Hejsan! Är ny på forumet och kände att det var dags med en registrering nu när man precis köpt ny bostad och ska ge sig på att renovera lite.

Jag har köpt en lägenhet på 42kvm som har en ganska bra planlösning. Förra ägaren rev ut köket och tänkte bygga om den till en 2:a (är idag 1.5 rok). Tanken är att dela av köket där det finns ett fönster och bygga ett litet sovrum med plats för en 160-180 säng.

Nu till kruxet. Då det ska bli en innervägg i ungefär mitten av köket så funderar jag på hur jag ska göra med rören. Rören för varm och kallvatten är placerade nästan precis där väggen ska komma. Avloppet klarar sig på rätt sida. Vad har ni för tips på hur jag kan dölja dessa snyggt? VVS hjälp?

Tanken är att bygga köket som ett L eller ett U med en sida mot den nya väggen. På så sätt så får jag fortfarande ganska många köksluckor men ett litet extra rum på köpet.

Fråga nr 2: Väggen som går mellan köket och vardagsrummet ska rivas så den hamnar i linje med det nya sovrummet. Det är en lättbetongvägg som inte är bärande och föreningen har godkänt det hela. Jag har tänkt att försöka kapa väggen med tigersåg till ungefär halva väggen för att sedan snygga upp med någon snygg träskiva som ska täcka insidan av den kapade väggen.

Nu till frågan: Om ni kollar på tredje bilden. Tror ni jag kan kapa av vägg C och behålla delar av X och Z eller kommer dessa troligtvis ramla ner?

Har ni några tips på planlösningar eller andra idéer får ni gärna komma med förslag :)

Tack på förhand för all hjälp!

Mvh
 
  • Ritning av en lägenhetsplanlösning med kök, badrum, och rum, samt användarens notering om en potentiell ny väggdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med indikationer för renoveringsprojekt, inklusive en ny vägg och positioner för rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av en tomrumslägenhet med framträdande VVS-rör vid en vägg under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom dörröppning till ett kök och vardagsrum med delvis rivna väggar märkta X, Z och A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om jag hade gjort som du, men eftersom det redan är påbörjat, så strunta i det. Ingen av innerväggarna är bärande så du kan hantera dem bäst du vill. Kolla först att de inte innehåller elkanaler. Tänk på att det kan bli lite pyssel att fixa golven efter rivandet. Jag tycker att öppningen mellan kapprum och vardagsrum bör se ut som på följande bild.

Ritning av en lägenhetsplan med icke-bärande väggar markerade för renovering, inklusive kapprum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag vet inte om jag hade gjort som du, men eftersom det redan är påbörjat, så strunta i det. Ingen av innerväggarna är bärande så du kan hantera dem bäst du vill. Kolla först att de inte innehåller elkanaler. Tänk på att det kan bli lite pyssel att fixa golven efter rivandet. Jag tycker att öppningen mellan kapprum och vardagsrum bör se ut som på följande bild.

[bild]
Hej och tack för svaret!

Ingenting är påbörjat, har enbart rivit ut det gamla köket, annars är allt annat ogjort. Berätta gärna hur du hade gjort, alla idéer uppskattas verkligen.

Gällande din ritning så har jag faktiskt haft samma tanke. På den fjärde bilden hade jag tänkt ta bort dörrkarmen till köket och sätta igen den väggen. På så vis så kan jag kanske bygga ett fullstort L format kök. Då blir planlösningen som du ritade. Men med min lösning jag angav ovanför så blir det väldigt svårt att få plats med kylskåp.

Gällande golven, är det nivåskillnaden du tänker på? Den oroar mig lite faktiskt. Tror nog det kommer vara ca 5-6cm hål i golvet efter väggen rivits bort. Det går väll att lösa genom att fylla i med fix som man blandar och häller ner?

Motivera gärna med varför du tycker jag ska förlänga väggen som gränsar till hallen :)

Mvh
 
Redigerat:
Den sista frågan först: Du får större inredningsbar väggyta både i kök och kapprum. Dessutom är det trevligare att ingången till vardagsrummet är i liv med väggen som delar av.

Det snyggaste sättet att fixa hålen i golvet är nog att fälla in trä eller parkettbrädor så att nivån är densamma.

Rita upp allt måttriktigt på papper innan du börjar så att du är säker på att säng och köksinredning får plats.
 
Om du vill ha ett bra och funktionellt kök så bör du ha en längre vägg mot hallen. Kanske till och med stänga för båda dessa dörrhål och göra en öppning där garderoben står, då den gamla sovalkoven kommer vara svår att möblera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det för bredd på det tilltänkta sovrummet?
Du har skrivit att det ena måttet är 205 cm men inte vad det andra är.

