kimf
Kopplade in nya hällen idag, hade ingen färdig EK eller LK i 2,5kvadrat hemma. Så fick ta kabeln som följde med (RK).
Är ju ett helvete att sätta i skruvterminaler.

Fick dit den till sist. Men ser den ok ut, är det för mycket synlig koppar?

Elektrisk anslutning för häll med RK-kabel och skruvterminaler, fråga om synlig koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Vad skulle felet bestå av ? inget onormalt där . anslutningkabel ett steg mindre
 
kimf
Inget som är fel, ville bara kolla så den ser okej ut innan jag slår på strömmen .

RK kabeln är jävlig att skruva dit. Så blev ju lite synlig ledare. Helt säker på att den kommer "fungera". Ville bara kolla så det inte ser ut som att en hemmapulare gjort det
 
Jorden är för kort, den ska egentligen vara längre än dom andra ledarna. Annars ok.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
kimf
Ok, tack.

Varför är det viktigt/rekommenderat (inte bångstyrig, bara nyfiken)
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig att anmärka (men jag är inte elektriker), är att jordledaren skall vara lite längre. Om någon lyckas slita loss kabeln så skall jordtråden vara den sista som släpper.
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
kimf
Ahh, du svaranden på följdfrågan jag ställde utan att ha läst den ens. Tackar
 
Att jorden är längre än övriga leðare är speciellt viktigt när anslutningskabeln kan bli utsatt för kraftiga draglaster. Det kan gälla byggarbetsplatser , förlängningssladdar, flyttbara elapparater m.m. Risken finns annars att apparaten fortsätter att fungera' efter att skyddsledaren blev lossliten. Detta fel märker inte användaren förrän hen får en stöt av apparaten. Detta kan ske flera år efter kabeln blev skadad ( troligtvis aldrig)
 
T Tobbe_3 skrev:
Att jorden är längre än övriga leðare är speciellt viktigt när anslutningskabeln kan bli utsatt för kraftiga draglaster. Det kan gälla byggarbetsplatser , förlängningssladdar, flyttbara elapparater m.m. Risken finns annars att apparaten fortsätter att fungera' efter att skyddsledaren blev lossliten. Detta fel märker inte användaren förrän hen får en stöt av apparaten. Detta kan ske flera år efter kabeln blev skadad ( troligtvis aldrig)
Alltså inte livsviktigt vid installation av en spishäll.
 
kimf
Nej, samma skutsats jag drog när jag förstod varför det är lämpligt att göra så.

Men jag ärnlika glad för det, då jag är en lärdom rikare.

Ska in med ett relä som startar fläkten automatiskt närmhällen går igång ändå (takintegrerad och vill inte ha fjärrkontroll framme mer än nödvändigt). Så gör rätt då när jag ändå ska koppla om det
 
tommib
Hur ska du koppla in det reläet? Strömtrafo? Att ha extra kopplingspunkter på just spismatningen för att gå via någon z-wavepuck eller liknande känns olämpligt.
 
kimf
Nej, det är ingen tredjepartsprodukt eller egen lösning. Top-link heter produkten, orginsltillbehör till Thermex fläktar. Har inte den i handen ännu, så vet inte exakt hur den ska kopplas in. Tar bara för givet att den sätts emellan en eller alla tre faserna. För att dels få ström själv, samt för att känns av om spisen går eller inte.

Edit: kopplas mellan ena fasen bara, sen skickar den RF precise som den vanligs fjärren till fläkten när spisen går på, samt stänger av fläkten med efterkörning när den går av.

Vill man fläska på med högre varvtal på fläkten får man plocka fram kontrollen
 
  • Kretskort för Top-link, en produkt för Thermex fläktar med märkningar för anslutning och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kimf kimf skrev:
Nej, det är ingen tredjepartsprodukt eller egen lösning. Top-link heter produkten, orginsltillbehör till Thermex fläktar. Har inte den i handen ännu, så vet inte exakt hur den ska kopplas in. Tar bara för givet att den sätts emellan en eller alla tre faserna. För att dels få ström själv, samt för att känns av om spisen går eller inte.
Jag gissar att produkten innehåller tre ström transformatorer. När fas strömmen till spisen överstiger en förutbestämd ström då startar fläkten. Med en sådan lösning behövdes ingen elektrisk kontakt mellan fläktens grupp och spisens grupper.
 
kimf
Nej exakt. Den sitter bara mellan ena fasen till spisen som sagt. När det går ström skickar den trådlöst till fläkten att set är dags börja veva.
 
tommib
Ser inga strömtrafos på den bilden (eller någon annan bild i manualen). Däremot ett hål med något svart under vid PE-banan. Fältsensor på andra sidan kretskortet? Ordningen på inkopplingarna är N,L1,PE,L2,L3 uppifrån och ner. Den tar sin ström från L1 via säkringen. Den blåa pucken är sannolikt en X-kondensator och om man vänder på kortet är det sannolikt ett fräst spår under den svarta trafon. Någonstans sitter

Med tanke på hur den är konstruerad ska nog alla tre faserna kopplas via den. Annars ser jag inte hur den ska kunna fungera med separat häll/ugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.