Hej!
Vi funderar på att bygga ut huset med en vinterträdgård där altanen tidigare varit. Syftet är åretruntbruk men det behöver inte vara full inomhustemperatur året om. Jag tänker att man kan ha en underhållstemperatur runt 13-15 grader så att man snabbt kan värma upp till behaglig temperatur för middag/umgänge. Jag försöker att skaffa mig en uppfattning kring huruvida detta är en realistisk vision och hur dyrt det kan tänkas bli i uppvärmningskostnader. Jag har gjort en teoretisk beräkning och skulle uppskatta era synpunkter och erfarenheter.

Förutsättningar: 4*3 m, dvs 12 m2. Gjuten isolerad grundplatta. Ena långsidan står mot husfasaden. Ena kortsidan ligger an mot en befintlig skärmvägg och skall bli en isolerad panelvägg. En kort- och en långsida skall ha glasdörrar. De glasdörrar jag kikat på har u-värde 1,1 men hela partierna uppges ha u=1,7. Taket är 50 mm kanalplast, u-värde 0,8. Jag har även räknat med u=0,1 för grunden och 0,2 för den isolerade väggen, dock lite osäker på dessa värden.
Angående ytor har jag räknat med 12 m2 för golv och tak. 17 m2 för glasväggar och 7 m2 isolerad vägg.
Detta skulle ge: 12*0,1(golv)+12*0,8(tak)+17*1,7(glas)+7*0,2(vägg)=41,1
Vilket innebär att rummet får u=0,86 (41,1/48) och förlorar ca 40W per grad temperaturskillnad ute/inne.

Men här har jag kanske inte tagit hänsyn till stommen och övergångar mellan tak/väggar. Jag misstänker därför att värmeförlusten kan vara ännu större.

Men om man ser till vinterhalvåret i mellansverige så säger statistiken att medeltemperaturen är runt 3 minusgrader (okt-mars). Låt säga att jag vill ha 13 grader i underhållstemperatur, i så fall är temperaturskillnaden ute/inne i snitt 20 grader. Med min beräkning skulle den totala förlusten bli ca 800W.

Kan man tolka detta som att det behövs ett kontinuerligt 800W element för att hålla underhållstemperaturen, dvs ca 600 kWh/månad?
Sen förstår jag att solen bidrar med energi (hur mycket kan detta ge på vintern?) och väggen mot fasaden kommer ge ett litet positivt tillskott inifrån huset. Men jag har svårt att sätta några siffror på detta.

Spontant tycker jag att det låter dyrt med 600 kWh per genomsnittlig vintermånad för att hålla en relativt blygsam underhållstemperatur i ett ganska litet uterum. Vinterträdgårdar är ju trots allt ganska dyra och brukar marknadsföras som "vinterbonade".


Har ni några kommentarer på den teoretiska uträkningen eller har ni egna erfarenheter kring uppvärmning av vinterträdgårdar?
Jag har förstått att det kan vara fördelaktigt att gjuta in vattenburen golvvärme i grunden, men jag tror att det blir svårt för oss. Golvet i huset har redan vattenburen golvvärme och inga radiatorer att ansluta till. Tror ni att elgolvvärme på något sätt kan sänka uppvärmningskostnaden jämfört med elelement?
 
S
Golvvärme är snarare dyrare pga tröghet vid temperaturväxlingar.

Räcker det inte med att sätta i en kamin?

Tänk på att det blir väldigt varmt även vid begränsad solinstrålning när det inte är vinter.
Du behöver ha en plan för avkylning/ vädring också.
 
Jag har ett relativt nybyggt och egenritat trädgårdsrum på ca 16 kvm, med 3 m takhöjd. Rummet ligger i en vinkel (väderstreck SV och NV) och har därför två sidor mot uppvärmda utrymmen. Grunden är en betongplatta, 20 cm frigolit under och lecastenar som kantisolering. Ytterväggarna har 21 cm mineralull, men sammanlagt 4 mycket höga fönster (u-värde ca 1,5) och en fönsterdörr försämrar u-värdet betydligt. Taket har 29 cm isolering. Rummet är ouppvärmt, men vi har ett elektriskt konvektorelement (med en inbyggd fläkt) som mycket snabbt får upp temperaturen på vintern. På vintern går temperaturen utan uppvärmning aldrig under 10 grader, håller sig snarare kring 12-13. På vår och höst behövs ingen värme, och på sommaren blir det för varmt (utom sent på kvällen). Nu är detta Blekinge så vi har något andra förutsättningar.

Att teoretiskt i förväg räkna ut hur klimatet kommer att bli är ganska marigt. Många som ger sig på det brukar komma fram till att fönsterlösa rum är bäst... Jag tror att en bättre strategi är att göra ett så välisolerat rum som möjligt och sedan prova sig fram i efterhand till bästa värmekällan. Elektrisk golvvärme är absolut ingen bra lösning. Det är ett idiotsäkert sätt att höja elräkningen. Tillgången till ett stort värmemagasin i betongplattan är definitivt en tillgång. Jag skulle förse utrymmet med ett riktigt tak som är välisolerat, gärna med riktigt tung mineralull. En bra idé kan också vara att kombinera uterumspartier med vanliga väggkonstruktioner upptill och nertill. Det stora problemet kommer att vara att hålla nere temperaturen.
 
  • Gilla
DMJ
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag förstår att sommarvärme och ventilation kan bli problem. Taket känns som en svår och viktig fråga. Hos uterumsförsäljarna verkar kanalplast vara given standard men många verkar välja att lägga ett "riktigt" tak med plåt eller betongpannor.

Plast ger mer ljus och utekänsla men vanliga tak isolerar bättre. Hur är det med värmen på sommaren? Är kanalplasten mycket sämre i detta avseende? Eller blir det lika illa under plåt?
Jag är egentligen inte så rädd för att uterummet skall vara varmt, fina sommardagar sitter man kanske ändå utanför, men hur illa påverkas rummet innanför? Vill inte ha det obehagligt varmt där. Bygget skall inte försämra inomhusmiljön.

Några förslag från försäljarna:
Vädringsluckor. De rekommenderar 2 st som kostar ca 3500:- styck. Ger dessa verkligen någon väsentlig svalka en vindstilla sommardag?
Skuggtak under kanalplasten. Dessa sägs minska värmeinstrålningen på sommaren och öka isoleringen när det är kallare, vilket låter bra. Kan kanalplast med skuggtak bli ett gott alternativ till "riktiga" tak?
 
Ljus från taket är övervärderat. Vill man ha det så blir det bäst med lanterninkonstruktioner och klart glas. Kanalplast är ingen estetisk upplevelse. Det isolerar hyggligt mot kyla men är värdelöst mot värme. Då krävs en mycket tyngre konstruktion, fast jag är inte säker på att uterumsförsäljarna begriper det. Tunga material i golv, väggar och tak, hjälper till att utjämna temperaturskillnader. Skuggtak stoppar den direkta solstrålningen men isoleringseffekten är nog försumbar. Jag skulle definitivt skippa kanalplasten i taket.

Vädringsluckor är bra om de sitter högt på väggarna på motstående sidor så att det blir tvärdrag. Har du bara skjutbara fönster som inte kan vara öppna jämt är det helt klart ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.