S
Fortsatt med cirkelanhållet, hyvlat och slipat några bitar björk som skall hålla fast stängerna men de är bara 15mm breda.... Men men kommer att besöka en av www.smasagarna.se i veckan för att köpa lite mer björk.

Hyvlade björkbitar placerade på en gul och grå hyvelmaskin i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vässar stämjärn men kameran vägrar fokusera ordentligt..ser ut på bilden som inte hela fasen är slipad..men mitt blödande finger kan garantera att det är vasst :) Hand håller ett stämjärn med oskarp bakgrund, antydning till träkonstruktion och Clas Ohlson-låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygger ut spånsugssystemet för att kunna koppla in justersågen. Behövde lite fler konsoler och en ny större "blast gate", så jag förstorade ritningarna och gör nu XL-versionen för ø160 mm rör.
Den blir verkligen stor! :)
 
  • Träkomponenter för spånsugssystem med utskurna hål för ø160 mm rör och konsoler på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Hyvlat men också lekt lite med stämjärnen :) Hyvlat trä och snidade detaljer med stämjärn på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lagar, förhopningsvis, en, för mig, ny utsugsfläkt.
Någon som kan ge en kvalificerad gissning på prestanda i m3/h och undertryck?
Uppdelad utsugsfläkt och verktyg på ett arbetsbord under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en specifikationsetikett framför en demonterad utsugsfläkt med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bytt ut mekanismen för höjdjustering på klingan. I mitt tycke en undermålig konstruktion. Dock var reservdelarna, motsv det på bilden, ganska billiga.
Höjdjusteringsmekanism för klinga på en Metabo TS 254 sågbord med synliga reservdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som att det är dags att få ihop ett fräsbord igen då projekten ligger på hög och väntar. Fick äntligen tummen ur att skaffa en Kreg-platta och nu är det dags att få i den i bordet. Lade lite tid på att bygga en mall av några spillbitar MDF, tyvärr har jag bara långa mallfrässtål så det fick bli en ganska tjock mall (för att kunna fräsa med litet djup) men det gick ändå relativt lätt att få till den.

Verktygsbord i trä med insatt Kreg-platta, mall av MDF och fräsverktyg och tillbehör utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att fräsen skall få plats i justersågen då jag inte direkt har massor med plats över och det känns som att det skulle vara trevligt att kunna använda justerbordet. Får se om det blir en användbar lösning eller om jag bygger ett större fristående bord senare.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
S
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Kört med min timmerjigg. I brist på längre svärd har jag sågat från två håll, med varierande resultat

Måttband som mäter bredden på ett sågat timmerstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två delar av ett sågat stocksegment med en motorsåg och sågverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plank sågad med timmerjigg ligger mot grå vägg, ojämnt sågade kanter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna träplankor sågade med timmerjigg ligger på gräsmatta, uppvisar resultat av sågning från två håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Ett tips är att barka planken innan du lägger för tork. Missade det på ett antal jag la plank på tork och då var där lite fina gångar under barken och in i plankan. Troligtvis kom krypen från barken.
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Håller på att skruva upp ledarmaturer i nya garaget. Vet inte om jag är jätteimponerad men säljaren sa att det mötte kraven för en lackverkstad med råge när han gjorde en ljusritning. Får se när alla är igång.
 
Skapade lite ordning bland mina tvingar.
Väggförvaring med ordnat upphängda tvingar av olika storlekar och typer på en träskiva i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Tillverkat stommen till en pall. Ganska knixigt men gick ju rätt bra, tror inte att jag kan göra så mycket bättre än så här. Nu skall benen sågas fram.

Person håller i en handtillverkad trästomme till en pall, med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 19 till
  • Laddar…
richardtenggren
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Verkar det som att mina bilder inte syns direkt i svaret?
Jag tror det blir så om bilderna är stora :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.