Wisst, man kan ha några ventiler uppe som släpper ut varmluft det viktigaste är att elektronikprylar har så svalt som möjligt.
Varför tror du Facebook bygger i Luleå där dom kan hålla 4 grader i lokalen större delen av året med kyla från Luleälven. Elektronik kan aldrig få för kallt !
En annan lokaliseringsanledning till Luleå var att man inte har haft elavbrott sedan 70- talet
 
L Leif i Skåne skrev:
Wisst, man kan ha några ventiler uppe som släpper ut varmluft det viktigaste är att elektronikprylar har så svalt som möjligt.
Varför tror du Facebook bygger i Luleå där dom kan hålla 4 grader i lokalen större delen av året med kyla från Luleälven. Elektronik kan aldrig få för kallt !
En annan lokaliseringsanledning till Luleå var att man inte har haft elavbrott sedan 70- talet
https://www.luleaenergi.se/sv/privatkund/nyheter/omfattande-stromavbrott-i-lulea/
 
S sunqan skrev:
[länk]
Jo på lägre spänningar kan avbrott och haveri förekomma, men Facebook har nog matning direkt från stamnätet. Helt utbyggt skall Facebook dra en terawatttimme / år det är 2% av hela Sveriges industris elförbrukning / år eller vad hela Västerås drar.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Hehe, att flytta till Luleå är inte ett alternativ för mig, men så klart håller det längre ju kallare det är.

Nu upptäckte jag att utblåset inte kommer ut bakom plåten, utan bakom mineritskivan högst upp. Så det blir nog att sätta ett litet galler där, så slipper jag mecka med att klippa plåt. Dock behöver jag borra i Mineriten, men det har jag gjort innan utan några större problem.

Men insug av kall luft istället för utblås av varm lät som en bra ide. Ska bara filtrera bort diverse kryp :)
 
N nicmarxp skrev:
Men insug av kall luft istället för utblås av varm lät som en bra ide. Ska bara filtrera bort diverse kryp :)
Ja men då får du ju ett övertryck i huset. Är inte så bra, men kanske inte gör något där ?
 
Sommartid tror jag kanske i bästa fall att du kan få ner det några grader genom att köra en futtig fläkt genom en 125mm kanal. Luft är en otroligt dålig energibärare. Det behövs mycket större doningar för att göra någon större skillnad.
Att sätta markis på eventuella fönster kommer göra större skillnad.
 
Det handlar ju om ett förråd, som är cirka 4x3 meter. Det är ett litet fönster där, men det verkar inte så lönsamt att ha en markis där. Kanske solfilm isåfall hade hjälp något? :)

Jag behöver ju inte kyla det till under utomhustemperaturen, utan vill bara leda bort en del av värmen så den inte stannar kvar. Innan jag satte in den lilla datorfläkten (100 m3/h) så var det 45 grader där, och nu är det runt 40. Så det verkar ändå som det hjälper lite, men det beror så klart på temperatur utomhus.

Har beställt en sån där fläkt som nämndes i tråden, men tog 100 mm, då jag kom på att kanalerna var i den storleken.

Vad innebär det i praktiken med övertryck? Jag kommer med fläktarna suga in med 300 m3/h och blåsa ut med 100 m3/h om man räknar på fritt flöde. Kan tillägga att väggar och tak är isolerade, 95mm har jag för mig, och det höll 16C ganska enkelt. Kan övertrycket öka risk för mögel/fuktskador, t.ex. på papper, kläder, etc?

Jag kan naturligtvis sätta en till 300 m3/h fläkt vid utblåset, men jag tänkte testa först och se hur detta funkar. Men någon i tråden nämnde att det är mer effektivt att suga in kall än att blåsa ut varm, om man bara ska välja ett, och att man kan leda kall luft mot datorn, med nåt rör.

Jag återkommer med resultat när jag fått grejerna på plats. :)
 
Eftersom det är en kallare uteluft som värms upp i lokalen sjunker relativa fuktigheten RH , denna luft kan mättas med mer fukt med stigande temp och transportera ut denna fukt genom utloppsventiler. Det blir därför torrare i garaget vilket är en fördel.
Under vissa förhållanden på våren kan det bli omvända förhållanden, om betonggolv efter vintern är nära noll grader och du blåser in varmare uteluft så kan man få kondens på golvet men det är extremfall.
 
Tack för tipsen! Det låter som det skulle funka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.