borrhål ner till 220 meter och har pumpen placerad i källaren och det hörs knappast något ljud från pumpen, måste stå med ett öra mot pumpen för att höra den överhuvud taget och jag har inte dålig hörsel.
Detta kanske inte är helt relevant, men vad har du för bvp? Vår har några år på nacken å låter rejält. Vill ha tips på möjlig ersättare!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det lågfrekvent ljud, så kan det nog tränga igenom ändå.
Högfrekvent ljud kan man kanske skärma av så.
Tinnitus är inte ljud, utan uppfattningen av ett ljud skapat av skador på hörselcellerna. Lite som när man tittat på ett starkt ljus och det ligger kvar en bild på näthinnan en stund. Därför påverkas inte "ljudet" om man håller för öronen eller sätter i öronproppar. Däremot kan det kanske uppfattas olika beroende på vad det är för ljud som kommer in i öronen eller via huvudklang.
 
P Paxman skrev:
Tinnitus är inte ljud, utan uppfattningen av ett ljud skapat av skador på hörselcellerna.
Ja, det är väl just det jag antydde tidigare.
Här finns nog ingen som tror att tinnitusbesvär är "verkligt" ljud, utan något som snurrar i skallen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det som låter, om det inte är tinnitus eller någon mekanism i grannens egen hus,
kan kanske vara ventilationsavluft eller liknande som har samband med bergvärmeinstallationen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är väl just det jag antydde tidigare.
Här finns nog ingen som tror att tinnitusbesvär är "verkligt" ljud, utan något som snurrar i skallen.
Ah, jag missförstod det du skrev...trodde att du menade tinnitusljudet i ditt inlägg angående att skärma av.
 
Om ljud genom berg. För att låta måste något vibrera. Det måste till mer än energimängden från en värmepump för att få berg att vibrera så att berget avger ljud. Berg väger mycket.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
R Rignin skrev:
Kan vara psykosomatiskt för han trodde att de borrat utan tillstånd.
Konstigt nog har alla en sådan stölle på sin gata.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MaBj skrev:
hålet är ju otroligt mycket djupare än en källare (normalt) är
Vad har det med det att göra? Hålet suger ju värme inte bara i djupet utan hela vägen ända upp. Inte för att jag tror att källaren kan ppåverkas med just den förklaringen är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.