Man får inte ha dolda rörskarvar. Var hamnar vattenrören mer exakt i förhållande till din tilltänkta vägg?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för bredd på det tilltänkta sovrummet?
Du har skrivit att det ena måttet är 205 cm men inte vad det andra är.

Man får inte ha dolda rörskarvar. Var hamnar vattenrören mer exakt i förhållande till din tilltänkta vägg?
Jag får alltså inte bygga i rören i väggen? Det här visste jag inte, blev väldigt ställd nu. Hade tänkt att bygga någon låda ifall väggen hamnar efter rören på vänstra sidan. Någon låda som man enkelt kan öppna upp ifall man behöver komma åt dem.

Längden på rummet är 268 cm som framgår av bilden. Kortsidan är tänkt att bli 205cm. Tänker att man behöver 5cm extra utöver 200cm för att sängen ska slippa att riskera och ta ni om man vill dra ut den.
 
  • Ritning över lägenhetsplan med mått, inklusive sovrum, badrum, och kök, samt övriga rum och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Den sista frågan först: Du får större inredningsbar väggyta både i kök och kapprum. Dessutom är det trevligare att ingången till vardagsrummet är i liv med väggen som delar av.

Det snyggaste sättet att fixa hålen i golvet är nog att fälla in trä eller parkettbrädor så att nivån är densamma.

Rita upp allt måttriktigt på papper innan du börjar så att du är säker på att säng och köksinredning får plats.
Jag tror på din idé om att stänga igen dörrhålet till köket. Blir nästan omöjligt att få plats med kylen utan att vinna lite extra plats. Har i princip bestämt mig för att köra på det. Ska mäta upp allting ordentligt idag. Jag laddar upp en bild med mer exakta mått på de stora ytorna. Blir lättare för er att ge input då :=)

Har haft idéen om att kunna bygga U format kök genom att gå in till sovrummet via vardagsrummet istället. Problemet blir att TV hörnan blir nästan obefintlig och svår att möblera då. Idéen med att ha öppen planlösning i lägenheten kommer mycket från dagens nyproduktioner där 2 rok är 36-41 kvm som standard (Stockholm). De har alla öppna planlösningar för att spara plats.

Min tanke med alkoven har varit att placera matbord med 4st stolar. Några synpunkter på det?

Återigen tack så mycket för alla svar. Uppskattas verkligen
 
  • Ritad planlösning av lägenhet med mått, visar rum, kök, alkov och badrum, för att underlätta ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Om du vill ha ett bra och funktionellt kök så bör du ha en längre vägg mot hallen. Kanske till och med stänga för båda dessa dörrhål och göra en öppning där garderoben står, då den gamla sovalkoven kommer vara svår att möblera.
Inte dum idé, ser dock lite svårigheter och extrajobb då elen går i den väggen. Jag arbetar dock med el så den biten löser jag. Problemet jag ser med den lösningen är hur jag ska placera garderoberna istället?

Min tanke är att alkoven blir en perfekt plats för matbord med 4st stolar. Vad tror du om det?

Mvh
 
BirgitS
L Lastbilen skrev:
Längden på rummet är 268 cm som framgår av bilden. Kortsidan är tänkt att bli 205cm. Tänker att man behöver 5cm extra utöver 200cm för att sängen ska slippa att riskera och ta ni om man vill dra ut den.
Du har inte funderat på att ställa sängen åt andra hållet?

L Lastbilen skrev:
Problemet jag ser med den lösningen är hur jag ska placera garderoberna istället?
Du kan ha dem i dagens alkov längs trapphusväggen.

L Lastbilen skrev:
Min tanke med alkoven har varit att placera matbord med 4st stolar. Några synpunkter på det?
Ett matbord med utdragna stolar tar större plats än man tror, det kan bli trångt med 207 cm.

L Lastbilen skrev:
Jag får alltså inte bygga i rören i väggen? Det här visste jag inte, blev väldigt ställd nu. Hade tänkt att bygga någon låda ifall väggen hamnar efter rören på vänstra sidan. Någon låda som man enkelt kan öppna upp ifall man behöver komma åt dem.
Man får inte ha dolda skarvar hur som helst, man måste lätt kunna upptäcka ett litet läckage i skarven innan bjälklagret blir skadat. Så vitt jag har förstått kan man bygga in dem om botten i "lådan" är tät och det finns ett litet rör som gör att vattnet rinner ut på ett golv där man upptäcker det, vilket knappast är under en säng. Visserligen skrivs det ju mest om det när det gäller kök och badrum men det borde ju gälla även i ditt fall. Eftersom du gör ett nytt kök rekommenderar jag att du läser vad "Säkert vatten" skriver om hur man skyddar kök från vattenskador.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte funderat på att ställa sängen åt andra hållet?QUOTE]

Om jag har sängen åt andra hållet, som på bilden så måste jag riva och flytta vägg C ett par centimeter in mot vardagsrummet. En säng är ju 200cm på längden. Eftersom rummets längd är 268 cm så kommer sängen sticka ut en bit vid dörröppningen. Alterantivet är ju kanske att ha en 60 dörr. Frågan är hur svårt det blir att få in en säng på 2 X 80 cm (160).

