Om inte byggfelsförsäkring finns eller funkar, funkar inte en attefallstillbyggnad? Den får man väl göra på prickmark?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Det skulle inte funka genom att rita in 15 m2 skärmtak och skicka in?
I min kommun så räknade man inte in kupan då den "har så liten inverkan på totalbyggnaden" Så det är inte mot den som byggnadshöjden är måttad mot utan det stora taket.
Så lösningen med ett litet skärmtak kanske blir nån lösning alls. Plus att det är inte heller självklart att du får bygga det på prickad mark. Jag fick lirka lite med handläggaren för att få till mitt lilla tak (inte 15 kvadrat) då det skulle stå på två stolpar som blev på prickad mark (Får inte ha för täckande staket runt trappen då detta strider mot reglerna för undantag på prickad mark.)

//MrS
 
Mikael_L
B b8q skrev:
Hursomhelst, hur högt i kommunhierarkin har ert ärende kommit? Handläggare, chef eller byggnadsnämnd? Om alla sagt nej är väl nästa instans Länsstyrelsen.
Sen finns det ännu ett steg, en snyfthistoria i tidningarna om den stora stygga kommunen, som först gör fel, sen sätter åt sina skattebetalare för detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Det skulle inte funka genom att rita in 15 m2 skärmtak och skicka in?
Hej

Den tanken hade jag men så fick jag inte görs för då får jag ingen brutto area på byggnaden. För att få det måste byggnaden ha tak ock vägar.

Tänkte använda oss an 15 kvm bygglovsbefriade kvm, men fick då besked av kommunen att jag inte kunde använda mig av en icke lovpliktig åtgärd för att sänka höjden. Något mer kunde de inte säga och varaför och vart jag kunde läsa detta.
 
S Shiraz skrev:
Har du inte en byggfelsförsäkring? Den gäller väl i 10 år?
Den gäller inte här tydligen
 
S sunqan skrev:
Om inte byggfelsförsäkring finns eller funkar, funkar inte en attefallstillbyggnad? Den får man väl göra på prickmark?
Helt rätt att man får men då säger kommunen det är en icke bygglovspliktig åtgärd så den lösningen fungerar inte. Varför kan de inte svara på eller var det står. För i verkligheten så blir huset helt rätt om jag gör denna åtgärd .
 
M Michael Ahlqvist skrev:
Helt rätt att man får men då säger kommunen det är en icke bygglovspliktig åtgärd så den lösningen fungerar inte. Varför kan de inte svara på eller var det står. För i verkligheten så blir huset helt rätt om jag gör denna åtgärd .
Här får man ju känslan att de verkligen vill sätta dit dig genom att smälla alla regler i huvudet på dig.

Har ni bråkat om andra saker innan. Du säger att huset stått i 7 år? När det blir så akut nu och 4 miljoner i vite så är min känsla att du inte berättar hela skeendet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Här får man ju känslan att de verkligen vill sätta dit dig genom att smälla alla regler i huvudet på dig.

Har ni bråkat om andra saker innan. Du säger att huset stått i 7 år? När det blir så akut nu och 4 miljoner i vite så är min känsla att du inte berättar hela skeendet.
Hej

Nej detta är allt men kommunen har inte riktigt taget tag i detta för än jag bad om att få ett slutbevis enligt gamla PBL lagen för jag ska sälja huset. Lite svårt att sälja ett hus om man inte har detta utgår jag från.

När jag bad om detta så vaknade de och gav mig ett vite på 4 miljoner men de insåg snabbt efter påpekande att ett sådant vite får de inte ge enligt gamla PBL och huset är bygget 2009.

Sedan för att få huset detaljplans enligt ville jag använda mig av bygglovs befriade 15kvm som man inte behöver bygglov för.
Men detta sa kommunen nej till utan lagstöd för det är en bygglovs befriad åtgärd så inget de kan säga nej till, men det gjord de bara och då sa jag ni har placerat mitt hus 1,25m fel flytta på det då.

Här står vi nu!!
 
  • Gilla
Hacke66 och 1 till
  • Laddar…
M Michael Ahlqvist skrev:
Hej

Nej detta är allt men kommunen har inte riktigt taget tag i detta för än jag bad om att få ett slutbevis enligt gamla PBL lagen för jag ska sälja huset. Lite svårt att sälja ett hus om man inte har detta utgår jag från.

När jag bad om detta så vaknade de och gav mig ett vite på 4 miljoner men de insåg snabbt efter påpekande att ett sådant vite får de inte ge enligt gamla PBL och huset är bygget 2009.

Sedan för att få huset detaljplans enligt ville jag använda mig av bygglovs befriade 15kvm som man inte behöver bygglov för.
Men detta sa kommunen nej till utan lagstöd för det är en bygglovs befriad åtgärd så inget de kan säga nej till, men det gjord de bara och då sa jag ni har placerat mitt hus 1,25m fel flytta på det då.

Här står vi nu!!
Då är det ju ännu mer oförståeligt... Om det inte är till men för någon tycker man ju att de kan vara lite mer flexibla.
 
Fullständigt obegriplig historia, mitt tips är att gå till tidningen, ibland kan det lossna för även den mest nitiske kommunaltjänsteman. politiker kan ju också vara bra i detta fall, för inget av det du berättar låter alls rimligt, snarare låter det som totalt vansinne att ge sig på utbyggnader etc för att huset är något för högt? Är det ett 1-planshus som har blivit ett 2-planshus??? I så fall hade jag haft lite förståelse för kommunens reaktioner.
 
M Michael Ahlqvist skrev:
Hej

Nej detta är allt men kommunen har inte riktigt taget tag i detta för än jag bad om att få ett slutbevis enligt gamla PBL lagen för jag ska sälja huset. Lite svårt att sälja ett hus om man inte har detta utgår jag från.

När jag bad om detta så vaknade de och gav mig ett vite på 4 miljoner men de insåg snabbt efter påpekande att ett sådant vite får de inte ge enligt gamla PBL och huset är bygget 2009.

Sedan för att få huset detaljplans enligt ville jag använda mig av bygglovs befriade 15kvm som man inte behöver bygglov för.
Men detta sa kommunen nej till utan lagstöd för det är en bygglovs befriad åtgärd så inget de kan säga nej till, men det gjord de bara och då sa jag ni har placerat mitt hus 1,25m fel flytta på det då.

Här står vi nu!!

är det en byggsanktionsavgift du råkat ut för?

en sådan kan inte tas ut senare en 5 år efter överträdelsen.
 
C camaro1969 skrev:
är det en byggsanktionsavgift du råkat ut för?

en sådan kan inte tas ut senare en 5 år efter överträdelsen.
Hej

Jag läser vad de har skrivet till mig nedan.

Beslut angående rättelseföreläggande. Föreläggande om Rättelse.

Föreläggande med stöd av 10kap 12 och 14 ## plan och bygglagen (1987:10)
 
Går det inte att bygga ut åt andra hållet istället?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Går det inte att bygga ut åt andra hållet istället?
Troligen är det fasaden/långsidan mot gatan som är byggnadshöjdsgrundande.
 
Höja byggnadshöjdsgrundande markhöjden? Man får väl ändra 0,5 m utan marklov, kanske räcker?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.