Jag har ett 1,5 plan, 50-t hus med 45 gradigt snedtak. Huset är ca 7,5m brett och 10,5 m långt. Vi är i behov av en utbyggnad i två våningar och det enda som passar huset och tomten är en vinkelutbyggnad. Vi har pratat med byggnadsnämnden och vi får bygga i två plan. Jag vill inte att vinkeln skall ha tak med vinkeln 45 grader eftersom det blir så mycket snedtak och ytor som ej går att använda. Finns det alternativ när det gäller takutformingen som ger bättre volym? Helst vill jag ej ha snedtak alls på övervåningen.
 
Hej!

Såg ett hus igår på Kottgatan i Stureby (Stockholm) som hade en jättecool utbyggnad i helt annan stil än ursprungshuset. Det gamla vat typ 20-tal och det nya var mer modern funkis. Det funkade faktiskt riktigt bra!

På et 50-talshus borde man väl kunna göra något liknande? Där innehåller ju arkitekturen redan från början mer lådformade former utan snedtak. Men för att få det riktigt bra skulle jag anlita en arkitekt.

Jag skulle rekommendera dig att kolla på referenserna på arkitekt.nu och välja ut ett par arkitekter där som du tycker verkar rita saker du gillar. Boka sedan ett möte med varje och kolla vad de säger och hur de verkar. Vi pratade med typ 6 stycken och anlitade sedan en till vår utbyggnad. Det kostade drygt 14 000:- och det var det definitivt värt.

:) Ulrica
 
Ja, det låter intressant med huset på Kottgatan. Var det 1,5 plan med 45 gradigt tak? Isåfall var det plattare tak som ger mer volym?

Har varit i kontakt med några arkitekter och byggnadsnämned och de förespråkar alla snedtak ungefär 45 grader tyvärr.
 
Kottgatan var någon sorts suterräng i på en tomt som lutade brant upp från gatan, så det var faktiskt tre våningar som man kunde se från gatan. Ursprungshuset var ett sån't högt, ganska smalt 20-talshus med brant tak. Åker jag förbi igen ska jag fixa en bild.

Om en sådan utbyggnad är OK beror naturligtvis på hur resten av området ser ut. Det där området var ganska omväxlande i arkitekturen. Själv bor jag i Tallkrogen och där skulle något sådant aldrig bli godkänt.

/Ulrica
 
OK,

Vi bor i ett område där alla husen är helt olika. Byggda runt 1950. Iochmed det så borde vi få godkänt för lite udda utbyggnader. Men det måste vara estetiskt.

Hur var själva utbyggnaden gjord på Kottgatan? Ursprungshuset var högt och sutteräng med brant tak säger du. Men var tillbyggnaden en vinkelutbyggnad med flakkare tak som vi är intresserade av?
 
Kan ni inte göra en utbyggnad som ser ut som ett T uppifrån istället för ett L? Så har vi tänkt göra med vårat 50-tals hus med liknande dimensioner. Vi kommer att bygga takkonstruktionen så att det blir en nockbalk som bör upp takåsar som även kommer att stödja på ytterväggarna på utbyggnaden. Utbyggnaden blir med förhöjt väggliv så att vi kommer att ha 140 cm upp till där snedtaket börjar vid yttervägg. Beror väl iofs lite på hur hög vägghöjd detaljplanen tillåter där du bor.
 
För oss passar det bäst med en L-utbyggnad, eftersom vi helst vill bygga i norra delen av tomten.

Jag skulle också vilja ha en utbyggnad med förhöjt väggliv. Tyvärr får man då också två helt olika vinklar på taken och det är inte så estetiskt.
 
Hej igen!

I senaste Hus & Hem (Maj 2006) är det ett reportage om huset i Stureby med den moderna utbyggnaden.

:) pinebar
 
OK pinebar!

Bra, jag skall kolla huset i Hus & Hem. Kul att de fick en artikel om sitt hus.

Vi har ännu inte bestämt hur vi skall göra tillbyggnaden. Får ikväll besök av en arkitekt för att se om vi kan lyfta taket så att vi får 22 gradigt takvinkel istället för 45. Då kan vi även göra en vinkelutbyggnad med rymlig övervåning.
 
patrikz skrev:
Jag vill inte att vinkeln skall ha tak med vinkeln 45 grader eftersom det blir så mycket snedtak och ytor som ej går att använda. Finns det alternativ när det gäller takutformingen som ger bättre volym?
Takkupa kanske?
takupa.jpg
 
Kupa är en bra ide', men passar inte oss eftersom det blir fult att göra en för lång kupa. Dessutom så behöver vi en på varje sida och en i vinkelutbyggnaden så det blir många kupor. Eftersom vi får bygga i två plan så vill vi inte göra vinkelutbyggnaden i 1,5 plan utan utnyttja möjligheten att bygga i två plan nu när vi får det.
 
Två våningar med ett pulpettak på sju grader. Det befintliga husets nock hamnar då under pulpettakets högsta punkt. Snyggt och bra.
 
Vår arkiktekt är inte så road av 7-gradigt pulpettak på vårt hus. Det blir så olika takvinklar. Men det kanske är subjektivt.

Arkitketen säger att skall man ha ett flackare tak på tillbyggnaden krävs en övergång mellan gamla och nya delen för att det skall bli bra. Övergångens huskropp kan man då göra smalare än den nya delen och på så sätt markera att det är en övergång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.