Hej

Funderar på att sätta in en braskamin, men är inte riktigt "påläst i ämnet".
Det är så att jag har en enplanare med platta på mark och en kallvind.
Jag funderar på att kaminen ganska centralt i huset och skulle vilja koppla så att kamin får tilluft utifrån.

Finns det någon model på braskanin/skorsten där man kan ta tillluften uppifrån vinden alt utfirån via skorstenen? Eller är detta helt uteslutet?
 
Jag har aldrig hört talas om någon som tar tilluften uppifrån. Det borde också vara betydligt svårare/mindre effektivt eftersom man då kommer att arbeta mot naturlagarna, dvs drar kall luft ner i värmen där den succesivt kommer att värmas och vilja uppåt...

Men jag skulle vilja vända på fråga och undra om vad du har för övrig ventilation på ditt hus. Om du har balanserad ventilation eller ordentlig frånluftsventilation så tjänar du på att ha separat tilluft, men jag skulle vilja påstå att du i alla andra fall tjänar på att låta kaminen agera motor i ventilationen, dvs dra in luften via tilluftsventilerna i huset.
 
det finns en gamml braskamin som har tilluft utefrån i speciella kanaler i skorstens schaktet den modellen heter hugo. men jag vet inte om det finns någon ny tillverkad med den finessen.
MVH erik
 
Problem

Att ta tillluft från vinden kan ju innebära problem om du får baksug och gnistor far upp på vinden och antänder grejer. Ingen bra lösning.

Att ta tilluften i en pipa i skortenen blir ju inte heller bra pga. de saker som redan påpekats här men även det att den kommer ju troligen suga röken ner i den pipan också vilket inte är speciellt bra.

Har du krypgrund så du kan köra in luften den vägen?

annars skulle jag nog ta luften ifrån rummet. du får ju ändå tillbaka bra med värme i en rätt installerad kammin.
 
Beppo skrev:
Har du krypgrund så du kan köra in luften den vägen?
Vad du än gör så ta inte luften från krypgrunden utan ta den isåfall utifrån med ett rör genom krypgrunden. Tar du från grunden så kommer du att få undertryck där nere och suga in (fuktig) luft i grunden.
 
Beppo skrev:
Problem

Att ta tillluft från vinden kan ju innebära problem om du får baksug och gnistor far upp på vinden och antänder grejer. Ingen bra lösning.

Att ta tilluften i en pipa i skortenen blir ju inte heller bra pga. de saker som redan påpekats här men även det att den kommer ju troligen suga röken ner i den pipan också vilket inte är speciellt bra.

Har du krypgrund så du kan köra in luften den vägen?

annars skulle jag nog ta luften ifrån rummet. du får ju ändå tillbaka bra med värme i en rätt installerad kammin.
Om man drar ett isolerat spirorör på vinden ut i en gavel
så borde väl inget uppe på vinden kunna antändas?
uteluften tas i på samma sätt som friskluften till ventilationen.
Har själv haft liknande tankar till min braskamin,även min är placerad centralt i huset som är byggt på platta och har ftx vent.
Är inte helt sugen på att sätta upp en fläskig tilluft på väggen sen får man kalldrag på köpet så det känns som man lika gärna kan sätta ett fönster på glänt.
 
i kaminens handbok står det säkert kraven på tilluft. tillexempel kan det vara 50mm rör med 1st 90gr. böj på maximalt 0,5 m långt eller 100mm rör högst 3st 90gr böjar och maximalt 3m långt.

har du inte mekanisk frånluft så borde luften i rummet räcka till annars varför inte sätta in en sk. freshventil eller en annan ventil, så rummet får in friskluft, som du kan stänga/öppna allt eftersom du eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.