Hej,

Har en kolonistuga som jag håller på att renovera. Håller just nu på med att fixa till innerväggarna samt isolera dessa.

Efter jag har slitit bort alla masonit och spånskiva som satt på väggarna innan ser det ut som på bilden under.

Min tanke nu är att häfta fast vindpapp på de befintliga "reglarna" och sedan regla upp nytt med 45x70 reglar framför fylla de med isoleringskiva och sedan häfta fast byggplast. Vad tror ni om detta?

Eller ska man skita i vindpappen och isolera hela vägen med en tjockare isolerskiva. Sitter vindpappa bakom ytterpanelen.

Avskalade innerväggar i kolonistuga med synliga träreglar och fönster, redo för renovering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalade väggreglar i en kolonistuga med synlig isolering och golvbrädor, fönster till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
 
Utrymmet mellan de befintliga reglarna utnyttjas bäst till isolering. Sätt vindpapp på panelens insida och fyll med isolering. Om du tycker att isoleringens tjocklek blir för liten får du sala på med fler reglar. Av bilderna kan jag inte avgöra hur dessa i så fall bör placeras. Sätt sedan asfaltpapp typ AC 350 eller liknande som täcker isoleringen. Plast får du inte använda i en byggnad som bara är sporadiskt uppvärmd. Måla inte panelen utvändigt med akrylatfärg, utan välj något diffusionsöppet.
 
Hej tack för svar,

Just nu är de befintliga reglarna så ojämna och sneda att jag måste sätta upp nya reglar framför för att kunna fästa gips sedan. Om jag reglar upp nya reglar framför sedan fyller upp hela ytan med isolering och täcker med asfaltpapp? tror du det hade fungerat.

Gjorde liknande med hjälp av en snickare i ett av de andra rummen och det såg ut så här.


Renoveringsarbete med nya reglar framför befintliga sneda reglar i ett rum med synligt byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete i hörn av rum med gula glasullsmattor mellan träreglar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatta reglar i trä och isolering framför befintliga sneda reglar i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pojkbyggarn skrev:
Om jag reglar upp nya reglar framför sedan fyller upp hela ytan med isolering och täcker med asfaltpapp? tror du det hade fungerat.
Japp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.