Hej, fick av ren händelse reda på att det finns ett statsbidrag att söka för att bygga hyreslägenheter, http://www.boverket.se/sv/om-boverk...ter/nytt-investeringsstod-till-hyresbostader/

Väldigt lägligt för vår del, skall precis starta del två av vårt nybygge, som innebär inredning av ovanvåningen till lägenheter till studenter. Det blir tre rum om vardera 12 kvm, gemensamma utrymmen om ca 30 kvm.

Räknar jag rätt blir det 270000 kr i bidrag. 75% mer om vi når mer till riktigt låg energiförbrukning, och det är tanken.

Någon som sökt det redan?

Enda kruxet jag ser är att vår entreprenör knappast fyller kravet på att ha kollektivavtal.
 
Tror att ditt hus måste vara 320 klassat för detta. Du binder dig också till vissa hyresnivåer, senast vi tittade på detta var hyran man fick ta alldeles för låg.

Tänk på att om du får bidrag så kan du inte ändra användningen på 10 år. Annars får du betala tillbaka. Men försök, går det så går det
 
Tack för svar! När det gäller användningsområdet kände jag till förutsättningarna, och det är inget problem. Vi hade ändå tänkt att hyra ut under överskådlig framtid. För en framtida fiktiv köpare är det nog rätt så attraktivt med en hyresintäkt på knappt 15000 efter skatt.


vad menar du med 320 klassat? Hittar inget relevant vid en snabb googling, men jag letar kanske inte efter rätt term.

Hyresnivån är däremot det stora problemet. Vi hade bara kunnat ta 2000 kr per rum och månad. Medelnivån häromkring är minst det dubbla. Får fundera vidare.


I Martenw skrev:
Tror att ditt hus måste vara 320 klassat för detta. Du binder dig också till vissa hyresnivåer, senast vi tittade på detta var hyran man fick ta alldeles för låg.

Tänk på att om du får bidrag så kan du inte ändra användningen på 10 år. Annars får du betala tillbaka. Men försök, går det så går det
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Att fastigheten är taxerad som 320 dvs hyresfastighet. Privatbostäder börjar koden på exvis 220.
 
Är du säker? Som jag förstått det gäller det bara om hela fastigheten är till uthyrning, inte om man bor i en del av den.


I Martenw skrev:
Att fastigheten är taxerad som 320 dvs hyresfastighet. Privatbostäder börjar koden på exvis 220.
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
Jag skrev ''tror'', du får kolla. Jag har bara gjort rena hyresfastigheter, vet inte hur de ställer sig till blandade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.