Hej!

Hur tycker ni vi ska göra lutningen av avloppsrör i vår husgrund?

Med vadå? Betong?

(Ja, vi har använt platonmatta i botten mot fukten :D)

Tack!!
 
  • Avloppsrörinstallation i husgrund med Platonmatta, foamisolering och lutande betongsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Känns ju som om rören borde vila på/i fast underlag som inte kan röra sig, t ex makadam eller omgjutas med betong. Ligger de och balanserar på cellplast så är ju risken stor att de rör sig när du sedan gjuter (eller senare). Ger ju dock köldbrygga i och med att isoleringen inte går över rören.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Varför har du Platon? Finns det en konstruktion som föreskriver det eller är det ett eget påhitt? Jag tycker att det borde medföra instängd fukt.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför har du Platon? Finns det en konstruktion som föreskriver det eller är det ett eget påhitt? Jag tycker att det borde medföra instängd fukt.
Ingen aning, vi ska försöka köra med platon. Får se hur det går. :(
 
  • Dräneringsarbete med Platon-matta och rörinstallationer vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man en isolerad platta så ska ju fukten kunna komma ut i marken. Antingen har man ett kapilärbrytande skikt i botten (makadam) eller en kapilärbrytande isolering (isodrän) man ska inte ha ett tätskikt i botten. Se till att informera om detta vid en eventuell försäljning, det är annars ett klockrent exempel på ett dålt fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Ja det där ser skumt ut... Stänger ju in fukt mellan två täta skikt i form av Platon och cellplast.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Cellplast är i allmänhet inte diffuntionstätt. Det är inte det som är problemet. Problemet är att tätskiktet sitter på den kalla sidan. Det kommer antagligen att leda till kondens på platonmattans åvansida. Den kondensen kan inte ta sig ut någonstans. Möjligen sugas upp kapillärt i isoleringen.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska det på ett tätskikt till på betongplattan?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska det på ett tätskikt till på betongplattan?
Nej, inget sånt.

Ja jag vet lite fram och tillbaks har det varit, vi kom fram till att detta var den bättre lösningen av alla sämsta.

Tack.
Hmm
 
Ett tips till nästa gång är ju att lägga rören i makadambädden om fallhöjden tillåter, då ligger de stadigt och man slipper pussla med cellplasten!

Sen är jag också fortsatt skeptisk till Platon lösningen.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
P Patrik Lidstedt skrev:
Ett tips till nästa gång är ju att lägga rören i makadambädden om fallhöjden tillåter, då ligger de stadigt och man slipper pussla med cellplasten!

Sen är jag också fortsatt skeptisk till Platon lösningen.
Hej!
Vi kanske borde ha kört 20cm cellplast och sen ångspärr och 5cm xps-cellplasten längst ner.

Då hade det varit bättre gissar jag på.

Vi räknade inte med att vi skulle ha ett extra lager cellplasten på 5cm längst ner, det som gjorde det rörigt.

Sedan att vår byggare säger att han byggt såhär flera gånger och det fungerar bra än idag har varit något som fått åtminstone mig att tro på det.

F*n :( svårt att tänka logiskt under stress.

Kan man rädda situationen på något sätt? (Armeringen och golvvärmen är lagd.)

Tack!!
 
L
Tror inte det går att ändra på något sätt , vad menar du med situationen , det är ju ingen jordbävning som inträffat , kör på det kommer att funka , även om tanken tycker annat p.g.a.
andras uppfattning som kan vara av bättre eller sämre
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle du ha ångspärren där menar du?

Efter som det inte finns några organiska material bli konsekvenserna av eventuell fukt på grund av byggfel sannolikt inte märkbara.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle du ha ångspärren där menar du?

Efter som det inte finns några organiska material bli konsekvenserna av eventuell fukt på grund av byggfel sannolikt inte märkbara.
Tack för alla svar.

Ångspärr lägger man väl alltid? Mot fukt?

Vad jag läst mig till så verkar det som att man alltid lägger det efter första lagret cellplast.

Kanske inte behövs, ingen aning.
Tack så mycket!!
 
Var har du läst det? När Jag tittar på isovers typlösningar finns ingen fuktspärr med på någon av dem. Ska man ha en så ska den inte ligga där i alla fall.

Jag har frågat var du har fått informationen. Men du verkar inte ha några källor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.