Skadad kona på en vattenledningsslang för handfat ligger på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det handlar om en handfat blandare. Konan är skadad på ena röret. Hur får man bort den så att inte skada röret och använda ny kona istället ?
 
L
Var är muttern för att dra till konan , syns ingen , är det den som syns på bild , sitter i framkant ,
mät om det inte går att såga av en snutt
Det ska ju sitta ju en klämringsmutter på röret bakom konan , då kan man knacka på den och har man tur så flyttar den på sig från röret , annars kan det gå att ta en polygrip över konan och vrida , Hoppas att dom inte dragit konan för kung och fosterland
 
L Liteavvarje skrev:
Var är muttern för att dra till konan , syns ingen , är det den som syns på bild , sitter i framkant ,
mät om det inte går att såga av en snutt
Det ska ju sitta ju en klämringsmutter på röret bakom konan , då kan man knacka på den och har man tur så flyttar den på sig från röret , annars kan det gå att ta en polygrip över konan och vrida , Hoppas att dom inte dragit konan för kung och fosterland
Tack för snabbt svar. Jag tror tyvärr att jag har dragit den både för kungen och fosterland. Men det läcker inte vatten just nu. Men när jag tar bort muttern då ser jag att konan är skadad och sitter en aning sned. Om jag inte får bort det som du tipsade måste jag kapa röret ?
Eller ska jag låta det vara som den är ?
Bilden visar röret före montering. Nu sitter kona och muttern på den. Jag tror det är fast koppar rör.
 
Lägg konan mot en metallyta, slå försiktigt med en hammare på motstående sida, sam rotera röret/konan under tiden. efter 10-15slag så är konan expanderad så du kan dra loss den.
 
  • Gilla
Joakim Jansson2 och 2 till
  • Laddar…
Hur kan konan bli sned? Har du verkligen rätt dimension på kopplingen?
Det går att spräcka konan, om man såga ett litet spår i den, och sen knäcker den med en kniv eller skruvmejsel.
Var noga med att inte såga för långt, så röret skadas
 
L
Får du inte loss den med tipsen innan , om den sitter snett så är den nog i framkant av änden den har inte gått i ordentligt , mät djupet in kopplingen , tror det går att kapa rörbiten , sätta dit en ny kona
 
Staffans2000
Låt den vara!
Är den tät, så är problemet löst!

Staffan
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tack för alla tips. Jag väntar på en rörmockar komis att dyka upp med rätt vertyg. Men han själv nybörjare och avslutat skolan nyligen.
 
C corre skrev:
Lägg konan mot en metallyta, slå försiktigt med en hammare på motstående sida, sam rotera röret/konan under tiden. efter 10-15slag så är konan expanderad så du kan dra loss den.
Menar du att jag ska slå på konan mot röret ? Eller att hålla i röret och slå konan på en metal yta ?
 
L
Det han menar är
Du ska lägga klämringen mot en metall och knacka med en hammare lite lätt runt ,
( inga hårda tag då kan röret bli ovalt ) om genom att snurra på den , då kommer ringen att bli lite större och kan vridas loss med tång eller knackas bort med muttern
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag fick såga av konan eftersom röret satt fast på blandaren. Ny kona och den här gången blev peefekt. Tack för alla tips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.