Jag har en rimligt ny LG torktumlare som tumlar men inte tömmer vatten. Den har 2 alt tömningssätt antingen en uppsamlare för kondensvatten eller direkt tömning, inget fungerar. Vad göra? Att be om service känns inte aktuellt, lika bra att köpa nytt antar jag men kan man göra något själv och i så fall vad?
 
  • LG torktumlare med ECO Hybrid, 8 kg kapacitet och diverse program visas, med problem att tömma vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att inget vatten samlas i behållaren för kondensvatten? Startar den och sedan stoppar?
 
  • Gilla
pqq
  • Laddar…
A++ indikerar att det är en värmepump i den. Det kan vara den som gett upp. Det tycks ju snarare vara kondenseringen än tömningen som är problemet. Eller missförstår jag något?
 
D09
Om slangen för tömning på baksidan monteras fel så kan väl pumpen gå sönder?

Dvs den suger luft och ger upp och sen fungerar ingen av alternativen.

Tänker högt nu. ;)
 
A andhak2802 skrev:
Menar du att inget vatten samlas i behållaren för kondensvatten? Startar den och sedan stoppar?
Korrekt, inget vatten i behållaren.
 
Dagnyohändig Dagnyohändig skrev:
Korrekt, inget vatten i behållaren.
Men den kör helt problemfritt, hela program och tvätten är torr
 
D09 D09 skrev:
Om slangen för tömning på baksidan monteras fel så kan väl pumpen gå sönder?

Dvs den suger luft och ger upp och sen fungerar ingen av alternativen.

Tänker högt nu. ;)
Möjligt, gjordes ett försök att byta tömningssätt av den som satte in tvättmaskinen(Miele) och sedan dess uppstod problemet
 

Bästa svaret

D09
Jag råkade ut för det för några år sedan. Bytte tömning från behållare till avlopp och den höll i någon dag och sen funkade inget. Bytte maskin och har kört med behållaren sen dess.

Tanken slog mig senare att jag kanske gjorde fel med slangen och det orsakade att pumpen gick sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dagnyohändig
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Jag råkade ut för det för några år sedan. Bytte tömning från behållare till avlopp och den höll i någon dag och sen funkade inget. Bytte maskin och har kört med behållaren sen dess.

Tanken slog mig senare att jag kanske gjorde fel med slangen och det orkade att pumpen gick sönder.
Låter som vår situation:cry:
 
Tror ni det funkar att koppla på en tömningsslang på den manuella tömningen från baksidan? Tänker kanske att man kör den tills den kraschar och sedan byter maskin
 
  • Manuell tömningsventil på baksidan av en hushållsmaskin monterad på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Dagnyohändig Dagnyohändig skrev:
Låter som vår situation:cry:
Kolla om försäkringsbolaget kan stötta? Drullen kanske kan gynna er om det är en dyr maskin.
 
Om det bara är tömningspumpen som är paj byt den?

Var tar vattnet vägen (om det kommer ur torr tvätt men inget vatten i slang o inte i behållaren)?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om det bara är tömningspumpen som är paj byt den?

Var tar vattnet vägen (om det kommer ur torr tvätt men inget vatten i slang o inte i behållaren)?
Vattnet verkar samlas i en behållare längst ner vilket går att tömma via det hål som finns längst ner på baksidan.
 
Om den är rimligt ny och går sönder av sig själv gäller hemförsäkringen med självrisk utan avskrivning.
Om man har sönder den själv gäller "drulleförsäkringen".
Om den fungerade innan men inte efter flytt och du anlitat någon (stod att Miele satt dit den?) kan du rikta ett krav mot dem.

Hur som helst verkar det onödigt att kasta en så ny maskin för en sån sak!

Jag hade skruvat isär o bytt pump om det är det som är felet, men det beror förstås på händighetsnivå. Det är förmodligen väldigt mycket billigare att ta ut en reparatör än att köpa en ny och särskilt med tanke på att du borde ha stöd av försäkring.

Garanti på maskinen?
 
  • Gilla
Dagnyohändig och 1 till
  • Laddar…
Ingen garanti kvar och händighetsnivån är synnerligen begränsad. Ska kolla försäkringsmöjligheten, tack för era tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.