Jag skulle behöva tillgång till en fräs för en enda planka ... eller ett tips på hur jag gör för att kunna göra samma sak med hyfsat samma resultat.
Jag har en friggebod med liggande råspont på väggen - nu tänkte jag göra en "kabelkanal" i ett hörn genom att sätta en stående råspont i hörnet men jag vill fasa av sidorna 45 grader för att det ska "sluta tätt" mot väggarna....
Jag har de vanligaste handverktygen....

Tips? Råd?
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Snedställd cirkelsåg eller hyvel är de ideeer jag kommer på först. Hanöverfräs funkar om man har ett lämpligt stål.
 
L
Måste du ha råspont , har för mig att det finns virke som liknar hålkärlslist , inte säker på det
annars ta biten och gå till en snickariverkstad , inte många kronor då blir det bra , svårt med handverktyg , vill gärna bli lite vingligt , sedan det med kabelkanal , förbjudet att spika in enbart ledning under något utan att ha rör för det , ska vara omdragbart , går även att skruva upp det som gömmer kabeln men ska sitta en skylt om att el-ledning finns bakom
 
...juridiskt kan ni vara lugna... det är ett rör för fiber som ska gå där bakom ...

Sen måste det så klart inte vara råspont - men tyckte att det skulle vara snyggt med samma mtrl som väggen i övrigt....
 
L
G Gallianoman skrev:
...juridiskt kan ni vara lugna... det är ett rör för fiber som ska gå där bakom ...

Sen måste det så klart inte vara råspont - men tyckte att det skulle vara snyggt med samma mtrl som väggen i övrigt....
Då finns det 10 och 12 mm VP-rör är 3 meter , finns hos de flesta el-firmor , kanske på varuhusen men inte sett det
 
L Liteavvarje skrev:
Då finns det 10 och 12 mm VP-rör är 3 meter , finns hos de flesta el-firmor , kanske på varuhusen men inte sett det
.... jag var ute efter en snyggare lösning än så.....
 
Jag skulle börja från en vanlig sågad bräda utan spont för den har två lika kanter. Den sågade ytan är ju samma som såspånt.

Sneddningen går att göra med cirkelsåg eller med elhyvel eller med handhyvel eller med någon sorts fräs.
Är man någorlunda van går det precis lika bra att hugga sneddningarna med en vass snickaryxa. Eller så täljer man dem med bandkniv om man har en sådan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.