Fairlane
A AndersS skrev:
Gissning, ska inte de 25% motsvara generell värdeminskning på vad egen bil skulle fått om man kört den istället?
Något i den stilen är det säkert. Man värdeminskning, slitage på däck, bromsar etc
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har de för priser? De tre gånger jag har fått hyrbil pga olycka så har jag hänvisats till OkQ8, Statoil etc. De har tagit sin vanliga taxa men skickat 75% till försäkringsbolaget.
Har för mig att jag betalade 25% av ca fyra hundra kr per dygn för en V60 automat med fria mil. Runt hälften av priset om man bara stegar in på närmsta mack eller Hertz och hyr privat.
 
Fairlane
P Pin skrev:
Har för mig att jag betalade 25% av ca fyra hundra kr per dygn för en V60 automat med fria mil. Runt hälften av priset om man bara stegar in på närmsta mack eller Hertz och hyr privat.
Det lät bra. Kommer du ihåg var du hyrde? Försäkringsbolag? Kan vara intressant om det behövs igen.
 
25%....spännande...

Enligt sambon så sa försäkringsbolaget att allt kommer täckas, inklusive lånebil. Sen kan det självklart vara så att någon av damerna har snurrat till det :)

OT: däremot kommer bilförsäkringen förnyas i slutet av månaden och kommer nu gå från 500 (är ifs. en rabatterad försäkring på 6 månader som ingick i köpet) till 1100

Gamla pickupen (04) vi hade gick nog på runt 700 och det är inte direkt så att Dacian (!!!) vi kör nu är ett fräsigt fordon :(
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det lät bra. Kommer du ihåg var du hyrde? Försäkringsbolag? Kan vara intressant om det behövs igen.
Bilen från Hertz, fb är if. Bilen levererades och lämnades tillbaka på verkstaden utan extra kostnad. If kan hjälpa till med bokningen, eller så uppger du skadenumret till Hertz för att få avtalade priset för IF kunder.
 
P Pin skrev:
Har för mig att jag betalade 25% av ca fyra hundra kr per dygn för en V60 automat med fria mil. Runt hälften av priset om man bara stegar in på närmsta mack eller Hertz och hyr privat.
Jag betalade nåt liknande för en V70 på Hertz med Lf som försäkringsbolag. Hertz hade kontor på samma plats som verkstaden så var smidigt med hämta/lämna egen bil och hyrbilen
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr får man, trots att motparten är vållande, ändå betala 25% av hyrbilsförsäkringen. I alla fall på min försäkring hos Trygghansa.
25% av hyrbilens försäkring kan ju inte bli många kronor.
Försäkring 3000kr / 365 * 7 * 25% = 14,30kr
 
Blanketten för skadeanmälan tycker jag har spelat ut sin roll eftersom alla (typ) har en mobiltelefon med kamera och den som påpekats redan ändå inte har någon inverkan på bedömningen av skulden.

Ta bilder på var och hur bilarna står vid skadetillfället. Vid påkörning bakifrån är saken oftast klar direkt då.Ta även bild på båda bilarnas skador, den andra bilens regskylt och den andra förarens körkort.
Sen är det bara att åka därifrån och låta FB sköta resten.

Blev också påkörd bakifrån när jag stod vid ett rödljus.Varningsblinkers på, ut från bilen fort som fan, bestämde träff med den andra föraren på en parkering bredvid, tog några bilder och åkte till parkeringen. De var också sena att få in anmälan så jag ringde FB och kollade läget och påpekade att "skulden är ju uppenbar, se mina bilder" varpå regleringen blev klar dagen efter.
 
JOoo.. Jag tror att skadeanmälan blanketten fyller ett syfte. Givetvis är det bra att ta bilder, om de skulle behövas som bevis.

Men blanketten har ju frågefältet på första sidan, där båda förarna intygar händelsförloppet lite grovt.

Om man på skadeblanketten ex. är överens om att bil A backade bil B stod stilla. Så går det inte för förare A att senare påstå att han blev påkörd av bil B.

Dessutom kan man se den som en liten komihåg blankett om vilka uppgifter man skall ta av den andre föraren, se körkortet osv.
 
R robban2012 skrev:
25% av hyrbilens försäkring kan ju inte bli många kronor.
Försäkring 3000kr / 365 * 7 * 25% = 14,30kr
Det var inte så hemmakatten menade, med hyrbilsförsäkringen avsågs nog den egna tilläggsförsäkringen som gör att man vid skada får hyrbil under tiden som det egna fordonet repareras. Den försäkringen täcker 75% av kostnaden för hyrbilen, resterande 25% får man stå för själv oavsett vem som är vållande och det var dessa 25% som hemmakatten menade när hen skrev "hyrbilsförsäkringen"
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Dub361 har förstås rätt i vad jag menade. Råkade skriva fel i hastigheten.
 
P Pin skrev:
Har för mig att jag betalade 25% av ca fyra hundra kr per dygn för en V60 automat med fria mil. Runt hälften av priset om man bara stegar in på närmsta mack eller Hertz och hyr privat.
Enligt konsumenternas.se så ska du betala 30% av milersättningen. Spelar ingen roll vad du själv har för försäkringsbolag eftersom det är motparten som betalar.

http://www.konsumenternas.se/fragor-och-svar/forsakring/bilforsakringar


Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.

Om du inte har behov av hyrbil har du istället rätt till kontantersättning, s k stilleståndsersättning. Den är i normalfallet 25 kr/dag men högre ersättning kan betalas om du kan visa att dina merkostnader varit högre.

Ersättning betalas under skälig reparationstid. Om bilen ska lösas in så betalas ersättning endast under 14 dagar från det du fått vetskap om att bilen inte kan repareras.

Vill du ha hyrbil i andra fall t ex vid stöld måste du ordna det genom den egna bilförsäkringen. Enligt försäkringsvillkoren ska du själv betala 25 % av dygns- och kilometerkostnaden för hyrbilen. Du kan istället för hyrbilsersättning få kontant dagsersättning med 75-200 kr/dag beroende på vilket försäkringsbolag du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.