Det är dags för finsnickeri - invändig fönstersmyg.

Trodde först att jag skulle använda limträskivor (16-18mm) till detta men det visade sig vara en dyr (men bra) lösning. Funderar därför över andra alternativ.

Smygen är cirka 22cm djup och skall täckmålas. Jag ser följande alternativ:

1. MFD som byggvaruhuset får breddkapa
2. Plywood som byggvaruhuset får breddkapa
3. Spontat virke som jag limmar ihop och breddkapar.
4. Ospontat virke som jag spontar med fräs och sedan breddkapar.

Hur har snickarna gjort i Ditt hus?
 
13mm gips
 
Ok, men gips skall jag inte ha..... :-/ Vill ha en mer gedigen och stadig konstruktion - eftersom det är tilläggsisolerat både in och utvändigt finns det ingen slät yta att klä in så gips blir lite vingligt.
 
Jag köpte hyllplan (vit laminat) på Cheapy. 20 x 300 x 2480 mm kostade 59:-/st. Limmade fast dom med PL 400, sitter kanon! ;)
 
Immobil skrev:
Jag köpte hyllplan (vit laminat) på Cheapy. 20 x 300 x 2480 mm kostade 59:-/st. Limmade fast dom med PL 400, sitter kanon! ;)
Ok, men vit laminat skall jag inte ha..... :-/

Som vanligt blir man försökskanin i ByggahusLabbet. Är det ingen som verkar MOT plågsamma husägarförsök här?! Marlene?!!

Så här blir dom första fönstren iaf:

Två 16mm MDF-skivor har inhandlats och kommer sågas till lämplig bredd medelst cirkelsåg (en blå förstås). Remsorna längdanpassas sedan i en annan blå såg och skruvas sedan i väggen/fönstergluggen. Kanterna fasas antagligen med fräs för att ge lite plats och fäste åt en mjukfog. Invändigt foder döljer kanter/skarvar, kronan på verket blir en trälist som kommer se ut som en gedigen fönsterbräda.

Så här är iaf planen innan jag börjat - återkommer med lite bilder senare i kväll....kanske....
 
  • Gilla
Morgano och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ok, men vit laminat skall jag inte ha.....  :-/
Nähä, å hur skulle jag kunna veta de? ??? ::)
 
Immobil skrev:
Nähä, å hur skulle jag kunna veta de? ??? ::)
Inget laminat i mitt hus. Inget färdigmålat i mitt hus. Gediget, stadigt och sprängsäkert ska det vara..... ;)
 
18mm MDF...absidt.jpg
annilistt.jpg
 
Lite bilder på dagens övningar kommer snart....

 
Ok, mitt livs första försök till en fönstersmyg blev såhär...

Det är inte klart ännu, men var och en som vill göra smyg kan iaf se hur man gör (kan göra).

Hemkörning när det är som bäst.... två MDF-skivor och lite lister gjorde inte att det slutade eka på flaket... Ni med kortare växelspak än en halvmeter - släng er i väggen!
pict601.jpg



Se en sådan sommaridyll: Gräset är grönt, solen är gul, himmlen är Bosch.. blå? Bara blåa maskiner.....

MDFen sågades i remsor lika breda som smygen, drygt 20cm i detta fall. Finjustering gjordes senare.

pict603.jpg

Med bitarna på plats drog jag ett sträck utmed väggen och finsågade sedan med sågbordet (Hercules). Fönstren sitter inte alltid spikrakt och då behövs lite anpassning.

pict605.jpg

pict606.jpg

Perfa passning mot väggen och fönstret. Enkelt och snabbt. Bitarna fästs med skruvar uppe, nere och på mitten, två skruvar på varje ställe, försänkta.
pict609.jpg


Alla bitar på plats....
pict612.jpg


För att det skall se ut som om fönstret har en tjock och gedigen fönsterbräda tillsågas denna list. Är inte riktigt nöjd med proportionerna på denna testbit som snabbsågades av överblivet virke...
pict613.jpg

Det är svårt att anpassa längden i den vinkelkapade änden. Börja därför med vinklarna och längskapa i den ände som är rak (om det finns en sådan ände förstås).

pict615.jpg


Alla foder på plats, längskapning enkel tackvare raka ändar nedåt...

pict616.jpg

Prototypen till bottenlist på plats. Kanske lite för tjock? Lite skev också men använder man spillvirke så....
pict619.jpg

Avslutningsvis tänkte jag fasa av någon millimeter på alla kanter för att ge bättre plats och fäste åt spackel eller mjukfog. Hela klabbet slipas och målas avslutningsvis och då syns inga skarvar eller kanter.....

För den som tapetserar: Sätt dit fodren först, annars får du en glipa mellan vägg och foder.

För den som målar: Mjukfog även fodrets yttersida gör att man slipper fula glipor.
 
Hej MathiasS

Tjusigt. Mycket tjusigt.

Said
 
MathiasS skrev:
Se en sådan sommaridyll: Gräset är grönt, solen är gul, himmlen är Bosch.. blå? Bara blåa maskiner.....
:surprised:Jaså, på den sista bilden finns det ju en grön maskin ::).  :surprised: De e kanske en katt bland hermelinerna. ;D
Men smygen blev tjusig! ;) Bra jobbat!
 
D vart ju prydligt !

Klimatet såg trevligare ut än vid skorstensrivningen också  8)

Köper man speciella kyl och frysskåp om man ska klä dom med träfronter ? .......kostar dyrt eller ?
 
Immobil skrev:
:surprised:Jaså, på den sista bilden finns det ju en grön maskin ::).  :surprised: De e kanske en katt bland hermelinerna. ;D
Men smygen blev tjusig! ;) Bra jobbat!
Ja den där gröna vägrar ge sig, så han får hänga kvar ett tag till.....:)
 
Haagbard skrev:
D vart ju prydligt !

Klimatet såg trevligare ut än vid skorstensrivningen också  8)

Köper man speciella kyl och frysskåp om man ska klä dom med träfronter ? .......kostar dyrt eller ?
Jorå, inte lika bistert igår...l

Ja det är speciella skåp. Både dyrare och sämre än vanliga frys/kylar faktiskt.

1. Du ställer kyl/frys i ett vanligt 60-skåp vilket gör att innermåtten blir lite mindre än man är van vid.
2. Se till att du får en modell där snickeriluckan är fast monterad på kyl/frysdörren, så att kylfrysens egna gångjärn används. Det finns varianter där snickeriluckan har ett eget gångjärn och sedan är fäst i dörren i en glidskena, men det ser faktiskt inte klokt ut.
3. Här kan du se ett exempel på kylfrys: http://www.bosch-hushall.com/pdf/pdf_end_folder/KIM30441_SE_SV.pdf
4. Bosch, Siemens och Gagenau har alla samma produkt, men med olika modellbeteckning.
 
  • mio_monza.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.