Vi har ett reveterat plankhus byggt 1938 1,5 plan med källare och planerar en del renoveringsarbeten.
Har någon här erfarenhet av hur denna typ av hus är konstruerade? Vi skall senare anlita fackman för säkerhets skull men nu under planeringsarbetet vore det bra om man hade ngn uppfattning om konstruktionen vilka väggar som är bärande Ytterväggar och eller Innerväggar osv. Hur byggde man? Vilka synliga tecken kan avslöja mer om husets kosntruktion?
 
Hallådär.

Jodå, vi har slitit en hel del i ett hus från 1936. Det finns en hel del bilder på husets konstruktion på vår web. Se i synnerhet Dagboken 2003. Behöver du högupplösta bilder på något så kan vi fixa det rätt enkelt. Bilderna på webben är något komprimerade för att inte göra vissa modemanvändare helt galna.

Vilka mått har huset? Förmodligen har du en hjärtvägg som går mitt genom huset. Den väggen finner du säkerligen även i källaren.

Har du ett träbjälklag så ligger det troligtvis reglar som vilar på ytterväggen samt hjärtväggen.
 
Tackar, det påminner en del om vårt hus. Imponerande arbete ni gjort!
Huset är på 160 + 90 med måtten 13 x 7 meter
Jo det är träbjälklag och en hjärtvägg antar jag då skulle gå vinkelrätt mot detta? Möjligen har jag hittat en sådan vägg som isf i är delvis ersatt av en järnbalk i ett rum i källaren. Är det troliga att de väggar i nedervåningen som går i linje med träbjälklaget då altså inte är bärande?
 
Precis. Det är min, något begränsade, erfarenhet. Jag har ju endast rivit och meckat med ETT hus.

Visst. Byggaren skulle teoretiskt sett kunna ha lagt reglarna på flera ledder och således ha mer än en hjärtvägg/bärande innervägg....

Förmodligen har du reglar i bjäklaget på drygt 3,5 meter om nu hjärtväggen står i mitten.

Vår hjärtvägg är inte helt rak i källaren, och dessutom är det två dörrar i väggen. Ovan dörrarna sitter det järnbalkar ovan dörrposterna som ska ta lasterna ovan dörrarna.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/images/malskisser/kallare_030605.gif

Såhär såg källaren ut innan ombyggnaden:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/images/forutsattningar/plan2.jpg

Notera att vi flyttat trappan. När rev gamla trappan och väggen mot pannrummet fick vi lov att förlänga bjälkarna som vilade på trappväggen.
 
Har du kontrollerat med stadsbyggnadskontorets arkiv, med lite tur finns där detaljerade ritningar och byggbeskrivningar.

Vi fick just ut sådana detaljer om vårt hus från 1933 (Spånga Stockholm). Förre ägaren hade inga som helst handlingar på huset.

I vårt fall fanns det blandannat en 6 sidig handskriven beskrivning av allt från kvalite på fyllnad under plattan i källaren till dimensioner på takläkt.
 
Nej tyvärr sån tur hade inte vi, varken kommun eller förre ägaren hade några ritningar sparade. Det hade underlättat!
 
Frippen skrev:
Nej tyvärr sån tur hade inte vi, varken kommun eller förre ägaren hade några ritningar sparade. Det hade underlättat!
Nog f*sen måste kommunen ha ritningar om huset är byggt -38. Kolla med dom igen. Det kan ju tänkas att de har hamnat i något arkiv som ingen orkar/vill leta i. :-/

Kolla också med Lantmäteriet om fastigheten har haft en annan beteckning tidigare. Kanske är det lösningen på problemet. ;)
 
Ofta är det ju endast A-ritningar som Stadsbyggnadskontoret har på villor. Några K-ritningar har inte jag funnit på en enda gammal kåk jag kollat på i Sthlm (och det är ett 50-tal åtminstone).

 
Det enda som finns på huset från kommunen är ombyggnadsritningar efter en tillbyggnad 1953 som tyvärr inte berättar så mkt om husets konstruktion i övrigt. Men med lite råd och så småningom en byggingenjör på plats så hoppas vi kunna reda ut vilka väggar som behöver bäras av. Har försökt hitta litteratur om denna typ av hus som ju inte är helt ovanlig men utan resultat, har någon förslag på bra litteratur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.