Micke64 skrev:
Varför då?

Du kan se hur det fungerar på [media]Speciellt tidpunkt 4:36

EDIT: Byggahus kan inte länka till YouTube med tidstämpel.
För att skulle det det va ett problem med att pappersremsan skulle suga upp för mycke fukt.
Skulle jag/dom anställda ha rems släpp konstant.
Åter igen går inte att ta en man som uppenbarligen har noll erfarenhet att använda en spackel spade på allvar. Tänker på mannen i filmen.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Så man ska låta spacklet med remsan torka först innan man lägger nästa lager? Fick uppfattningen att man skulle följa instruktionerna ovan men att man la på andra spackellagret direkt. Sen när det har torkat och sjunkit ihop så spacklar man en omgång till?
Simpelt,.
Spackel - rema- spackel
 
R Ragganof skrev:
Simpelt,.
Spackel - rema- spackel
Ja men om du anstränger dig kanske du kan förstå att det momentet inte är jättesimpelt för precis alla och då kan någon form av trams vara till stor hjälp.
 
  • Gilla
Snablis och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja men om du anstränger dig kanske du kan förstå att det momentet inte är jättesimpelt för precis alla och då kan någon form av trams vara till stor hjälp.
Visst, det har du rätt i.
Släpper remsan är det för tunt evt har spacklet hunnit skinntorka.
Är man inte så snabb att lägga på spacklet, rekommenderar jag att ta kanske 1m i taget
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Som glad amatör är det våtrumslim eller våtrumsgrund som gäller. Jag använder alltid våtrumsgrund, det "limmar" direkt och torkar snabbt och jag har aldrig fått en bubbla.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
M
R Ragganof skrev:
För att skulle det det va ett problem med att pappersremsan skulle suga upp för mycke fukt.
Skulle jag/dom anställda ha rems släpp konstant.
Åter igen går inte att ta en man som uppenbarligen har noll erfarenhet att använda en spackel spade på allvar. Tänker på mannen i filmen.
Om det vore så enkelt hade inte så många fått bubblor. Du får gärna förklara i detalj vad som ger bubbelfri remsa och vad som inte gör det.

Alla vet att papper bubblar om det blir blött. Att det bubblar om remsan får suga åt sig fukt från spacklet är väl inte helt konstigt? Varför är den där "mannen" helt fel ute? Nu påstår han vara en instruktör från Ivy Tech Community College, så han har nog någon form av erfarenhet.
 
Micke64 skrev:
Om det vore så enkelt hade inte så många fått bubblor. Du får gärna förklara i detalj vad som ger bubbelfri remsa och vad som inte gör det.

Alla vet att papper bubblar om det blir blött. Att det bubblar om remsan får suga åt sig fukt från spacklet är väl inte helt konstigt? Varför är den där "mannen" helt fel ute? Nu påstår han vara en instruktör från Ivy Tech Community College, så han har nog någon form av erfarenhet.
Se ovan
 
  • Gilla
Mardau
  • Laddar…
Menar ni alltså att det blir luftbubblor? Eller att pappen blir ojämn?
 
Problemet jag hade förra sommaren var ju att remsan blev vågig i kanterna, ja, lite som blött papper helt enkelt.

Idag använde jag en annan remsa och den la jag dessutom i blöt och den blev inte alls vågig.

När remsan är blöt så har jag mycket lättare för att fästa remsan i spacklet. Det är mycket möjligt att jag har för lite spackel i grunden men drar jag av remsan så kan jag se att den faktiskt fästs i spacklet.

Vad som är rätt och fel beror troligen mycket på erfarenhet och tillvägagångssätt sätt.

I mitt fall är det väldigt viktigt att det håller ihop då jag har satt gips mellan källare och entré plan, d.v.s från betong till trä i mitt fall. Så man kan förvänta sig en del rörelser. Enligt färgbutiken så skulle dock pappremsor räcka, man behövde inte väv eller liknande.
 
S snowjim skrev:
Problemet jag hade förra sommaren var ju att remsan blev vågig i kanterna, ja, lite som blött papper helt enkelt.

