Hej.  ;D
Som glad amatur byggare har jag en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med.
Min altan som jag ska bygga är 8,5m längs husväggen och 4,5m ut från husväggen. Och här kommer mina frågor.

1/. Att plinta eller inte plinta? Kan man gräva ner markisolering, sätta duk på den och betongplatta i marknivå. Sen vilar plinten på betongplattan.
Jag har så mycket blålera på tomten och marken slår sig så fruktansvärt varje år. Så jag är inte så sugen på att gräva.

2/. Behöver jag skruva fast altan i husväggen? eller kan den vara flytande?

3/. Efter som den blir 4,5m ut från husvägg. Måste jag då ha två rader med plint för att bärigheten ska hålla. Och vilken dimension på bjålkarna ska jag ha.

Det var det hela just nu iallafall.
Vore mycket tacksam för svar. ;D
Ken
 
Håller precis på att bygga en i ungerfär samma storlek. Har fäst en bärlina på väggen och sen har jag två rader med plintar. Dimensionen på bärlinorna är 45*170 och på golvbjälkarna har jag 45*145. Sen har jag 28*120 trall känns riktigt stabilt. Din första fråga kan jag tyvärr inte svara på.
 
Kanon. Tack för svaret.
 
Tänk på att inte regla med större mellanrum än 600 c/c om du nyttjar 28x120
 
Jag hade i och för sig inte tänk ha större än 600 c/c. Men jag är nyfiken. Varför inte??
 
Om du har mer än 60 cm mellan golvbjälkarna och har 28mm golv så får du lite "gung" på det helt enkelt.

Har du 4,5 m bredd på altanen måste du ha två bärlinor plus fästa i väggen.
Håller precis på med en 8x4,5 m med ovan nämnda lösning.
Har 45x195 i bärlinorna (45x95 i väggen) samt 45x170 på golvbjälkarna. Lite overkill kanske men känns bra om det tål att ligga lite snö på....

 
Har du 4,5 m bredd på altanen måste du ha två bärlinor plus fästa i väggen.
Beror på hur du dimensionerar bärlinan. Fråga efter en spännviddstabell på din lokala brädgård.
 
sville skrev:
Tänk på att inte regla med större mellanrum än 600 c/c om du nyttjar 28x120
Med 28*120 kan man ha c/c 800. Det är med 22*95 man minst ska har c/c 600. Men det blir ju mycket bättre om man alltid tar c/c 600. Kostar inte så många kronor extra.
 
Låter sundt.
 
28 mm är nog egentligen cc70 men sedan beror det även på vilken kvalité trallen håller, tar man cc60 så är man på säkra sidan. Det blir stor skillnad i belastning mitt på om man jämför cc60 och cc80.

Och välja 4,5 m med enbart bärlina längst ut så är det rejäla bräder som gäller...
Om man väljer 70x195 så är spännvidder 3,55 m...
En meter extra är MYCKET...

 
450 c/c vid 22mm. 600 c/c vid 28mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.