Jag har en stiga åkgräsklippare. Jag använder inte startmotorn för att starta utan jag drar igång den med snöre. Men trots det så måste jag ha ett batteri på 12V påkopplat för att den ska starta. Varför behöver den det? En vanlig handjagare kräver ju inte batteri och de är ju samma motor??
 
Batteriet ger ström till tändspolen. Blir mer ström jämfört med handjagare
 
Okej, vad beror det på? Åkgräsklipparen har en Briggs motor på ca 5,5hk. Jag har en klippo hemma på ca 3,5hk.
Men du menar alltså att den större motorn behöver en kraftigare gnista eller vad? Båda har en cylinder.
 
Z ZipLock skrev:
En gissning är att gräsklipparen har magnettändning och åkgräsklipparen batteritändning.

[länk]
ja jäklar du, så måste det vara, då fattar jag, tack ziplock!
 
Själv är jag 100% kass på el, kan typ + och - sen är det stopp. Men en maskin med batteritändning bord ha en generator va? Känns inte som en 5,5 hk har det. Är sedan maskinen utrustad med dragstart borde batteri inte vara nödvändigt.

Upplys mig.......och TS :)
 
En motor med magnettändning alstrar själv den ström som behövs av tändsystemet. Så när du rycker i startsnöret så ska det lilla varvtalet ge ström till en gnista.

Med ett batteri som ger ström i starten så finns det mer kräm till gnistan
 
N Nils82 skrev:
Själv är jag 100% kass på el, kan typ + och - sen är det stopp. Men en maskin med batteritändning bord ha en generator va? Känns inte som en 5,5 hk har det. Är sedan maskinen utrustad med dragstart borde batteri inte vara nödvändigt.
Har maskinen ett startbatteri måste man ha något för att ladda batteriet. Då är en generator lämplig.

Som tidigare spekulerar jag bara, då jag inte vet hur just denna maskin ser ut.
 
det är helt enkelt så att som skrevs ovan, min BS motor I åkgräsklipparen har batteritändning så därför krävs batteriet. Batteriet används också för att starta motorn med startmotor och dragsnöret har man bara I nödfall. Jag använder dock bara dragsnöret då batteriet inte orkar starta motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.