Mitt lån på banken för bygget av kåken blev 1,9 miljoner,idag så var värderingsmannen på besök för bankens vägnar och han värderade kåken till 3,1 miljoner.
Om jag förstår det hela rätt så har jag bra förhandlingsläge gentemot banken när det gäller att göra om byggkreditivet till bolån eller har jag missuppfattat det hela ?
Ligger värderingen som bankens värderingsman har gjort som grund för skattemyndighetens kommande fastighetsbeskattning ? :-/
 
Var har du byggt och vilket hus har du byggt ?

Jörgen och Sanije
 
Det lät bra att bankens värdering har inget med fastighetstaxeringen att göra med... :)
Vi har byggt i Södertälje,en-planare med boyta på 150m2,tomten gick på 400 000 och anslutningarna på ca 160 000,dock så har vi hostat fram 200 000 kr så 1,9 är inte siffran för allt,men det hade blivit billigare om vi hade struntat i bergvärme,massiv tegelkamin,laminat istället för parkett på alla golv,mdf istället träluckor i kök,indesit istället för husqvarnas vitvaror,kakel och klinker för 100kr/m2 istället för det dubbla,gips istället för minerit i våtutrymmena osv...
Letandet för att hitta bästa kvaliten för pengarna kräver tid och planering...
Dock så måste jag erkänna att jag sa till värderingsmannen att jag hade lagt ut 3 mille för kåken när han frågade mig,för jag vet att de flesta på den här gatan har gjort det,hade jag sagt 2,1,fanns det risk att han skulle inte vara objektiv och värdera kåken till typ 2,4...
 
I så fall sköter värderingsmannen inte sitt jobb rätt. Poängen med en värdering är att göra en uppskattning på marknadsvärdet på huset (dvs vad någon skulle vara beredda att köpa huset för "begagnat"), och det behöver inte ha något som helst att göra med hur mycket huset kostade att bygga...
 
Kanske det zaladin... :)
Men jag ansåg i stunden att det var nödvändigt med en vit lögn ! ::)
Varför frågade han överhuvudtaget om priset inte spelade nån roll ? :surprised:
Eftersom jag inte känner till den här värderingsmannens yrkeskunskaper så var det inte läge för mig att chansa... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.