Vet tyvärr inget om det. Läs produkt- och säkerhetsdatabladet på produkten. Kanske står något där.

Jag tror ju inte att det ska förstöra för mycket av kompostens liv att använda kallasfalt
 
Om du ska använda kompostjorden till att odla grönsaker så är det nog en god ide att undvika asfalt, som petroleumprodukt kan det innehålla sådan som inte är kul att ha i maten.
 
Sant, får fundera på det innan även om det är lockande att täta väggarna, man kunde använda tätskikt till badrum även om det är lite dyrt..

kanske bara kakla, stoppar ju en del fukt med glasyren.
 
harry73
asfalt är inte giftig även om jag inte skulle äta det direkt
 
leby leby skrev:
Sant, får fundera på det innan även om det är lockande att täta väggarna, man kunde använda tätskikt till badrum även om det är lite dyrt..

kanske bara kakla, stoppar ju en del fukt med glasyren.
Kakling låter som en smidig lösning, badrumstätskikt kan ibland innehålla mögelgifter för att stoppa tillväxt.
 
harry73 harry73 skrev:
asfalt är inte giftig även om jag inte skulle äta det direkt
Äta hade jag ju inte tänkt förstås, jorden används nog inte så mycket till odling utan snarare rabatter.

Får fundera lite på vad som blir bäst ..
 
harry73
Jag tycker att du har en utmärkt möjlighet att testa hur tålig putsad leca är :)
Även om jag är rätt så säker på att asfalten inte skadar (ingen urlakning av skadliga ämnen) blir det inte snyggt.
 
Sätt frigolit inuti, och spika fast den i lecan innifrån så skivorna inte trillar in innan du fyllt på lite. Om några år när skivorna är helt slut (om många år) rycker du bara loss dem o sätter dit nya. Då får du isolering vilket är bra på höst och vår. Lättklinker isolerar också, men jag tror du kan bortse från den effekten i det här fallet. Frigoliten får mestadelen av fukten att inte ligga mot puts och lättklinker.

Jag tror blir bra med friggo, för då får du lite mindre volym inuti, och kan få snabbare rotation mellan bingarna. Antar att du tänker låta en vila medan du fyller en annan?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
Puts borde räcka. En kompost är ju rätt så torr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
lutar mot puts eller asfalten, nu är det ju bara slammat inte putsat på insidan men lecan ska väl vara hyfsat skyddad
 
På vilket vis skyddar du lecan med puts? Från vad? Platonmatta och/eller frigolit återupprepar jag :D Överväg det en gång till.

Kör du bara med puts eller leca kommer puts/leca torka ut komposten. En kompost ska inte vara snustorr, då blir det myrstack.
 
Frigolit vill jag nog inte ha, möjligen platonmatta...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det fick trots allt bli kallasfalt, tänker att man kan alltid kakla utanpå om komposten inte vill fungera.

För att inte få in en massa vatten ovanifrån så satte jag några överblivna klinkerplattor som krön

Klinkerplattor monterade som krön på betongkomposter med skugga av träd i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lät dem sticka ut lite för att få droppnäsa,

Komposter av putsat material med klinkerplattor på kanten, placerade utomhus i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske skulle satt dem innan jag putsade, nu fick jag bättringsputsa för att få kanten snygg men det gick ju det också

En kompis tyckte mina komposter var fula och att jag borde gömma dem lite, hmm inte är väl dom fula? Hur som så satte jag upp en gammal grind från den tidigare garageinfarten och planterade lite murgröna som får klättra på grinden eller komposten vad den nu vill så syns den inte så mycket...

Komposter med putsad yta, klinkerkrön och gammal grind som stöd för klättrande murgröna, bredvid en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade sen insidan med asfalt

Nybyggda betongkomposter målade med asfaltfärg och överblivna klinkerplattor på krönet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lämnade en kant så det inte syns utifrån lika väl

Nybyggda komposter med asfalterad insida, omgiven av grus och med en gammal grind och murgröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lillebror skaffade mig några u-profiler som passar bra att stapla frontbrädorna i

Svartmålade U-profiler placerade på en arbetsbänk i en verkstad, förberedda för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade dom bara med 3 skruv i varje, momentet blir ju "tvärs" skruven så det skall nog räcka

Svartmålade kompostlådor med klinkerplattor som krön och U-profiler för frontbrädor, bredvid murgröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi göt källartrappan så sparade jag formvirket (reglarna) ifall det behövdes stag eller liknande när nästa förråd byggs, nu fick de bli fronten. Det var ju 45x95 men jag sågade ur ändarna lite så dom gick i u-profilen

Egenbyggd kompost med svart kallasfalt och överblivna klinkerplattor på toppen, placerad intill en murgröna och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade lite färg över så dom fick sig också en strykning , kommer väl åka av fort men ser lite bättre ut just nu i alla fall

Kompostbehållare med mörka frontbrädor, klinkerplattor som krön och en gammal grind täckt av murgröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja, så blev det, kommer ju att gömmas från gatan när häcken väl tar sig, räknar med att ogräs skall vara ett mindre problem iom att dom är så täta, man kan ju när en är full täcka den med wellpapp och lite bark typ
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt bygge.

Men bör man inte ha tak/lock för att undvika att de blir för blöta samt förhindra lakvatten att läcka ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.