S
H hul skrev:
okej, va menar du med 45 mm träfiber?
trodde du arbeta i branschen
 
H hul skrev:
okej, va menar du med 45 mm träfiber?
Träfiberskiva, isolerar mycket bra, och det är tungt och relativt okänsligt för fukt. Kändes som rätt typ av material att använda i ett gammalt hus.

Närbild på en brun träfiberskiva som används för isolering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
S spaxx skrev:
Träfiberskiva, isolerar mycket bra, och det är tungt och relativt okänsligt för fukt. Kändes som rätt typ av material att använda i ett gammalt hus.

[bild]
då är jag med dig, då kallar vi de för samma sak.

såg ingen sån skiva på bilden därför jag blev fundersam om du kallade 45*45 regeln för 45mm träfiber.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
H hul skrev:
då är jag med dig, då kallar vi de för samma sak.

såg ingen sån skiva på bilden därför jag blev fundersam om du kallade 45*45 regeln för 45mm träfiber.
Haha ja precis :)

Den gömmer sig bakom bromsen

Delvis installerad isover isolering bakom trästomme med en broms dold bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
H
S spaxx skrev:
Haha ja precis :)

Den gömmer sig bakom bromsen

[bild]
Hur tänker du göra mot fönstren med avseende till tätning mot ångbroms?
tänkte bara eftersom du har tänkt att flytta fönstren i ett senare skede?
 
H hul skrev:
Hur tänker du göra mot fönstren med avseende till tätning mot ångbroms?
tänkte bara eftersom du har tänkt att flytta fönstren i ett senare skede?
Vet inte om det kommer behövas, men någonting jag funderat på är att få hålet i väggen att liva med reglingen, sedan slå på 4mm plywood som jag målar med tätande färg, alternativt fortsätter med ångbromsen mot denna. Kan även fortsätta tejpa ända upp på blivande fönsterkarm. Tejpen är extremt fästande. Har inte funderat så mycket på detta, ännu.

Jag är rätt noga med bromsen, men den känns inte lika viktig att få tät som i ett nyproducerat hus med icke hydroskopisk isolering. Tänker ordna med lätt undertryck med hjälp av FTX.

Jag kommer dock göra mitt bästa
 
H
S spaxx skrev:
Vet inte om det kommer behövas, men någonting jag funderat på är att få hålet i väggen att liva med reglingen, sedan slå på 4mm plywood som jag målar med tätande färg, alternativt fortsätter med ångbromsen mot denna. Kan även fortsätta tejpa ända upp på blivande fönsterkarm. Tejpen är extremt fästande. Har inte funderat så mycket på detta, ännu.

Jag är rätt noga med bromsen, men den känns inte lika viktig att få tät som i ett nyproducerat hus med icke hydroskopisk isolering. Tänker ordna med lätt undertryck med hjälp av FTX.

Jag kommer dock göra mitt bästa
tror som du att de inte är jätte viktigt iof i ditt hus.
ska du göra något så tror jag tejpa är de enklaste och blir oftast väldigt bra också
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Ja jag tror tejpen blir bra. Den är extremt klistrig, förstår inte riktigt hur den kan vara så väldigt fästande. Men den är riktigt bra att jobba med, och den lämnar inga klisterrester om man får den på fingrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.