Temperaturen i sjöar är inte samma sak vatten rör på sig. Normalt sett är det alltid 4grader på botten det beror på att vattnets densitet är högst just vid 4grader. Det gäller både sommar och vinter i djupa sjöar.

Rignin: Hur skulle värmeflödet vara åt det hållet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ni som tror att bergvärme kommer från jorden inre har fel (om ni inte bor på Island)
Det geotermiska värmeflödet i Sverige ligger bara i storleksordningen 0,05 W/m2. D v s ca 50 W underifrån på en villatomt.
Efter några år av stabilisering och utjämning, när bergvärmen körs igång, så kommer sedan huvuddelen av energin som inlagring ovanifrån på sommaren.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag vet att det är olika mellan mark och vatten. Ingen av graferna hade sin normalfördelningskurva gällande +4° grundare än minst 100m.
 
https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/fornybar-geoenergi-och-geotermi/geotermi/

”Under sommaren är värmefödet som induceras genom solen större än under vintern då värmefödet från jordens inre dominerar. Den årliga temperaturvariationen tränger vid ostörda förhållanden ner cirka 15–20 m i marken (fg. 10). Därunder tar den geotermiska gradienten över och bestämmer temperaturförhållandena på djupet.” Sid 20:
http://resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1616-rapport.pdf
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Det där var fina källor. Den måste jag spara någon stans.
På sidan 36 ser man tydligt värmeflödet runt ett borrhål. Det är inte från markytan.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R Rignin skrev:
Men kan det låta verkligen in i hans hus?
Själva borrhålet, med sina två slangar kan väl inte låta något över huvud taget!

Det som låter, om det inte är tinnitus eller någon mekanism i grannens egen hus,
kan kanske vara ventilationsavluft eller liknande som har samband med bergvärmeinstallationen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Rignin skrev:
Kan vara psykosomatiskt för han trodde att de borrat utan tillstånd.
Det viktigaste i sånna här situationer är ju inte att stödja alla teorier gamlingen har.

Det är tyvärr så att när de blir gamla sviker både minnet och de övriga kognitiva funktionerna varav de börjar "se saker"
Kan vara svårt att se som anhörig men i det som framkommit i den här tråden så är det tyvärr så som är fallet.

Låt grannen vara ifred
 
Tråkigt med den raljerande tonen hos många här...
Om den andra fastigheten har pumpen placerad i källaren så varför skulle inte ljud kunna färdas genom marken ... under marknivå leds ljud väldigt enkelt och långt...
 
Det är inte omöjligt. Men inbillning/tinnitus är nog mer sannolikt.
 
Om värmepumpen är hörbar i grannens källare torde den låta nåt ohyggligt i det hus den står i.
Och att berget skulle blivit så kallt att det märks i grannens källare är otänkbart.
Således är det något annat som orsakar upplevelsen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Några kontrollfrågor: Är det ett radhus där källarrummen delar yttervägg? Annars, hur långt är det till grannens hus?

Vad gäller värmen: Förr i tiden dimensionerade man inte sällan bergvärmen som ett komplement till elpannan. Därav borrade man mycket kortare hål än idag (mitt hus hade 60 meter för 140 kvm, borrat 1980 ca). En modern bergvärmepump som dimensioneras för att täcka hela (95-99%) av husets energibehov och som kopplas till ett sådant hål kommer ganska snabbt att cirkulera brinevätska med minusgrader. Permafrost kan då uppstå på utsidan (syns inte direkt inne eftersom rören är isolerade). Men antagligen inte mer än någon meter runt borrhålet.

Är marken frusen är det kanske möjligt att ljud från vibrationer fortplantar sig längre.
 
O
J johanfa skrev:
Tråkigt med den raljerande tonen hos många här...
Om den andra fastigheten har pumpen placerad i källaren så varför skulle inte ljud kunna färdas genom marken ... under marknivå leds ljud väldigt enkelt och långt...
Med största sannolikhet så lär ljudet från VP vara så högt så man hör det oavsett om ljudet transporteras via marken... (tänk på att jord dämpar ljud ganska bra)
 
J johanfa skrev:
Tråkigt med den raljerande tonen hos många här...
Om den andra fastigheten har pumpen placerad i källaren så varför skulle inte ljud kunna färdas genom marken ... under marknivå leds ljud väldigt enkelt och långt...
För att det eventuella brummande en VP håller knappast tar vägen genom en flexande plastslang och sätter ett helt bergsmassiv i rörelse.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Helt omöjligt att något ljud från en bergvärmepump kan genereras till någon granne, inte ens om borrhålet skulle gå in under hans hus. Jag har helt nyligen installerat en bergvärmepump med ett borrhål ner till 220 meter och har pumpen placerad i källaren och det hörs knappast något ljud från pumpen, måste stå med ett öra mot pumpen för att höra den överhuvud taget och jag har inte dålig hörsel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Även ljudnivån på pumpar har förbättrats väsentligt i takt med att folk klagat. Gamla pumpar lät rejält mycket. Min lilla IVT Greenline lät fasiken så mycket mer än min fullstora 2007:a från Thermia.

Men vi saknar viktig info från TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.