Idag använde jag en annan remsa och den la jag dessutom i blöt och den blev inte alls vågig.

När remsan är blöt så har jag mycket lättare för att fästa remsan i spacklet. Det är mycket möjligt att jag har för lite spackel i grunden men drar jag av remsan så kan jag se att den faktiskt fästs i spacklet.

Vad som är rätt och fel beror troligen mycket på erfarenhet och tillvägagångssätt sätt.

I mitt fall är det väldigt viktigt att det håller ihop då jag har satt gips mellan källare och entré plan, d.v.s från betong till trä i mitt fall. Så man kan förvänta sig en del rörelser. Enligt färgbutiken så skulle dock pappremsor räcka, man behövde inte väv eller liknande.
Då har din färgbutik ljugit för dig, evt saknar erfarenhet.
Att remsa ihop dött och levande matrial, är att be om problem.
Väv är för övrigt extemt kännslig för rörelser.
 
  • Gilla
Stelios Ladopulos
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Då har din färgbutik ljugit för dig, evt saknar erfarenhet.
Att remsa ihop dött och levande matrial, är att be om problem.
Väv är för övrigt extemt kännslig för rörelser.
okay, låter ju inte så bra.

Det jag gjort nu är att sätta renoveringsgips(glasfiber armerad) plattor som sitter 60% limmade på betong(källare) och 40% skruvad(MÅNGA SKRUVAR) i trä(Entréplan). Därefter har jag nu spacklat alla fogar med skarvremsor. Det är alltså inte skarvremsorna som ensamt kommer hålla ihop det utan främst är det lim, renoveringsgips och skruv.

Räcker det eller måste jag fixa något mer?

Innan renoveringen hade man spacklat in någon typ av väv och sen satt tapet rakt på detta. Det hade inte blivit några sprickor där sen 70 talet men så var tapeterna också riktigt tjocka. Däremot blev det sprickor i skarvar mellan spånskivor och där har jag nu satt gips och remsor så jag hoppas att det motverkar problemet.

Här kan man se lite bilder innan spackling var gjord : http://imgur.com/a/KVAXy
 
  • Gilla
StillSabina
  • Laddar…
S snowjim skrev:
okay, låter ju inte så bra.

Det jag gjort nu är att sätta renoveringsgips(glasfiber armerad) plattor som sitter 60% limmade på betong(källare) och 40% skruvad(MÅNGA SKRUVAR) i trä(Entréplan). Därefter har jag nu spacklat alla fogar med skarvremsor. Det är alltså inte skarvremsorna som ensamt kommer hålla ihop det utan främst är det lim, renoveringsgips och skruv.

Räcker det eller måste jag fixa något mer?

Innan renoveringen hade man spacklat in någon typ av väv och sen satt tapet rakt på detta. Det hade inte blivit några sprickor där sen 70 talet men så var tapeterna också riktigt tjocka. Däremot blev det sprickor i skarvar mellan spånskivor och där har jag nu satt gips och remsor så jag hoppas att det motverkar problemet.

Här kan man se lite bilder innan spackling var gjord : [länk]
Ser att jag missförstod, trodde du menade att du spacklat ihop trä och gips.
Det du gjort är helt korrekt, behöver inte va orolig. :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det finns skarvspackel som är gjort för att spackla in pappersremsan med. Det spacklet är blötare. Kanske funkar det bättre mot bubblor.
 
K Klicka skrev:
Det finns skarvspackel som är gjort för att spackla in pappersremsan med. Det spacklet är blötare. Kanske funkar det bättre mot bubblor.
Innehåller mer lim, och är oftare finare sand i.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag säger att remsa ska inte limmas om man är professionell målare och har vettig timpeng men en glad amatör kan kosta på sig det extra momentet. Resultatet blir det inget fel på.
Hur limmar man remsa på en vått vattnig spackel ? Eller väntar ni först att första spackel blir torrt o sen limmar ni pappersremsa på detta? Tack i förhand för tips..Är ny..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.