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ha dem i dagens alkov längs trapphusväggen. QUOTE]
Om jag river den väggen så behöver jag bygga in elen på något smart vis. Sitter strömbrytare och vägguttag på garderobsväggen mot alkoven. Jag är beredd att göra det ingreppet och placera garderoberna längs trapphusväggen. Frågan är bara vad jag vinner för yta på att göra detta? Hallen i sig blir ju större, öppnare yta men ser fortfarande inte hur jag skulle möblera. Det blir helt öppet mellan hall och vardagsrum då.


QUOTE][/QUOTE]
 
BirgitS
L Lastbilen skrev:
Frågan är bara vad jag vinner för yta på att göra detta? Hallen i sig blir ju större, öppnare yta men ser fortfarande inte hur jag skulle möblera. Det blir helt öppet mellan hall och vardagsrum då.
Det var väl tänkt att du då bygger igen båda dörröppningarna du har från hallen idag så att du får en riktigt lång vägg i köket. Du kan då t.ex. ha ett matbord stående ut ungefär från där vardagsrumsdörren är idag och det blir nära mellan kök och matbord samt ger en avgränsning av köket ungefär som en köksö (kökshalvö).

L Lastbilen skrev:
Om jag har sängen åt andra hållet, som på bilden så måste jag riva och flytta vägg C ett par centimeter in mot vardagsrummet. En säng är ju 200cm på längden. Eftersom rummets längd är 268 cm så kommer sängen sticka ut en bit vid dörröppningen. Alterantivet är ju kanske att ha en 60 dörr. Frågan är hur svårt det blir att få in en säng på 2 X 80 cm (160).
Skjutdörr är en möjlighet också eller att öppna dörren utåt mot köket.
Det är inte så bra för värmespridningen om en sänggavel står direkt framför ett element. I en äldre lägenhet kan det också vara en del kallras från fönster och/eller ventilation och det är inte så trevligt att ha huvudet mitt i det. Apropå det så behöver du se till att du får friskluft i sovrummet, till skillnad från ett kök som inte ska ha tilluft utan frånluft.
 
Du måste ha mer utrymme än 5 cm över för sängen. Det kommer bli ett alldeles för litet "rum". Tänk på att lägenheten ska säljas också.

Låt rummet vara 2,40 brett och 250 djupt. Ta bort befintliga väggen och sätt en skjutdörr där. Placera två 80sängar i mitten med huvudet mot samma vägg som befintligt kök. Då kommer du ha 40 cm runt sängen att gå på (alt 50 om du tar en 1,40 säng. Det blir trångt men funkar.
 
Gå in till en kökssäljare som kan hjälpa dig och rita upp olika alternativ. Där kan de även lägga in möblemang så du kan se hur det blir. Om du gör som jag sa så kan du ha garderober längs med väggen mot trapphuset som någon ovan skrev.
 
BirgitS
SysterNett SysterNett skrev:
Du måste ha mer utrymme än 5 cm över för sängen. Det kommer bli ett alldeles för litet "rum". Tänk på att lägenheten ska säljas också.

Låt rummet vara 2,40 brett och 250 djupt. Ta bort befintliga väggen och sätt en skjutdörr där. Placera två 80sängar i mitten med huvudet mot samma vägg som befintligt kök. Då kommer du ha 40 cm runt sängen att gå på (alt 50 om du tar en 1,40 säng. Det blir trångt men funkar.
Nåja, jag har ju sett mäklarbilder på flera lägenheter där man gjort om tidigare matrum/matplats till sovrum och rummet slutat max 2 m från fönstret, så det bara har varit möjligt att gå på en smal remsa mellan fönsterväggen och sängens långsida, och bara lite mer än 2 m på andra hållet. Man har i princip bara kunna krypa ner i sängen från fotändan, öppning från vardagsrummet förstås (ofta inte en riktig dörr utan draperi för att spara utrymme), allt för att få ett separat sovrum och ändå så stort kök och vardagsrum som möjligt. De lägenheterna i Stockholms innerstad/närförorter säljs ju ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.