Duschblandaren har gett upp. Går inte få riktigt varmt duschvatten.

Så hittade en film från Oras (blandaren är Oras Nova) och det såg ju enkelt ut att byta termostaten men inte!!
Får bort allt fram till själva termostaten men sen sitter den fast....!

Några knep på hur man får ut den? På filmen så ramlar den i princip ut när man skruvat bort ringen som sitter strax före.

Eller är det bättre att byta hela blandaren? Den är väl ca. 7-8år gammal.

Tack på förhand!
 
L
Det brukar sitta silar i blandaren vid anslutning till rören från väggen , kan vara skit i VV -silen
blandaren ska då tas bort genom att lossa muttrarna bakom densamma ,
glöm inte stänga av vattnet
 
Tack, har redan rengjort dom silarna. Trycket är i duschen är mycket bra så jag misstänker att det antingen kommit i skit i termostaten eller om den lagt av men jag får inte ut den :(
 
L
Har du lite kalk i vattnet så har det blivit en beläggning på dom delar som rör sig i blandaren ,
kan vara svårt att få till det , det med att du inte får ut delarna , är med säkerhet beläggning ,
inte helt fel med en ny då den är av äldre sort , mät avståndet mellan rören som den sitter fast på .¨, finns 160 mm och 180 mm som standard om du köper en ny
 
ja, det känns som att en ny är det bästa. Menar du cc avståndet i väggen? Där är 160mm. men blandaren som sitter där är 150cc så röris har satt någon mellankoppling som "smalnar" av avståndet. Men en ny blandare som är 160 kan man väl sätta direkt på väggen utan någon mellandistans?!
Något jag bör tänka på vid själva byte/val av blandare?
 
L
Ja det är s.k. exentriska anslutningar , så du kan välja 150 eller 160 , det bästa är att ta med den gamla när du köper en ny , plus en exentrisk koppling , kan inte bli fel angående gängorna
med andra ord idiotsäkert att montera en ny
 
ok så man måste alltid ha dessa exentriska anslutningarna? Likabra kanske att ta nya sådana också...eller är det overkill?
 
L
Det behöver du inte , det jag menade med att ta med en exentrisk koppling , var för att du inte skulle kunna få fel gänga på den nya blandaren som ska passa till det som sitter i väggen
Är det 160 C/C så köp en med 160 , då behövs inte dessa kopplingar
 
aha..ok bra :) Men brukar det skilja på gängorna? Är det inte någon typ av std.?
 
L
J joni skrev:
aha..ok bra :) Men brukar det skilja på gängorna? Är det inte någon typ av std.?
Normalt inte , men man vet aldrig , ta det säkra för det osäkra
 
Tusen tack för all din hjälp! Blir en runda till butiken imorrn.
 
Är det denna blandare du har?
 
Nä men det var den filmen Oras hänvisade till.
 
Denna Kromad termostatblandare för dusch med rundade kanter och regleringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som samma, får du bort mässingsringen som syns 0:20 in i videon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.