Hej! Som topic lyder så är jag väldigt sugen på att bli snickare. Jag är 23 år och har en tillsvidareanställning där jag jobbar idag. Jag och min sambo har köpt en lägenhet för ett halvår sedan där vi betalar hyra och amorterar.
Har inte hållt på med att snickra så mycket tidigare, men ser nästan de som ett "drömjobb" jag skulle kunna hålla på med hela livet.

Om man nu ska utbilda sig till snickare 1 år på vuxengymnasium och sedan gå som lärling. Skulle man klara sig på en på lärlingslön och får man alltid lön som lärling eller kan man gå som praktikant också?
Och tror ni att de är värt att säga ifrån sig från ett jobb där man är nära en fast tjänst och satsa på att plugga när man tagit lån till lägenhet och kanske inte är säker ett jobb?

Mvh
 
  • Gilla
Lucas Dahlström
  • Laddar…
Kan du inte läsa på distans,
 
Vet ej om du kan ta studielån under tiden, det hade varit ett alternativ om det går, normalt ca 10000 i månaden. Som lärling bör du få lön, dock ligger den rätt lågt första åren. Lönen baseras då på hur många arbetade timmar och när du jobbat visst antal ökar lönen. Tror man börjar på ca 60% av "lägsta lönen"
 
  • Gilla
Alxb
  • Laddar…
Du är 23 år - klart du ska utbilda dig till något du tycker är kul!! Du ska jobba 42 år till, då måste man trivas!

Jag pluggade tre år från jag var 25. Då hade vi två barn och hus. Allt går om man vill och jag ångrar mig inte en minut.

Du har rätt att ta tjänstledigt för studier så du behöver inte säga upp dig.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Du kan söka som tradionell lärling, då får du lön under lärlingstiden. Jag gjorde det och har jobbat 4v nu. Studier sker hemifrån via dator under första året. Totalt 5800 h innan du är fullbetald och lönen ökar stegvis. Blir ca 3 år men lön hela tiden.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
E
Klart du ska ta chansen att jobba med någonting som du vill i resten av livet. Att jobba som snickare är fantastiskt roligt om du hamnar på en liten mindre firma som inte står och gipsar hela dagarna.

Det finns som du vet två vägar att gå. Antingen så blir du vuxenlärling och då har du lön hela utbildningen och då läser du med fördel teori kvällstid. Då slipper du jobba 10000 timmar utan det räcker med 5800 timmar plus teorin.

Kör du gymnasieutbildning så har du inte lön under praktiken utan du får oftast CSN och låna pengar. Detta ger mer timmar i regel men är lite mindre ekonomiskt. Eftersom detta räknas som studier så bör du dock kunna söka tjänstledigt om du väljer detta alternativ. Detta bidrar givetvis till lite trygghet om du känner att det inte är något för dig .

Hoppas du vågar ta klivet, det är helt klart ett fantastiskt yrke.
 
  • Gilla
Alxb
  • Laddar…
Här kommer muntergöken!

Håller med det som redan skrivits i tråden. Chansen till plats som trad.lärling är något större nu för tiden då det är stor brist på arb.kraft.

Om din lockelse till yrket handlar om att skapa med händerna, jobba själständigt, få röra sig, bra gemenskap, tjäna skapligt, faktiskt "kunna något" så finns en del andra yrken att välja på.

Jag är själv snickare och det är ett fantastiskt yrke......som dock är på nedgång. Snedvriden konkurens och politiska beslut trasar sönder begreppet träarbetare och det är inte alls osannolikt att sämre vilkor är ett faktum om ca 5-7 år.
Röris, plåtis och elektriker tillsammans med några yrken till är svårare att konkurera bort då kraven på efterfrågan, språk, nationella regelverk osv är högre.

"När jag var ung var snickaren en redig karl med grova händer och haka av stål. Idag är det en rökande öststatare med foppatofflor, sovandes i skuffen på en rostig Merca" - citat jag hörde för 2 veckor sedan.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Här kommer muntergöken!

Håller med det som redan skrivits i tråden. Chansen till plats som trad.lärling är något större nu för tiden då det är stor brist på arb.kraft.

Om din lockelse till yrket handlar om att skapa med händerna, jobba själständigt, få röra sig, bra gemenskap, tjäna skapligt, faktiskt "kunna något" så finns en del andra yrken att välja på.

Jag är själv snickare och det är ett fantastiskt yrke......som dock är på nedgång. Snedvriden konkurens och politiska beslut trasar sönder begreppet träarbetare och det är inte alls osannolikt att sämre vilkor är ett faktum om ca 5-7 år.
Röris, plåtis och elektriker tillsammans med några yrken till är svårare att konkurera bort då kraven på efterfrågan, språk, nationella regelverk osv är högre.

"När jag var ung var snickaren en redig karl med grova händer och haka av stål. Idag är det en rökande öststatare med foppatofflor, sovandes i skuffen på en rostig Merca" - citat jag hörde för 2 veckor sedan.
Haha tyvärr ligger de mycket sanning i de du skriver, görs de inget åt all denna importerade arbetskraft kommer vi få ett brutalt uppvaknande inom kort
 
N Nils82 skrev:
Här kommer muntergöken!

Håller med det som redan skrivits i tråden. Chansen till plats som trad.lärling är något större nu för tiden då det är stor brist på arb.kraft.

Om din lockelse till yrket handlar om att skapa med händerna, jobba själständigt, få röra sig, bra gemenskap, tjäna skapligt, faktiskt "kunna något" så finns en del andra yrken att välja på.

Jag är själv snickare och det är ett fantastiskt yrke......som dock är på nedgång. Snedvriden konkurens och politiska beslut trasar sönder begreppet träarbetare och det är inte alls osannolikt att sämre vilkor är ett faktum om ca 5-7 år.
Röris, plåtis och elektriker tillsammans med några yrken till är svårare att konkurera bort då kraven på efterfrågan, språk, nationella regelverk osv är högre.

"När jag var ung var snickaren en redig karl med grova händer och haka av stål. Idag är det en rökande öststatare med foppatofflor, sovandes i skuffen på en rostig Merca" - citat jag hörde för 2 veckor sedan.
Tror säkert att det stämmer bättre söderut ut kanske? Här i mellersta Sverige så är det lite klass på snickare om man får säga så.
 
Hur går det med studierna?
 
useless useless skrev:
Hur går det med studierna?
Det går bra och är himla roligt! Har har gått 5 veckor nu och vi snickrar små förråd just nu. Blivit mycket nytt man ska lära sig!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Om man såhär jättesent får svara på ursprungsfrågan (med det spelar nog ingen roll för TS längre), så tänkte jag att för elektrikerlärlingar så går de flesta med högre lärlingslön än avtalsenligt min. I alla fall om det är en ort med lite tryck i, på hantverkartjänster.

Så det torde väl gälla snickarlärlingar också, kan jag tycka.
 
Hur gick det för dig? Är du snickare idag?
 
G Sohl skrev:
Hur gick det för dig? Är du snickare idag?
Hej! Ja idag är jag snickarlärling och några hundra timmar från att bli full betald. Ångrar inte att jag skolade om mig
 
  • Gilla
Samoset och 7 till
  • Laddar…
Alxb Alxb skrev:
Hej! Ja idag är jag snickarlärling och några hundra timmar från att bli full betald. Ångrar inte att jag skolade om mig
härligt!
Ska framöver oxå försöka få tag i en vuxenlärlingsplats. Hoppas det går vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.