Mikael_L
Förr var det vanligt, en mörkbrun kulör på sockeln under bänkskåpen.

Nu verkar det mest finnas vitt och rostfritt och aluminium osv ...

Ett extra problem för mig är att sockeln här ska vara 17,5 cm hög ...
Men det går i värsta fall att skarva ihop.

Och sen skulle jag nog gärna hitta sockelbeslag också för att skarva och/eller få sockeln i 90° vinkel
Också i mörkt, brunt eller svart.

Sockelbeslag:
hornlister.jpg

Var hittar man sånt här nu 2017 ...?
 
Krilleman
En "äkta" träbit som betsas i rätt färg, eller ta vad som helst och måla brunt?
 
Mikael_L
Ja det känns lite gammaldags, men det var väl mer 70-tal, och faktiskt in på 80-talet.

Men jag har provat att ställa upp både vit och mörk sockel under bänkskåpen, tog någon bild också, och efter att frågat både mig själv och flera andra så var faktiskt precis alla överens om att det var snyggare med den mörkbruna. :)

Jag har både mörkbrun och vit sockel hemma. Men alla är 15cm höga, skulle ju behöva 175mm. Kan skarva ihop och så. Men enklare att hitta i rätt höjd direkt.
Och så skulle det skulle vara smutt att hitta de där plastbitarna som man använder till att skarva eller få 90° vinkel med.
 
Är väl bara att besöka ett byggvaruhus som också kan såga plattor och köpa antal svarta mdf skivor och få dem uppsågade i rätt mått.
 
Jag förstår ärligt inte, varför mdf och plast, det är ju bara att köra en träbit, så slipper man täcka den fula MDF-kanten med plast? Eller är det nåt speciellt med sockeln som jag inte vet om, jag har inte sådan nämligen, men det är väl bara en träbit som täcker mellanrummet, skåpen brukar väl stå på ben?
 
Mikael_L
Med rent trä, som ska vara 15-16mm tunt och 175mm högt, så brukar det börja bukta och slå sig då fukten förändras under årstiderna.
Så det är nog ganska naturligt att dessa socklar idag aldrig är av trä.
 
Mörkbrun självhäftande vinylplast på rulle?
Bara att fästa på vilken std sockel som helst.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med rent trä, som ska vara 15-16mm tunt och 175mm högt, så brukar det börja bukta och slå sig då fukten förändras under årstiderna.
Så det är nog ganska naturligt att dessa socklar idag aldrig är av trä.
Förr var det i de flesta fall socklar tillverkade av spånskiva, började jobba med detta 85/86.
Ena sidan vit andra brun.
 
Redigerat:
Mikael_L
Såhär såg min lilla test av svart vs vit sockel ut, när det begav sig.
En skillnad är att nu har vi en nästan svart bänkskiva.
Vit kökssnickeri med sockel och inbyggd ugn bredvid öppet skåp med ventilationsrör och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vita skåp och sockel med inbyggd spis och ventilationstillbehör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det du vill är att få skåpen att "sväva" så är mitt tips att låta golvet gå upp på sockeln. Dvs kapa till och fäst utanpå bef sockel.
Svart sockel tycker jag bryter för mkt mot det vita och mot golvet.
 
Jag tycker då att det ser betydligt renare ut med vit sockel.
Golvfärg kanske fungerar men jag tycker det viktiga är att alla detaljer i linje har samma färg (ugnen är inte svart nedtill)
 
Mikael_L
Nä det är ju sant.
Sockeln bryts ju av både spis, DM och kyl/frys.

Så det blir varierande mörkt-vitt-mörkt osv, längs sockeln.
 
Undrar om det är så stort problem att trät slår sig, jag skulle sågat till av torkat limträ som man har till hyllplan. Min erfarenhet är att fukt snarare dödar laminerad spånskiva fortare än riktigt trä... Men jag är lite av sånskivehatare också...
 
Du behöver ju inte ha exakt 175mm, kommer inte synas om det är en liten glipa upptill. Absolut vit färg, stilpolisen godkänner icke svart/brun ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.