Hej,
Jag håller på att rostlaga bilen och behöver köpa mig en migsvets. Svetsarna som tittar på är följande:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-210050/
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets-och-lodning/Svetsar/Svets-MIG-140-2000022913/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets-och-lodning/Svetsar/Svets-MIG-160-2000022914/
Jag behöver svetsen till en del mindre plåtarbeten, och är inte intresserad av begagnat, duger någon av dessa svetsar eller ska man hosta lite till och köpa annan svets. Flusstråd funkar det eller......
/(/vallenman
 
Att kalla det MIG med flusstråd är lite krystat. En MAG med CO2 funkar bättre som snållösning. Jag har en 130A svets som jag lyckats svetsa ganska grova saker med. Till tunnplåt kan man gå ner lite till i ström.
 
Jag har två mig-svetsar; en liten stanley från jula med flusstråd och en esab 180A med gas. Det funkar fint att bränna ihop lite stål med stanleyn, doch svårt att få det jämnt och snyggt och jag tror inte jag skulle klara av att svetsa tunn bilplåt med den, mycket lättare med Esab m gas.
 
Flusstråd funkar till att bränna ihop lite småskrot, ogräshackor o dyligt men inget med större krav än så. Ska du idka bilplåtslageri så köp en vettig mag med gas. Migatronic är bra men då kostar de 10-12 vilket ger dig en svets för evigt och du slipper vansinnesutbrottet med åtföljande hiva-svets-i-omloppsbana-övningen när trådmatningen krånglar för förtielfte gången. Kan forfarande känna av sendraget i armen...
 
F
Det var ju inte direkt svetsarnas motsvarigher till Festool du letat fram.

För det första så är gaslös flusstråd onyttig och skall bara användas utomhus eller med mycket gov ventilation. Och ta det på allvar, mycket vådligare än att svetsa pinne. Jag skulle mao aldrig rekommendera en maskin utan gasventil.

Sen varkar man inte kunna ställa spänningen öht på dom två från Jula, bara knappa sig mellan högt/lågt. Riktigt uselt.

Köp nåt annat är mitt förslag.
 
Kanske en Esab Caddy Mig, Kemppi Minarc eller Esab C170 skulle duga?
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske en Esab Caddy Mig, Kemppi Minarc eller Esab C170 skulle duga?
Lägg till Rallymig 161i på del listan.

Är det skit som skall köpas hade jag gått för Biltemas av dom tre listade, den har trots allt både möjlighet till spänningsreglering och gasanslutning.
 
Jag har en Einhell MAG från Hornbash som kostade ett par tusen på någon rea. Denna är det tror jag: http://www.ceteco.se/einhell-btgw-170-p-2486-c-308.aspx

Jag körde den först med kolsyra och det sprättade runt rätt rejält men med Mison fungerar det riktigt bra. Jag har svetsat lite balkongräcke, pallbock för att hålla bilen, etc. och den fungerar riktigt bra för priset.
Man kan hyra en AGA Mison flaska om man inte vill köpa loss en.
 
Hej Igen ,
Kom på att farsan hade en Esab stående hos sig.
Hämta de den och drog igång den. Men......
Läge 5-7 bränner den på rejält, medans med lägre effekten så fungerar den inte till 100%. T.ex på effektläge 2 så hackar svetsen, trots att jag har en medhjälpare som vrider sakta på matningen för att hitta rätt läge. Det verkar även som att den inte orkar bränna tråden mot arbetsstycken utan det blir bildas loppor på plåten, samtidigt som på motsvarande sidan syns ingen värme. Använder Mison 18.
Mvh
Vallenman
 
Vad kör du med för trådtjocklek? Och vilken maskin?
 
V vallenman skrev:
Hej Igen ,
Kom på att farsan hade en Esab stående hos sig.
Hämta de den och drog igång den. Men......
Läge 5-7 bränner den på rejält, medans med lägre effekten så fungerar den inte till 100%. T.ex på effektläge 2 så hackar svetsen, trots att jag har en medhjälpare som vrider sakta på matningen för att hitta rätt läge. Det verkar även som att den inte orkar bränna tråden mot arbetsstycken utan det blir bildas loppor på plåten, samtidigt som på motsvarande sidan syns ingen värme. Använder Mison 18.
Mvh
Vallenman
Tror det är ganska normalt beteende på läge 2 av 7 som väl är tänkt för väldigt tunn plåt. Vad är problemet med 5? Har du tillräckligt gasflöde?
 
Svetsen är en Esab 180 LKA, tjocklek på tråden är 0,8. Läge 5 och uppåt bränner hål på plåten om man vill göra en svetssträng. Svetsning med lägre effekt bildas det "loppor" , bränner inte ihop två plåtar utan loppan lossnar.
 
V vallenman skrev:
Svetsen är en Esab 180 LKA, tjocklek på tråden är 0,8. Läge 5 och uppåt bränner hål på plåten om man vill göra en svetssträng. Svetsning med lägre effekt bildas det "loppor" , bränner inte ihop två plåtar utan loppan lossnar.
Hur tjock är plåten? Du får kanske gå ner till 0,6 mm tråd.
 
jag började svetsa med 0,6mm tråd. Sedan jag skaffade 0,8mm tråd har jag inte bytt tillbaka. Till tunnplåt på låg effekt är nog 0,6mm bättre. Men 0,8 funkar till mycket. På bilplåt funkar det inte att helsvetsa i ett svep med högre effekt. Men om man tar ett uppehåll på några sekunder när det blir för hett funkar det.

Sedan är det ju en förutsättning att det inte är en massa rost och skit där man försöker svetsa.
 
F
  • Gilla
vallenman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.